• Anonym (Jag vill)

Hur ska jag få en operation för min skelning?

Jag har skelat sedan jag var liten och lappades då. Men har sedan fortsatt skela men ingen operation eller så har gjorts. Nu vill jag opereras. Rent utseendemässigt hatar jag min skelning. Men eftersom jag inte skelar så det syns hela tiden så är jag rädd att det inte går att få en operation. Enligt min optiker kommer de antagligen inte vilja operera mig då jag inte lider tillräckligt pga skelningen. Och tydligen så ska en operation ske så tidigt som möjligt för att ha effekt... Går det att få en operation rent kosmetiskt eller?

För mig är det såhär: Jag hatar att skela, måste koncentera mig hela tiden för att försöka låta bli att skela vilket kan bli jobbigt. Sedan tycker jag djupseendet är Dåligt men det går kanske inte att rätta till, eller? Hjälp mig, kan ni komma på nån ANLEDNING till varför jag ska få en operation.

• Svar på tråden Hur ska jag få en operation för min skelning?
  • Anonym (Lisa)

Jag undrar också! Jag blev operarad bl a för min skelning då jag var barn. Då försvann skelningen och var helt borta i ca 20-25 år, nu har den kommit tillbaka! Och det blir bara värre... Då jag var barn hade jag en "kontakt"; en ögonläkare jag regelbundet gick till. Det har jag inte nu.

• Anonym (Jag vill)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-03-02 18:37:45 följande:
    Jag undrar också! Jag blev operarad bl a för min skelning då jag var barn. Då försvann skelningen och var helt borta i ca 20-25 år, nu har den kommit tillbaka! Och det blir bara värre... Då jag var barn hade jag en "kontakt"; en ögonläkare jag regelbundet gick till. Det har jag inte nu.
    Alltså du kan ju få en kontakt. Gå till en optiker och be om en remiss. Jag har fått en remiss till en ögonläkare men enligt min optiker kommer de inte vilja operera mig. :/
    Därför jag undrar hur jag ska få de att vilja operera mig eftersom jag misstänker att de inte kommer vilja operera mig enbart pga utseende.
  • LsH

Jag har precis som du skelat hela mitt liv, och lappades som barn. Ingen operation gjordes eftesom min mamma säger att jag inte ville, inget jag minns att jag har sagt dock. Men när jag var ca 25 år så gick jag till min vårdcentral och sa att jag var besvärad av skelningen, att  jag blev trött i ögonmuskeln och hade viss huvudvärk. Jag fick då en remiss till ögonkliniken på sjukhuset där det gjordes en massa tester för att se om det skulle gå att operera. Det är tydligen inte alla gånger det går. Men för mig gick det bra och jag opererades.

Så gå till doktorn och säg att du lider av det, både psykiskt och fysiskt. Jag ser ingen anledning till att du inte skulle gå göra en operation, man kan ju inte gå runt och lida? Hur mycket du lider kan ju bara du avgöra. Så stå på dig tills du får din operation.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jag vill) skrev 2011-03-02 18:41:05 följande:
    Alltså du kan ju få en kontakt. Gå till en optiker och be om en remiss. Jag har fått en remiss till en ögonläkare men enligt min optiker kommer de inte vilja operera mig. :/
    Därför jag undrar hur jag ska få de att vilja operera mig eftersom jag misstänker att de inte kommer vilja operera mig enbart pga utseende.
    Jag hade ingen aning om att man kunde få remiss av optikern - smart!

Men om du mår dåligt, så är det ju inte enbart ett "skönhetsfel"? Jag mår jättedåligt pga mitt skelande, ser att folk jag pratar med tittar lite lustigt på mig ibland, berättar då att jag skelar... Inte roligt. I mitt jobb har jag kontakt med mycket människor, det känns som att de bara ser min skelning och inte mig!
  • Anonym (Jag vill)

Ah tack!!
    Jag har det som du beskriver. Jag lider psykiskt men det är även jobbigt att koncentrera sig och kämpa för att försöka hålla ögonen rakt fram då jag inte vill skela, jobbigt för muskeln och kan ge viss huvudvärk.

