Pallkragar
Finns det några fler här som odlar / tänker odla i pallkragar till våren?
Jag tänker inskaffa några kragar och odla lite smått och gott (ätbart).
Jag odlar i pallkragar. Oerhört praktiskt tycker jag.
Hade 8 kragar förra året men ska utöka med några till i år.
Var får ni tag på kragarna? Nya eller begagnade? Jag har sett på blocket att nya kostar runt en hundralapp styck.
Jag hade hoppats kunna tigga till mig några.
Får dem gratis på byggvaruhus där jag känner personalen. Alt. snattar från byggarbetsplats i närheten.
Jag hade fyra helkragar och en halvkrage på en kolonilott för länge sedan men de blev stulna. Det var väl inte du va.
Jag odlar i pallkragar, utan markduk och bara en på höjden. Förra året hade vi sex pallkragar med bland annat rädisor, potatis, sockerärtor och morötter. Rotsakerna blev jättefina, men i övrigt blev det inte så bra. Problemet är bland annat att det behövs en del jordförbättring, vi har i princip bara sandjord.
åå tipsa mig :) pappa har lovat att vi ska åka å "låna" pallkragar på hans jobb som ja ska få ha här ute :) förra året planterade jag ärtor och tomat i hinkar men i år tänkte ja slå på lite större :)
har än ärtor morötter tomat och majs här hemma ja funderar på.
vad tycker ni mer man borde plantera som man kan äta?
och ni som gjort de förr: hur ska man göra för att lyckas?
vilken jord använder ni?
oj vad frågvis jag blev :P
Jag använder inte markduk utan lägger ett lager tidningar i botten när jag nyanlägger pallkrage.Då hindras ogräs från att växa igenom, men när det som växer i kragarna vuxit sig stort har tidningarna hunnit förmultna så att grödans rötter kan tänga igenom.
Två pallkragar på höjden har jag också provat men då blir jorden mycket torrare.
För att slippa rensa ogräs i mina grönsaksland t'äckodlar jag med gäsklipp. Då behöver man inte heller vattna lika mycket eftersom mindre vatten avdunstar.
På utsidan av mina pallkragar har jag snigeltepj pga att vi har mördarsniglar i tädgården.
Jordförbättring ordnar vi genom att hämta kogödsel från en bonde, och att köpa kompostmull från kommunen (vi har egen kompost men det räcker ej till). Vid anläggning av nya pallkragar köper vi anläggningsjord från komunens kompostanläggning. Vi köper INTE gödsel eller jord i sådana där 50-liters-säckar. Det blir aldeles för dyrt.
Förra året köpte vi en släpkärra full med kogödsel, två släpkärror anläggningsjord och en kärra kompostblandning (kompostjord, torv och sand )
Växtordningen i pallkragarna ska man rotera så att man inte odlar samma sak i samma låda varje år.
Ja...det var väl mina allmänna pallkrageråd.
hmm mycke att suga in :)
tack för tipsen!
hur behöver man sköta om de sen? vad behöver man tänka på?
(är ju som sagt första gången ja ska odla i annatn är hink :P)
Jag använder inte markduk utan lägger ett lager tidningar i botten när jag nyanlägger pallkrage.Då hindras ogräs från att växa igenom, men när det som växer i kragarna vuxit sig stort har tidningarna hunnit förmultna så att grödans rötter kan tänga igenom.
Två pallkragar på höjden har jag också provat men då blir jorden mycket torrare.
För att slippa rensa ogräs i mina grönsaksland t'äckodlar jag med gäsklipp. Då behöver man inte heller vattna lika mycket eftersom mindre vatten avdunstar.
På utsidan av mina pallkragar har jag snigeltepj pga att vi har mördarsniglar i tädgården.
Jordförbättring ordnar vi genom att hämta kogödsel från en bonde, och att köpa kompostmull från kommunen (vi har egen kompost men det räcker ej till). Vid anläggning av nya pallkragar köper vi anläggningsjord från komunens kompostanläggning. Vi köper INTE gödsel eller jord i sådana där 50-liters-säckar. Det blir aldeles för dyrt.
Förra året köpte vi en släpkärra full med kogödsel, två släpkärror anläggningsjord och en kärra kompostblandning (kompostjord, torv och sand )
Växtordningen i pallkragarna ska man rotera så att man inte odlar samma sak i samma låda varje år.
Ja...det var väl mina allmänna pallkrageråd.
Följer med här av intresse. Vi har anlagt helt ny trädgård och ska börja från 0 nu till våren =) Ska bli roligt!!