Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Teacup Chihuahua ???

hmcc skrev 2011-03-02 13:56:45 följande:
    Om man verkligen, verkligen vill vara snäll mot en hund så köper man inte en som inte är godkänd pga av att dom är sjukliga från födseln.

Det är inte friskt att födas så små.

Det finns säkert någon oseriös uppfödare i Sverige också om du har "tur"

Men att köpa en hund som är "missbildad" förstår jag inte...
    lite OT, men var på en hundutställing å såg en mini-chihuahua halta runt. var lite kyligt å kallt, tidigt på morgonen, så vi täkte inte mer på det, var i ett stånd med hundhalsband osv.

Senare på dagen gick vi för att schoppa lite å kom då till detta stånd. Men hunden gick fortfarnade konstigt. Jo, ägaren berättade stolt att det var sveriges minsta chihuahua!! Sen att bakbenen var så missbildade att hunden inte kunde gå riktigt, de spelade tydligen ingen roll... Fy fan, bakbenen hade sådan komstig form att man blev illamående, dom var liksom för raka, samtidigt som hela benet, från låret å allt, hade en konstig böjd form...... nä fy fan, de var de värsta vi sett NÅONSIN, vi bara tog våra hundar å gick, det var VIDRIGT!! 
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • MammaTillDomFinaste
    monica84 skrev 2011-03-02 14:12:36 följande:
    Hmmm.... Märkligt att du skriver så.

För schabrador har nämligen blivit godkänt som en ras. Det var det senast jag kollade hos vetrinären! 
    fast de är ju inte vetrinären som avgör om en ras räknas som ras elelr inte.... Om jag inte minns helt fel så var det att man VILLE ha den som en ras, och förasökte avla fram en ras stadard men de var där det sket sej, det gick itne att få några linjer att gå efter och de där dog ut igen, över att få de till en ras. Jag menar, min vet VET vad än labradoodle är också, men de betyder itne att de är en ras bara för att man använder namnet. som med schabrador, vetrnären kallar dom det, men det gör dom inte till en ras. för de finns ingen ras standard att följa.  
  • MammaTillDomFinaste
    straw2008 skrev 2011-03-03 07:44:39 följande:
    Tycker snarare att det är BRA att någon tar hand om en hund med handikapp o ger den kärlek o omvårdnad vare sig felet är självförvållat eller ej, vad vet du om hur hon fått fatt i hunden ? Hon kanske tagit över den fast den egentligen skulle blivit avlivad?

Vad jag menar är att läser man i trådar om katter som pissar inne river sönder husets alla möbler, hundar som gör utfall mot barn, hundar som parats i galna korsningar dalmatin/siberian husky/o GIVETVIS lite rottweiler i så ska dessa djur ALLTID utredas o behandlas med silkesvantar, katter som pissar sönder familjens sängar ska man UUUUUTREEEEEDA till evighetens förbannelse, o FAAN TA DIG om du avlivar en aggressiv hund, den ska omplaceras JAJJAMEN!

Men finns det en kvinna som har en hund med ett handikapp... kvinnan tar hand om hunden o är TOM stolt över sitt lilla stycke till hund, ja då ska hon förkastas ty hon har ju RENRAS!!

Shit vad larvigt!
    jag anser inte att man ska ha ett djur som mår dåligt, och en hund som inte ens kan gå frammåt utan astt dra ett ben bakom sej å de andra står ut ur fel vinkel från kroppen, den anser jag absolut ska avlivas! Plus att huvudet hade en väldigt mystisk form. Jag tycker djur ska få vara friska och må bra, och kunna röra sej obehindrat oavsett ras, och är den så handikappad att den knappt tar sej frammåt, då anser jag inte att den ska få leva!!! hon hade den lös inne i sitt stånd, vet du varför? för den tog sej inte över PLASTBANDET som visade var hennes stånd tog slut!!!!!! fast de låg på marken. Sen skiter jag i om hon tagit den från någon som ville avliva, för om jag fått en sådan valp i min kull, hade jag avlivat den på engång och aldrig sålt en sådan valp! 

