Inlägg från: Anonym (Jag vill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag vill)

Hur ska jag få en operation för min skelning?

Jag har skelat sedan jag var liten och lappades då. Men har sedan fortsatt skela men ingen operation eller så har gjorts. Nu vill jag opereras. Rent utseendemässigt hatar jag min skelning. Men eftersom jag inte skelar så det syns hela tiden så är jag rädd att det inte går att få en operation. Enligt min optiker kommer de antagligen inte vilja operera mig då jag inte lider tillräckligt pga skelningen. Och tydligen så ska en operation ske så tidigt som möjligt för att ha effekt... Går det att få en operation rent kosmetiskt eller?

För mig är det såhär: Jag hatar att skela, måste koncentera mig hela tiden för att försöka låta bli att skela vilket kan bli jobbigt. Sedan tycker jag djupseendet är Dåligt men det går kanske inte att rätta till, eller? Hjälp mig, kan ni komma på nån ANLEDNING till varför jag ska få en operation.

• Svar på tråden Hur ska jag få en operation för min skelning?
  • Anonym (Jag vill)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-03-02 18:37:45 följande:
    Jag undrar också! Jag blev operarad bl a för min skelning då jag var barn. Då försvann skelningen och var helt borta i ca 20-25 år, nu har den kommit tillbaka! Och det blir bara värre... Då jag var barn hade jag en "kontakt"; en ögonläkare jag regelbundet gick till. Det har jag inte nu.
    Alltså du kan ju få en kontakt. Gå till en optiker och be om en remiss. Jag har fått en remiss till en ögonläkare men enligt min optiker kommer de inte vilja operera mig. :/
    Därför jag undrar hur jag ska få de att vilja operera mig eftersom jag misstänker att de inte kommer vilja operera mig enbart pga utseende.
  • Anonym (Jag vill)

Ah tack!!
    Jag har det som du beskriver. Jag lider psykiskt men det är även jobbigt att koncentrera sig och kämpa för att försöka hålla ögonen rakt fram då jag inte vill skela, jobbigt för muskeln och kan ge viss huvudvärk.

• Anonym (Jag vill)

Jag ser tyvärr inte 3D effekter. :/ Jag tittar med ena öga i taget... Betyder det att jag inte får en operation?

• Anonym (Jag vill)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-03-02 18:47:45 följande:
    Jag hade ingen aning om att man kunde få remiss av optikern - smart!

Men om du mår dåligt, så är det ju inte enbart ett "skönhetsfel"? Jag mår jättedåligt pga mitt skelande, ser att folk jag pratar med tittar lite lustigt på mig ibland, berättar då att jag skelar... Inte roligt. I mitt jobb har jag kontakt med mycket människor, det känns som att de bara ser min skelning och inte mig!
    Mmm, och jag är lärare... Är jag väldigt nära någon har jag lättare att fästa blicken men ska jag titta ut och prata med någon elev som sitter långt borta vet de inte vem jag tittar på då jag har svårt att fästa blicken så långt borta.
  • Anonym (Jag vill)

Men har som sagt redan en remiss och ska till ögonmottagningen. Hoppas det går vägen och att jag får en operation. Jag vill ha en även om det inte rent synmässigt blir någon förändring.

• Anonym (Jag vill)

Träffade läkaren idag. Jag ska få tid om ca 3 mån igen... då ska jag få ha lapp för ena ögat i 3 dagar och sedan ska nya mätningar göras. Därefter ska ett annat sjukhus ta ställning till om jag ska få opereras eller inte... Mitt landsting operarar nämligen inte...

Svar på tråden Hur ska jag få en operation för min skelning?