Inlägg från: Issa79 |Visa alla inlägg
  • Issa79

Teacup Chihuahua ???

Finns ingen specifik ras som heter just så utan det är egentligen bara att de har avlat på extra små föräldradjur. Men en vanlig chihuahua är ju också väldigt liten. Speciellt om du är van vid så stora hundar.

• Issa79

Det är nog lättare att köpa en vanlig size tror jag.

• Issa79
    hmcc skrev 2011-03-02 13:56:45 följande:
    Om man verkligen, verkligen vill vara snäll mot en hund så köper man inte en som inte är godkänd pga av att dom är sjukliga från födseln.

Det är inte friskt att födas så små.

Det finns säkert någon oseriös uppfödare i Sverige också om du har "tur"

Men att köpa en hund som är "missbildad" förstår jag inte...
    Då är det många godkända raser du inte skulle köpa heller då.

Är lite nyfiken på din hundbakgrund. Du verkar veta massor om alla slags hundar, hundproblem, lagar i relation till hundar osv.
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-02 13:59:51 följande:
    Ja det finns många raser jag inte skulle köpa.
    Nej visst är det så. Det brukar finnas ett par raser som man själv kan tänka sig och de kan ju variera genom livet beroende på hur situationen, möjligheterna och viljan ser ut. Jag hade groenendael förr men nu har jag varken tiden eller intresset att träna så mkt så nu är det bekvämlighetras och  bara en hemma.
  • Issa79
    IsaViolia skrev 2011-03-02 14:04:44 följande:
    Förlåt mig, jag har själv en blandras. MEN hur sjutton kan du ha haft en uppfödning av "Schabradorer" det är ingen riktig ras!
    Känns lite OT...?
  • Issa79

Nä det är det inte men såna frågor är så hemskt infekterade och har diskussionen väl startat så har den en tendens att spåra ur snabbt och rejält.

• Issa79
    LillaLillo skrev 2011-03-02 14:08:19 följande:

Som tidigare skrivits så finns det ingen ras som heter teacup. Och du ska veta att dessa extra små chihuahuorna oftare än andra drabbas av vattenskalle och  har oftare större öppen fontanell hela livet vilket gör dem känsligare. Det är oftas så att de blir någon mindre ibland. Och de finns som sagt ingen som avlar på de riktigt små i sverige som är seriösa.
    Läs gärna lite mer om rasen på www.chihuahuacirkeln.nu/ där kan du även hitta uppfödare.
    Läs gärna om Vattenskalle inte så mysigt de heller.
    Lycka till och hoppas du söker dig till en seriös uppfödare och inte bara går på att du vill ha en pyttepytt.

• Issa79
    hmcc skrev 2011-03-02 14:12:25 följande:
    Det försvarar ändå inte TS köp av en liten sjuklig variant av en ras.

Nåt som jag inte heller förstår är att TS är så noga med att ha en korthårig...en långhårig sjukligt liten har knappt nåt hår alls, den har ju knappt en kropp...
    Nu svarade jag mer i relation till att du sa att du hade flera raser som du själv inte skulle köpa.
  • Issa79
    straw2008 skrev 2011-03-02 14:10:50 följande:
    Men faan va alla svar är larviga o spydiga ?? VAD är problemet ??
    Alla?
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 14:30:48 följande:
    Ska du ha teacupmops ( om det nu finns) och inte är intresserad av ett motargument där det helt enkelt är så illa att dom små är sjukare än dom som följer rassstandard och att ingen seriös uppfödare föder upp så små hundar så lär du bli bemött på samma sätt.
    Fast i all ärlighet så finns det ju flera raser som är ganska sjuka bara för att de faktiskt föds upp efter den rådande rasstandarden.
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 14:46:17 följande:
    Ja och det är en annan disskution (som jag också gärna tar) MEN när det gäller chihuahua är den lila modellen s.k. teacup som tack och lov inte finns i Sverige i nåt större antal, sjukare än rasstandarden.
    Gör den inte det? Är det inte i grunden bara att de har valt att avla på mindre föräldradjur? Googla på Teacup chihuahua och man hittar flertalet till salu.

www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Så länge som det finns en efterfrågan så finns det alltid de som producerar. Sen kanske det inte är en erkänd ras men det är en annan femma.
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 15:01:02 följande:
    Eller sunt, målet för dessa är trots allt att få fram en sån liten hund som möjligt och det är det enda dom riktar in sig på till skillnad från dom som följer rasstandard.
    Långdragen diskussion som man kan engagera sig i i det oändliga och helt ärligt inget som jag är speciellt intresserad av att göra. Det är  ngt man har slitit ut till leda i andra former av forum.

I korthet tycker jag dock inte att det är mer försvarbart att avla fram sjuka hundar bara för att man kan gömma sig bakom en rasstandard. Men det är jag det.
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 15:21:47 följande:
    Jag tror inte du förstår.
    Jämför man rasstandard chihuahua med den s.k. teacup (som inte ens är en godkänd typ) så är det milsvidd skillnad mellan hur sunda dom är, sen kan man disskutera hur sund chihuahua som ras är.
    Jag vet inte vad du tänker på när du skriver avla fram sjuka hundar eftersom vavvan inte är "min" ras .

MEN om man nu absolut vill ha en chihuhahua så finns det ingen som helst anledning att skaffa en sjukare icke gokänd variant av en hund, sen får man tycka vad man vill om rasstandarden.
    Tror att det är du som inte förstår vad jag menar men det känns som vi pratar över huvudet på varandra hela tiden.

Funderar fortfarande på vart det stora hundkunnadet du besitter kommer ifrån. Frågade tidigare men du gav inget svar på det.
  • Issa79
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-03-03 20:27:29 följande:
    hon har för mycket kunskap för att orka skriva ut allt i ett inlägg, de är min åsikt iaf efter att jag varit inne på sidan å kikat  
    Mmm o då behöver man inte skriva ngt alls eller ens försöka svara. :-P

Tack iaf, missade länken till sidan när jag var inne o kikade. Dock fortfarande intresserad av hur den generella raskunskapen är så stor. Den digra listan av föreläsningar och utbildningar ser inte ut att innehålla så mkt sånt.

Men det är egentligen inte viktigt. Jag var mest nyfiken.
Svar på tråden Teacup Chihuahua ???