• Peo

Hur länge kan färdigblandad välling stå ??

Hur många timmar är det ok att den står i rumstemperatur? Jag blandade en flaska till min son när jag gick å la mig vid 12 sen vaknade han vid 2 och då gav jag honom vällingen. Funkar det el blir det bakterier så snabbt??

• Svar på tråden Hur länge kan färdigblandad välling stå ??
  • ahhhaa

Men varför låta den stå i rumstemperatur? Du har väl ett kylskåp?

• Fille04

Blandar du den kall kan den stå upp till 8 timmar i kylskåp. Bara att värma i micro sen. Kanon om man vet att barnet vaknar innan så är den färdig o klar för att värmas.

Brukar stå på förpackningarna, men kanske inte alltid.

• fru kreativ

Om jag inte minns fel så står det max 30 minuter i rumstemperatur, på förpackningen.

• Veladis

Hehe, min BVC sköterska berättade att hon gjorde kall välling till sina barn och ställde bredvid spjälsängen. Så när de vaknade kunde de ta flaskan själva. Den var alltid tom på morgonen. Hon gjorde så mellan att barnen var 9 mån - 1½ år ungefär, för sedan stod alltid flaskan kvar orörd... Då slutade hon, barnen hade ju själv slutat. Hon sa i allafall att en natt är inget problem, så länge den är kall...

• AmandaPitkänen

vet inte vad rekommendationerna är för välling, men för ersättning är det ju max 30 minuetr i rumstemperatur och 8 timmar i kyl. Tycker det borde vara densamma för välling. Det blir ju bakterier jättesnabbt.

• Katjis

Om man blandar den varm, vad gäller då? Jag kokar alltid vattnet innan jag blandar vällingen, sedan ställer jag den direkt i kylskåpet. På natten får den nog stå 8-9 timmar, är det okej tro?

• AmandaPitkänen

har man blandat den varm ska den INTE kylas ned och sparas... det går att spara ca 8 timmar i kylen om den blandats kall, EJ varm.

• Katjis

Oj då, varför då??? Med ersättning är det ju okej att göra så, varför inte med välling?

• SuperSuf

Hm... Jag vet vad rekommendationerna är och vad som sägs inte ska göras med välling.
    Men varje kväll innan jag går och lägger mig blandar jag en jättevarm flaska med välling och ställer bredvid min säng, så jag bara kan ge Theodor den när han vaknar klockan 6. (5 månader) SÅ har jag gjort tror jag sen han föddes och ingenting har hänt med honom. Det jag vet är att näringen kan försvinnan om man gör så, men vad gör det om han äter en flaska så om dagen. Ibland vaknar han inte alls på natten och då får han ju ändå ingen näring i sig den natten. Så jag tycker inte det är sån hysteri.

• AmandaPitkänen

nej det är inte ok att göra så med ersättning. Du menar att du blandar varm ersättning ställer in den i kylen så att den blir kall å värmer på den sen igen? Man får ju aldrig värma på 2 ggr, näringen kan försvinna och det frodas bakterier.

sen så vet jag inte hur ofta det skulle kunna hända nåt.

• MBP

Bakterier älskar välling och frodas i den. Därför kan man inte ställa den. Det är också knutet till att man värmer den precis så mycket att bakterier trivs.

• AmandaPitkänen

ja kanske kan vällingen stå framme? vad vet jag... men ersättning är ju max 30 minuter i rumstemperatur, det vet jag iaf.

• Katjis

Ja, jag värmer den färdiga ersättningen på morgonen, det trodde jag de flesta gjorde?! Jag vet inte hur era barn är men min bebis har INTE tålamod att vänta på sitt morgonmål någon längre stund. Skulle jag ställa mig och koka vatten på morgonen och sedan vänta på att det ska svalna hinner nog grannarna ringa barnavårdsnämnden innan lillen blivit nöjd! Och sen värmer man ju faktiskt inte ersättningen/vällingen 2 gånger, det är ju bara vattnet som värms 2 gånger (en gång när det kokas upp innan man häller i ersättning/välling, och sen en gång när det är färdigt). I rumstemperatur skulle jag dock inte låta det stå mer än 30 min.

• MBP

Problemet är inte värmningen! Problemet är när det blir stående en längre stund. Jag trodde faktiskt att det framgick! Vidare talade jag uteslutande om välling, eftersom jag inte har koll på hur det funkar med ersättning.

• h04

Men varför inte vara på säkra sidan å blanda ordning på natten?

• SuperSuf

Och det där med att man måste KOKA vattnet innan man använder det till ersättning!
    Jag har aldrig kokat mitt vatten utan tragit kallt vatten direkt ur kranen och in i micron.
    I stort sett alla mina vänner och bekanta har ersättningsbarn och ingen av dom har kokat något vatten. Och våra barn är hur friska och pigga som helst.

Svar på tråden Hur länge kan färdigblandad välling stå ??