• Cia o krabaten

Börja med att be om en remiss till ortoptisten, det kan din optiker hjälpa dig med.
    Där kan du få fler svar på de frågor du har ang giltiga skäl osv.

Har du samsyn? Ser du med båda ögonen samtidigt? Ser du 3D effekter?
    Om du gör det så finns det chans för att träna upp djupseendet, men använder du bara ett öga i taget så har du troligen ingen samsyn och då är det svårt att få tilld et i vuxen ålder. 

• Anonym (Jag vill)

Jag ser tyvärr inte 3D effekter. :/ Jag tittar med ena öga i taget... Betyder det att jag inte får en operation?

• Anonym (Jag vill)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-03-02 18:47:45 följande:
    Jag hade ingen aning om att man kunde få remiss av optikern - smart!

Men om du mår dåligt, så är det ju inte enbart ett "skönhetsfel"? Jag mår jättedåligt pga mitt skelande, ser att folk jag pratar med tittar lite lustigt på mig ibland, berättar då att jag skelar... Inte roligt. I mitt jobb har jag kontakt med mycket människor, det känns som att de bara ser min skelning och inte mig!
    Mmm, och jag är lärare... Är jag väldigt nära någon har jag lättare att fästa blicken men ska jag titta ut och prata med någon elev som sitter långt borta vet de inte vem jag tittar på då jag har svårt att fästa blicken så långt borta.
  • Anonym (vän)

Min vän fick opererat sin skelning. H*n var 35år. Men först var h*n tvungen att prova med nån klisterplast på glasögonen (för att förändra prisman?) och h*n fick starkare och starkare styrka på den där saken vars namn jag glömt men det hjälpte inte.

H*n provade med det i över ett år men opererades sen. H*n ser inte aktivt med det ögat (jag har inte riktigt förstått exakt vad problemet är mer än att h*n inte har samma djupseende som andra för h*n är ju inte blind på det ögat) så i mångt och mycket var det en kosmetisk operation.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jag vill) skrev 2011-03-02 18:55:47 följande:
    Jag ser tyvärr inte 3D effekter. :/ Jag tittar med ena öga i taget... Betyder det att jag inte får en operation?
    Samma här. Fixade nya glasögon förra året. Då gjorde optikern lite tester. Jag fick bland annat titta på den där ljuslådan och fick frågan "Hur många vita rader ser du?". "En, såklart", svarade jag självsäkert. Sedan frågade jag optikern om det var en kuggfråga. "Njae", svarade han," det är två rader". Jahapp.
  • Cia o krabaten
    Det har jag ingen kunskap om.
    Däremot innebär det att du troligen inte får några positiva effekter rent synmässigt av en op utan att den isf är mer kosmetisk. 
    Börja med din optiker, remiss vidare till ortoptist eller läkare och framför dina önskemål.

Lycka till! 
  • Anonym (Jag vill)

Men har som sagt redan en remiss och ska till ögonmottagningen. Hoppas det går vägen och att jag får en operation. Jag vill ha en även om det inte rent synmässigt blir någon förändring.

• Anonym (lisa)

Jag vet att man ibland opererar folk av kosmetsiska skäl. Grav skelning plus utåtriktat jobb kan vara argument att ta med sig - att elever inte ser vem du har ögonkontakt med är bra att ta upp. 

• LsH
    Jag ser inte heller 3D, och tittar bara med ena ögat i taget, och jag fick min operation. Ser fortfarande inte 3 D och tittar fortfarande med ett ögat i taget.
  • Anonym (Jag vill)

Träffade läkaren idag. Jag ska få tid om ca 3 mån igen... då ska jag få ha lapp för ena ögat i 3 dagar och sedan ska nya mätningar göras. Därefter ska ett annat sjukhus ta ställning till om jag ska få opereras eller inte... Mitt landsting operarar nämligen inte...

• Anonym (tjusigt)

Du kommer se riktigt tjusig ut med lappen, som en riktig pirat! Flört

En arbetskamrat opererade sig, skelningen försvann (kosmetiskt) men tror inte det påverkade synen så mycket eftersom hon var ganska gammal när hon gjorde det (över 25).

Svar på tråden Hur ska jag få en operation för min skelning?