Manchester skrev 2011-03-03 15:06:33 följande:
Att det finns icke psykiskt sjuka som skaffar barn utan att tänka efter är knappast en anledning att försvara de psykiskt sjuka som gör samma sak. Jag har varit ofrivilligt barnlös och vet allt om hur desperat man kan längta efter barn. Ändå anser jag inte att det räcker att man "verkligen VILL ha barn". Eller att partnern vill det. Om det handlar om partnern till den psykiskt sjuka (som inte kommer att kunna fungera som förälder) så måste han/hon nog välja. Behålla sin sjuka partner och leva barnlös eller skaffa en annan partner och få barn. Det kanske är grymt, men det är bättre än att vara grym mot ett eventuellt barn som kanske både får en icke-fungerande förälder och ett psykiskt funktionshinder i arv.
Nu menar jag inte att ingen med en psykisk diagnos bör få skaffa barn. Jag kan hålla med dig så långt som att det nog finns en överdriven rädsla för allt som handlar om "fel i hjärnan". Den som lider av nedstämdhet och måste ta lättare medicin för att må bra kan säkert bli en bra förälder. Den som är psykotisk bör avstå från barn. Den som klarar sig med lite medicin som den enkelt kan sköta själv kan vanligen ta hand om barn på ett bra sätt. Den som ibland behöver vara inlagd för sina psykiska besvär kommer sannolikt inte att bli en bra förälder.
Vad man dock måste tänka på när det gäller många psykiska, liksom vissa fysiska, sjukdomar är att de kan förvärras över tid. Vet man att man lider av något som kan göra en inkapabel att ta hand om barn inom 10-15 år så bör man välja bort föräldraskap. Alla kan förstås ha otur och drabbas av sjukdom eller olyckor, men det är stor skillnad på att veta att de flesta med den egna diagnosen blir riktigt dåliga och att löpa en normal, och alltså mycken liten, risk att råka ut för en bilolycka och bli hjärnskadad eller förlamad. Oavsett hur bra jag mår idag bör jag kunna vara någorlunda säker på att må lika bra i minst 18 år innan jag väljer att skaffa barn.
Jag ser faktiskt inte varför vissa skulle tänka efter mer än andra. Psykisk sjukdom kan bryta ut när som helst i livet. I samband med graviditet är inte ovanligt alls.
Jag önskar att personer lite till mans funderade på om de skulle bli bra föräldrar innan de sätter barn till världen. Majoriteten verkar dock inte tänka tanken ens.
Men du är verkligen stenhård i din bedömning när du menar att man som ensamstående verkligen inte skall sätta barn till världen (för det är ju det du i praktiken säger till den psykiskt sjukes partner.)
Vi har ju trots allt alla varit barn, och ska man se det på det sättet - så borde ju våra föräldrar inte ha fött oss som lever med de här sjukdomarna. Självmordsstatistik i all ära - men de flesta av oss vill faktiskt leva, trots vårt lidande.
Jag vill åter påpeka att det finns folk som får ETT psykotiskt tillstånd i sitt liv. Det innebär
inte heller att man självklart ska avstå från barn. Du är som sagt bara ett anfall bort själv.