Johanna 85 skrev 2011-03-03 12:43:56 följande:
jag hade nästan 12 i blodsocker , 2 tim efter frukost. Det var nog nån annan som hade 9.9 =) men är inte riskabelt högt, men undrar hur stor chansen är att det endast är enstaka tillfällen beroende på vad man ätit att man uppe nästan vid 12 i blodsocker.
Det stod någonstanns att graviddiabetes kan vara lite lägre i blodsocker än vanliga diabetiker och klassas som graviddiabetes.
Jag har fått en lapp där det står om jag har 7 eller mer i blodsocker vid fasta eller 12.2 efter jag druckit sockervattnet... då klassas det som graviddiabetes.
Men vad är det, det där med gränsen 10? är det nytt eller i olika kommuner?
Ja jag vet ju inte gränserna exakt då jag inte är graviddiabetiker utan har typ 1.

Att en graviddiabetiker inte har lika högt socker som en typ1:a är lite enkelspårigt att säga. Det handlar om att jag som är typ1:a inte har någon insulinproduktion kvar alls. Den som har graviditetsdiabetes är mycket mindre känslig för det insulin som kroppen producerar. Det brukar räcka att reglera kosten eller ta enstaka injektioner med långtidsverkande insulin för en som får graviditetsdiabetes. En som har graviditetsdiabetes och INTE äter rätt har troligen mycket högre socker i snitt än vad jag har, som har diab typ 1 men är behandlad. Det är det jag menar med att det är enkelsprårigt att säga att man har högre socker som "riktig" diabetiker än som graviddiabetiker.

Det är två olika sjukdomar, som dock har många likheter. Eller två varianter av samma sjukdom, kan man ju säga.
Gränserna som du fått verkar fullt rimliga. Man bör inte ligga över 7 i fastevärde.