Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Styrketräning för barn

Jag är för - varför inte? Så länge barnet får träna för att det är roligt och inte för att förbränna fett eller fokusera på utseende så tycker jag det känns bra. Helst ska inte heller styrketräningen ske för mycket på gym utan i skogen där det går utmärkt att träna styrka.

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    snillis skrev 2011-03-02 11:31:54 följande:
    Fast det som ni nämner ser inte jag som träning för barn utan som lek!
    Träning ska hellst vara som lek - även för vuxna. Våra kroppar älskar att röra på sig men vårt samhälle och vår syn på träning som "viktkontrollerare" har förstört mycket av detta.
    SeTa skrev 2011-03-02 11:07:52 följande:
    Jag är kluven och dessutom mitt uppe i debbatten ang styrketräning med min 12åring.
    Är öppen för input däremot, så förslag?
    Grabben vill alltså börja träna på gym. Jag tycker han är för liten för att lyfta skrot och tycker nog att den egna kroppen är motstånd nog.
    Skulle det vara ok ifall han tränade längskidor eller löpning? I så fall - varför inte styrketräning?
  • Johan75
    canmamma skrev 2011-03-02 21:50:44 följande:
    Det verkar inte vara kontrollerat för hur många som faktiskt spelar sporten. Är inte fotboll också den största sporten i Sverige med flest antal utövare? 
    Kan nog tänka mig att fler människor går på gym i sverige än tränar fotboll.
  • Johan75
    Southern Belle skrev 2011-03-02 21:49:26 följande:

Jag kan tänka mig det med förutättning att den egna kroppen används som enda tyngd.

Min blivande 10-åring vill gärna träna upp sin styrka. Så det får han göra genom armhävningar, sit ups, boxning, hopprep och liknande, utan vikter. Men han trånar efter hantlar och skivstång...

Vad är det för farligt med hantlar och skivstänger?
  • Johan75
    canmamma skrev 2011-03-03 13:15:46 följande:
    Ja det har du rätt i. GladDet var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som  är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa!
    Om vi pratar allvarliga skador är ridsport farligast. Fälttävlan är den sport i världen som har högst antal dödsfall i förhållande till antal utövare. Motorsprt kommer nog bra till också.
  • Johan75
    Suzy QX skrev 2011-03-03 14:32:31 följande:
    Ja det beror ju lite på vilken form som man är ute efter. Just förslitningar är det nog ändå fotbollen. Många får dras med kroniska knäskador efteråt. Avslitna ledband o annat. Sen vad gäller just allvarligare skador ligger ridsporten i topp. Sen finns ju också enduro och cross, men de är ju lite mer udda och ovanligare sporter.
    Ytterst oventskapligt men ändå - jag känner ingen som har spelat fotboll upp i vuxen ålder som inte har men av detta. Dubbskor i kombination med hastiga vändningar och tacklingar är inte en bra kombination för framförallt knän.
Svar på tråden Styrketräning för barn