• MammaTillDomFinaste

sen anser jag att man har en hund som är agressiv, som man sökt hjälp med och det inte funkar, ser jagh inte problem med i att avliva denna hund. Vare sej den är renras eller blandras. Bara man kollar så hunden inte är aggressiv för att den har ont och liknande först. Min hund blev värre och värre med åren, trots special hjälp, och han avlivades i mars förra året. pga att de inte gick att lita på han och den hjälp jag sökte inte funkade. Jag tycker de ska finnas någon stopp på lidandet någonstans, både psykiskt och fysiskt. jag anser att denna grovt handikappade hund ska avlivas då den itne kan leva ett liv mer än att skrutta en meter på gräs och knappt det helelr, å jag ansåg att min hund skulle avlivas då jag själv mådde dåligt över att vara konstant livrädd att han skulle skada någon, och att han själv knappast kan ha mått bra av att alltid vara så orolig och stressad som han var, dygnet runt, alltid på vakt ute.

TS, jag har svårt att se att de finns någon seriös uppfödare av såna små chihuahua, kontakta kennelklubbe och rasklubben så får du ju svar där isåfall. Annars får du nog vända dej till en vanlig uppfödare av chihuahua, och kanske komma överrens med denna om att få vänta på att de föds en väldigt liten helt enkelt? tror ända sättet att få veta om de finns några såna uppfödare är att kontakta skk och rasklubben. 

• MammaTillDomFinaste

och om du söker på tex blocket så får du ju upp en annons på engång...? det var inte scvårare än så att hitta en.....

• MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:12:54 följande:
    Tror att det är du som inte förstår vad jag menar men det känns som vi pratar över huvudet på varandra hela tiden.

Funderar fortfarande på vart det stora hundkunnadet du besitter kommer ifrån. Frågade tidigare men du gav inget svar på det.
    tryck på hennes namn så kommer du in på hennes sida. där finns en hemsideadress. tryck på den, så finns all info du söker om hennes kunskap. 
  • MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:12:54 följande:
    Tror att det är du som inte förstår vad jag menar men det känns som vi pratar över huvudet på varandra hela tiden.

Funderar fortfarande på vart det stora hundkunnadet du besitter kommer ifrån. Frågade tidigare men du gav inget svar på det.
    hon har för mycket kunskap för att orka skriva ut allt i ett inlägg, de är min åsikt iaf efter att jag varit inne på sidan å kikat  
  • MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:39:43 följande:
    Mmm o då behöver man inte skriva ngt alls eller ens försöka svara. :-P

Tack iaf, missade länken till sidan när jag var inne o kikade. Dock fortfarande intresserad av hur den generella raskunskapen är så stor. Den digra listan av föreläsningar och utbildningar ser inte ut att innehålla så mkt sånt.

Men det är egentligen inte viktigt. Jag var mest nyfiken.
    sånt lär man sej av intresse helt enkelt. Jag kan tokmycket över vissa raser, som jag själv aldrig haft, bara för att jag varit nyfiken. Så är de väl med allt? man ska väl inte behöva ha utbildning inom en ras för att kunna någon om den? kan man läsa så kan man lära. svårare än så är det inte. det där är nåt typiskt FL, att man ska behöva ge bevis för allt man säger/skriver. 
  • MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:39:43 följande:
    Mmm o då behöver man inte skriva ngt alls eller ens försöka svara. :-P

Tack iaf, missade länken till sidan när jag var inne o kikade. Dock fortfarande intresserad av hur den generella raskunskapen är så stor. Den digra listan av föreläsningar och utbildningar ser inte ut att innehålla så mkt sånt.

Men det är egentligen inte viktigt. Jag var mest nyfiken.
    men det är faktiskt inte min sak att svara på heller, jag anser bara att kunskap är upp till varje person att skaffa sej, vissa skaffar mycket mer än ansra helt enkelt. Och de är nåt jag gillar. Om du har frågor till henne som du verkligen vill ha svar på, skriv i hennes gästbok elelr maila henne då. 

Jag anser också att kunskap är nåt man SKA skaffa sej om den ras man vill skaffa, sen spelar de ingen roll om man vill ha en chihuahua, shar pei eller sankt bernard. Eller kanariefåglar. Kunskapen ska man ta först, sen djuret, sen fortsätta lära sej mer enligt mej. 
  • MammaTillDomFinaste
    hmcc skrev 2011-03-03 21:04:56 följande:
    Hur tror du listan över utbildningar ser ut på folk som har raskunskap inom sin ras, vilka kurser tror du en sån gått?

Om jag inte har fel har jag däremot skrivit att vavvan INTE är "min" ras, det hindrar mig inte för att försöka hindra folk att skaffa en sjuk hund.

Det jag skrivit hitills är ren grundskunskap och ingen brilliering i raskunskap.
Svar på tråden Teacup Chihuahua ???