• nassepånken

expert på bilbesiktning?

Min kära lilla skrothög får körförbud imorgon, så det börjar väl bli dags för besiktning... Jag tror nog att det ska gå bra, kanske någon styrled eller något sånt att byta MEN... jag har gjort en egen liten fusklagning: jordat generatorn med en vanlig lampsladd, för inomhusbruk! jag har kört runt med den i några månader, så det fungerar ju, men kan de klaga på den?

• Svar på tråden expert på bilbesiktning?
  • nassepånken

men kom igen nu då!!!

• moasvilja

Ne, om det inte ser allt för illa ut ,(sladden hänger och dinglar så att den kan fasna remmar eller liknande ) så skall dom inte bry sig om det även om dom ser det.
    Glöm inte att det skall vara vinter däck i morgon med min 3mm mönster

Mvh.

• nassepånken

den går inte nära några remmar och stadigt fäst med silvertejp! kan väl dra på några buntband om det skulle var så... självklart har jag rekorderliga dubbdäck!

• nassepånken

är det ett problem om man måste knacka till hastighetsmätaren för att den ska fungera? jag har verkligen en charmig bil

• moasvilja

Då skall det inte våra något problem med sladden silver tejp sitter bra.
    Ja dom kan nog anmärka på att mätaren krånglar, om dom ser det.
    Att sända in frugan med lagom snygga kläder är vanligt för att ditrehera lite.
    Annars får man fråga nåt när han närmar sig det som man är orolig över,
    Funkar ofta,men man skall vara medveten om vad som händer om den
    "dåliga" saken går sönder (Hasighets mätare är ofaligt enl. mig).

/Moas pappa.

• BigDaddy

Har själv alldrig varit med om att en besiktningsman varit å rotat nere i motorummet på min bil under en besiktning! Rolig ide´ med sladden förresten!

• FixarFrasse

Inga problem, men du bör vara säker på att du faktiskt har tillräckligt bra jord, speciellt nu när det blir kallare och allt får jobba hårdare d v s högre förbrukning, högre ström i systemet. Snikar du på ledningsarea t ex kan du få andra probz.
    Med risk för at vara tråkig gubbe, men OK, vissa saker (kanske t o m de flesta) är bra att de påpekar på besiktningen.

• nassepånken

har varit iväg idag och det gick bra! han såg sladden och skrattade, knackade till hastighetsmätaren utan att fråga (tydligen ett vanligt problem???). Nu blir det till att byta två bromsrör och en inre styrled samt täppa till en skarv mellan ljuddämparna så får jag köra ett år till (om inte växellådan geggar ihop alltså)

• FixarFrasse

Flyt!
    Du kommer ju undan med en femhundring (+ombes)
    enjoy!
    Var lite försiktig med luftningsnipplarna bara när du ska lufta bromssystemet, det händer ibland att de går av på gamla bilar där de inte varit loss på länge och då blir man fan inte lycklig!

• Isfjord

Grattulerar till en inte allt för dyr arbetsorder från besiktningen.

"Att sända in frugan med lagom snygga kläder är vanligt för att ditrehera lite."
    Nja, överdriver man har det absolut motsatt effekt. De letar ihjäl sig och letar fel tills de fyllt flera sidor. Har själv sett det...

Innomhuskabel ska inte användas i bilar och till generatorns jord bör du använda en kabel med större area. En riktig jordkabel är inte så farligt dyr, och du slipper strul med generator och batteri i vinter. www.familjeliv.se/krypin/nassepanken/galleri.php

Och varför inte innomhuskabel?
    I en kabel finns det kardeler, dvs själva koppartrådarna.
    Tex en 1,5 kvadratkabel med namn som börjar på E (EKK, EKRK osv) är enkelledare. Den har bara en grov kopparledare.
    Nästa är F som är fåtrådig och M som är mångtrådig. Sedan 1985 har de ett nytt namnsystem som är för krångligt att ta med här. De gamla används fortfarande rätt flitigt.
    Kablar med en eller få ledare är styv och används bara i fasta installationer, de med fler används i installationer där de rör på sig- Tex aparatsladdar, skarvsladdar mm.
    Tittar man sedan på en bilkabel med samma area har den många fler kardeler än en M-märkt innomhuskabel, ofta över dubbla antalet.
    Drar man en innomhuskabel i bilen vibrerar kardelarna av förr eller senare, det blir glappkontakt och med lite tur slutar prylen att fungera eller en säkrig bränns av. Har man otur får man ringa efter de där röda bilarna som far omkring och blandar blåbärssaft.

Fina katter

• nassepånken

jag vet att min lösning inte var den bästa! men så här var det: Att laddningen inte fungerade hade varit ett problem länge. Jag hade bytt fläktrem, kol och till slut generator. det var när en kompis hjälpte mig att starta med startkablar som vi märkte att det inte gick att jorda genom generatorn. vi satte en startkabel direkt mellan generatorn och batteriet och vips så flög spänningen upp. jag tog det jag hade och det var en inomhuskabel som jag drog dubbelt. Någon dag senare köpte jag en jordkabel på biltema, men jag har prioriterat bort att fixa det, dels eftersom bilen rullar (det gör ju problemet mindre akut) och dels för att jag inte hittat något bra ställe att fästa den i karossen. jag ska kolla efter originaljorden nu när jag ändå ska hissa upp bilen.

bromsrören som ska bytas är de korta bak, efter slangen. frågan är ju om jag ska klämma åt och slippa en del jobb eller om jag ska byta bromsvätskan när jag ändå är igång? borde kanske göra det...

inre styrlededen verkar vara en del av styrstaget, inga problem med det tror jag.

avgassystemet var väntat, jag köpte en piratljuddämpare med andra rördimensioner och gjorde en dålig lösning i skarven, men det är väl inte heller något problem.

så jag är ganska nöjd, biljäveln har ju ändå gått 32000 mil och hållit samman i 17 år, så det kunde vara värre. dessutom har två vänliga själar redan erbjudit sig att hjälpa mig, och dessutom fixat en varm lokal för ändamålet! skulle kännas lite jobbigt att fixa det ute i decemberregnet...

• Isfjord

Lycka till, glöm bara inte att ställa toe-in efter att ha skruvat på styrstagen. Det går att mäta med hembygda skjutmått som når om hjulen, eller med en talmeter mellan. Men jag rekomenderar att du tar bilen till en däckfirma, de brukar inte ta mycket för det. Se bara till att det är lättskruvat på båda sidor. Är det fastrostat kan pengarna rulla iväg.

• nassepånken

jag har folk till det också. istället för att kunna något själv har jag vänner som kan saker. så står jag bredvid ser ut som om jag är delaktig, och bjuder på en kopp kaffe sen.

Svar på tråden expert på bilbesiktning?