Johanna 85 skrev 2011-03-04 14:22:27 följande:
En annan sak är även att jag har väldigt högt sf mått. det har inte skjutit iväg de sista gångerna, men är högt. ... 31 fulla veckor. sf mått 33-34 cm. (bm sa först 34 men sen 33)
Finns det samband med stora sf mått och graviddiabetes.?
Var inte alls såhär stor med mitt första barn.
Har haft känslan för flera månader tillbaka att barnet är felberäknat och barnet känns alien-stort. Men BM säger inget om min mage, så självklart beror det på hur barnet ligger. Men hoppas på ett tillväxt UL om jag ligger över översta kurvan och visar högt blodsocker (även fast jag inte kommer upp till nivåerna för graviddiabetes) så är jag orolig om jag kommer ha straxt under värdena... hur lätt är det att få TUL? Jag vet att jag var orolig med första och att han skulle ligga med rumpa ner, fick komma in på UL och se att allt var rätt vänt =)
Hmm SF måttet ska vara ca där man är i graviditeten exempelt v 30 så ska det vissa Sf 30-31 men oxå SF 33
Om du är i vecka 31 kan den alltså vissa 33-34
Hur ser den ut i SF kurvan då det finns 3 gravder
lång mellan hög
Jag hade aldrig diabetes och jag låg överst på högsta kurvan=Tvillingkurvan och 5cm ovanpå den.
Han var 5810g och 62cm
Be om Tul när du är hos bm och säg att du är orolig
Vet inte alla får TUL dom som vill ha
Jag var förstföderska och väntade dottern och fick TUL utan att be om
Sen blev jag gravid igen och då fick jag inte först då jag var orolig för jag visste att han var stor.
Men v 41 fick jag och då var han beräknad väga unka 4885g men var större
Med tredje fick jag redan v 35+5 och han var då 3890g 8 dagar efter fick han tas ut var då 2 veckor före BF 4150g var beräknad till ca 4,500-5000g