• vattenkanna

Vilken kolumn i skattetabell 32?

Jag försöker se hur mycket jag kommer att betala i skatt när jag börjar jobba igen. Kollar på skattetabell 32 men fattar inte vilken kolumn av 1-6 som blir den skatten dras på min lön. Någon som vet hur man tar reda på detta?

• Svar på tråden Vilken kolumn i skattetabell 32?
  • Fru Kwasthilda

Om du jobbar så är det den längst till vänster. Det finns info på skatteverkets hemsida.

• Cornellia

Kolumn 1 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1946 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 2 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1945 eller tidigare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 3 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1938—1945. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till ett högre jobbskatteavdrag än enligt kolumn 1.

Kolumn 4 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1937 eller tidigare. Allmän pensionsavgift ska därför inte betalas. Inkomsten ger samma rätt till jobbskatteavdrag som enligt kolumn 3.

Kolumn 5 avser andra pensionsgrundande ersättningar än löner m.m., t.ex. ersättning från arbetslöshetskassa och egen arbetsskadelivränta, till den som är född 1938 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas på inkomsten men denna ger inte rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 6 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1946 eller senare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.
  • Täby

om man anställa i tim anstäld behöber man registrera som arbetsgivare? och hur mycket betalar man på skatt?

• jassikan
    Täby skrev 2013-10-12 10:47:01 följande:
    om man anställa i tim anstäld behöber man registrera som arbetsgivare? och hur mycket betalar man på skatt?

Ska du betala ut lön måste du vara registrerad.
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgivare/registrering.4.18e1b10334ebe8bc80003496.html

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgivare/socialavgifter/arbetsgivaravgifter.4.233f91f71260075abe8800020817.html

31,42 % är det för de flesta men:

Undantag (för år 2013)

För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du varken sociala avgifter eller särskild löneskatt.

För anställda som är födda 1938—1947 betalar du bara ålderspensionsavgiften på 10,21 procent.

För anställda som är födda 1987 eller senare betalar du bara ålderspensionsavgift och en fjärdedel av övriga avgifter, det vill säga 15,49 procent.

• sportpappa

31,42% är arbetsgivaravgifterna.

Den preliminära skatt du betalar in beror på vad den anställde tjänar i övrigt. Enklast så begär du in en A-skattesedel från den anställde. 

Svar på tråden Vilken kolumn i skattetabell 32?