BeanGirl: Jag känner precis som du med kommentarerna. Redan i förra graviditeten hände det att folk kommenterade att jag hade stor mage, och jag kände mig lite ledsen. Nu, med graviditetsdiabetes, gör kommentarer som "Där kan det inte vara långt kvar!" eller "Är du säker på att det inte är tvillingar" att man också blir orolig. Vid senaste mätningen låg magmåttet bara strax över snitt, men man kan ju inte låta bli att oroa sig för ett stort barn. Är du beräknad till midsommar? Jag är beräknad till Midsommarafton.
Billy och jag: I VG-regionen går gränsen för graviditetsdiabetes iaf vid 10.0 om jag minns rätt. Det ÄR en liten chock att få diagnosen, men man lär sig.
Precis som BeanGirl skriver är det ju GI och långsamma kolhydrater som gäller. Vad jag har förstått är bulgur bättre än pasta, potatis, ris eller couscous. Man kan som regel äta 2 dl kokt pasta eller ris, eller två äggstora potatisar. Fullkorn är bättre än vit pasta, och potatis som fått kallna och sedan värms upp igen är av ngn anledning bättre än om man äter de direkt. Pommes frites tillhör de sämre potatisvarianterna.
Vad gäller bröd är flerkornsbröd och surdegsbröd bäst, gärna med hela korn i. Och jag tror att både bröd och flingor gärna ska ligga på högst 5 g sockerarter per 100 g. Bra att ha som riktlinje när man känner sig vilsen!
Fetare varianter av mat kan ge bättre GI-värden, eftersom den fördelas långsammare i magen. Så hellre röd eller grön mjölk än blå, t.ex. Jag dricker sällan mjölk annat än i kaffe, men äter turkisk yoghurt. Keso är annars ett bra sätt att få i sig kalcium utan att höja blodsockret.
I grönsaksväg är t.ex. morötter, vitkål (gott att smaska på, faktiskt) haricot verts, broccoli och avokado bra eftersom de innehåller mycket vitaminer och bra näring. Och ju mer tuggmotstånd, desto bättre!
Kanel och syrliga saker stannar också upp matens passage genom magen, så det är bra. Jag äter gärna taboullehsallad med vinegrette, för det känns som snäll mat för blodsockret.
Det är som svårast innan man får sin egen blodsockermätare och får facit på hur man själv påverkas av viss mat. Innan jag fick det var jag väldigt hård på vad jag åt, och kände mig ganska vilsen, men nu kan jag ju prova och se vad jag kan "komma undan med" och inte. När jag först gick till diabetesbarnmorska och vi gick igenom min kost (som jag hade lagt om efter att ha fått ungefär samma info som du) sade hon att min frukost inte var bra. Jag åt långfil (den variant av yoghurtar och filsorter jag hade hört hade långsammast kolhydrater) med flingor (en sort med 9 g sockerarter) och två mackor av surdegsbröd. Till det drack jag lite kaffe med mjölk. Bm trodde inte att jag skulle klara av att äta så mycket frukost, men uppmanade mig att pröva, och det gick bra också med turkisk yoghurt (och gör fortfarande nu efter två månaders graviditetsdibetes). Jätteskönt att kunna äta en variant av den frukost jag brukade ta innan, för jag visste verkligen inte vad jag skulle ta istället!
På den här länken hittar du en pdf-fil med bra info kring graviditetsdiabetes och kost:
www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Forlossningsvard/GRAVID/Antenatal/Diabetes-under-graviditet/