• Lindis87

Fick besked om att jag har PCO i går..Vad gör jag nu??

Jag var till Gyn i går på undersökning och fick reda på att jag troligen har PCO.
    Ska ta lite prover så fort jag får en tid, men på ultraljudet så såg det ut som en som har pco sade gyn.. :(

Vad  händer nu?
    Jag vet nästan ingenting om Pco? någon som har en bra sida som vill dela med sig av?
    Någon som vill vara snäll å berätta lite för mig vad jag ska tänka på?

Hur har niu med Pco gjort för att få igång mensen å ÄL igen?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fick besked om att jag har PCO i går..Vad gör jag nu??
  • melea

jag vet inte, sitter i samma situation som dej, gyn sa att mina äggstgockar ser ut som PCO-äggstockar.

antar att jag kanske får mer info när provsvaren kommit och vi har en ny tid.

• Ängeln Teo

Jag har diagnosen. Googla pcos, då hittar du en sida som heter 1177.se/fakta och rad (plus lite mer text) klicka på den länken då kommer du direkt till sidan.
    Det finns en förening men av någon anledning kommer jag inte in.

När jag ville ha barn så åt jag gestapuran för att få igång mensen och sen pergotime för att få igång ägglossningen.

Ängeln Teo
  • melea

jag har inte riktigt förstått vad som är skillnad mellan pco och pcos. jag har inte fått dignaosen PCOs. jag är inte övervktig, och har verkligen inte lätt att bygga muskler, dock har jag alltid haft acne och även haft ett och annat längre hårstrå på haka och lår.

tog det lång tid för dig att bli med barn?

• Ängeln Teo

Vet inte heller egentligen för skillnad men har för mej att pco-s är en "starkare" variant...
    Det var säkert inte mej du frågade om barn men jag svarar ändå.
    Första barnen kom till spontant. Andra grav blev till av pergotime. Tvillingarna blev till med pergotime och det tog 1,5 år. Med tre tabletter per gång.
    Sen har jag varit gravid tre gånger till. Två missfall och en grav som dog i åttonde månaden. Men det trodde läkaren INTE berodde på pco-c:en.
    De tre sistnämnda graviditeterna var spontana helt utan hjälp.

Ängeln Teo
  • melea

oj vad mycket jobbigt! tack för du delade med dej!
    det var dej jag frågade, förstod på ditt tidigare inlägg att du hade barn.

just nu inväntar jag andra provsvar och ska göra en spolning sen blir det pergotime för mig med.

• Ängeln Teo

Tack.
    Jag gjorde aldrig nån spolning innan pergotime. Ingen som sa nåt om det.
    Då kanske det underlättar för en graviditet. Det verkar ju bra!!
    Lycka till

Ängeln Teo
  • melea

Tack, har sett föreläsningen nu, mycket mycket intressant!

• tryggo

Juni. Tack för länken den var super speciellt del 2:))

• mörlin

Hej! jag sitter oxå i samma sits. var hos gyn i tisddags och fick veta att jag med största sannolikhet har pco. Käner mig något uppgiven men ändå skönt att ha fått veta varför saker är som dom är.. Har oxå tittat på videoklippen å de va verkligen jättebra. 2an va bäst=)

Ska tillbaka om en måad och få tabletter utskrivna så äl kommer igång. nån som vet vad dom kan se på blodproverna? va fullproppad av info så fattade inte riktigt det. Å varför jag inte kunde få tabletter utskrivna med en gång? vill ju bara ha en liten knodd!!

• Ikka

Jag fick samma diagnos i dag, eller det är med största sannolikhet PCOS. Har också sett den där videon, slog upp massa info och stötte på den via wikipedia. Del 2 gjorde mig rätt lättad ändå. 

Har skrivit massor på s. 161 i dag i den här tråden för er som vill läsa om mig och hela proceduren jag gått i genom i dag...sjukhusrädd som jag är...

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m56132695.html

Svar på tråden Fick besked om att jag har PCO i går..Vad gör jag nu??