• Angels

Dammsugaren stinker!

Hade en Electrolux Ultra Silancer som jag älskade, men den började lukta något vidrigt att jag drog mig för att dammsuga för jag fick vädra hela lägenheten efteråt.

Så i somras köpte vi en ny och slängde den andra på skroten. Men redan efter några månader började den nya också lukta vidrigt och nu är det verkligen HEMSKT! Byter påse regelbundet, kan inte påminna mig om att jag sugit upp något olämpligt och filtret rengör jag också regelbundet.

Någon som varit med om liknande eller har tips? Känns så tråkigt för jag älskar verkligen märket!

• Svar på tråden Dammsugaren stinker!
  • Granitmorsan

Lägg en lagom stor bit wunderbaum/doftgran under eller på filtret.

Dammsug vaniljsocker eller köp doftpastiller för dammsugare att lägga i påsen.

• pluvdo

Jag har även hört att man kan ha tvättmedelspulver i dammsugaren när man dammsuger så det skall lukta gott. Dessvärre minns jag inte var man skulle lägga tvättmedelspulvret...

• Xay1de

Som skrivet tidigare, köp särskilda doftkulor till dammsugaren. Eller droppa lite doftolja eller parfymolja på filtret. Min älskade far tog en gammal parfymolja jag köpt på Bodyshop för hundra år sen och lämnat hemma och hällde i filtret. Det stank i flera år, så var försiktig...

• Angels

Okej, men kan inte tycka att man ska behöva hålla på med sånt. Ska verkligen dammsugaren lukta så illa? :-O

• danosani

Vår luktar också jätteilla!!! En Ultra silencer.. Hatar att använda den. Har dammsugit upp ett helt rör med doftkulor, bytt påse, bytt filter... Hjälper INTE! :(

• Angels
    danosani skrev 2011-03-03 11:19:25 följande:
    Vår luktar också jätteilla!!! En Ultra silencer.. Hatar att använda den. Har dammsugit upp ett helt rör med doftkulor, bytt påse, bytt filter... Hjälper INTE! :(
    Aj då, då kanske det är det som är felet då. Får ta och kontakta Electrolux istället. Tack för infon! :)
  • danosani

Återkom gärna när du gjort det (själv är jag bättre på att gnälla än på att ta tag i saken)

• Angels
    danosani skrev 2011-03-03 12:36:35 följande:
    Återkom gärna när du gjort det (själv är jag bättre på att gnälla än på att ta tag i saken)
    Lovar.
  • Angels

Pratat med Electrolux men blev inte klokare för det. Han hade inte hört talas om att det skulle vara några problem. Det man kunde göra var dels att gå igenom filter och byta motorfiltret i dammsugaren och tvätta utblåsfiltret (om man har ett tvättbart sådant, vilket jag har). Annars kunde jag lämna in den på felsökning och se om det är något fel på den. Kostar 250:- om de inte hittar något fabriksfel, annars går det på garantin (om den är yngre än 1 år). Kommer nog lämna in den eftersom jag i övrigt bytt och tvättat allt.

• Emi 774

Usch, jag skrev in elecrolux dammsugare luktar illa och hittade hit. Det är hemskt! Min man hittade mig avsvimmad då lukten blev för mycket för mig. Sen har ajg ju också kemisk kenslighet, men då måste det ju vara någonting i själva dammsugaren .. har lämnat in den på "lagning" men fick höra att dt AAALDRIG hört talas om något liknande (vilka svin!) och attd et var jag som var skyldig tilla tt lägga in för många doftkulor och det var därför det lujtade. Jag är allergisk mot dofter, och använde special beställda ekologiska kulor utan kemiska dofter och ämnen. De luktar ju gott, och anledninge tilla tt jag la de i är att det luktade skitäckligt från dag 1. Har betalat 1700 och använd den 2 gånger, måste sopa golvet och jag har ett litet barn liksom. Jag är så arg! Tips p vad mer jag kan göra?

• gullan 1

Hej , Köpte en Electrolux Silent Performer Green ( 3e plats på Bäst i Test 2016
    tror jag att den fick)  i början av året eller tidig vår.

När allra första dammsuger påsen började bli full, STANK det otroligt illa i hela lägenheten efteråt. Fick vädra länge och väl efter användande.

Satte i en ny dammsugarpåse ( exakt den modell som krävs = S-bag)
    och nu kom det en MÖGELSTANK som är outhärdlig!!!!!!

Så, dammsugarpåse nr.2, utbyttes efter bara 3 dar.

Hela innan mätet i dammsugaren, slang munstycke och håligheten där dammsugarpåsen sitter, STINKER värsta intensiva MÖGELSTANK.
    OUTHÄRDLIGT!!!!

Jag är dessutom doft och mögelallergiker.......

Ska ringa till Electrolux och reklamera.
    Kommer att hänvisa ett dessa inlägg här också.
    Funderar på att ringa till Konument Göteborg även.

• Poolskötaren

Aha!

Googlade på "Electrolux dammsugare luktar illa" men tänkte att jag måste ju inbilla mig.

Vår dammsugare är bara drygt en månad gammal men luktar verkligen blä när den används. Jag har bytt påse en gång (använt originalpåsar). Den var helt ok tills den första påsen började bli full, sen dess luktar den verkligen illa.

Jag har absolut inte dammsugit upp nåt blött/fuktigt och maskinen står på "skyddat" ställe utan nyfikna och klåfingriga små barn.

Svar på tråden Dammsugaren stinker!