• BeanGirl

Graviddiabetes?

Min graviditetsdiabetes upptäcktes på rutinkontrollen i v 24, nu är jag i vecka 29 och faaan vad jag hatar det här! Mår jättedåligt psykiskt men sliter som ett djur för att hålla blodsockervärdena bra och har väl lyckats hyfsat bra, har bara gått över 7 en enda gång. Men det är ju så tråååkigt! Jag har nästan slutat äta för man får ju inte äta något som är gott ändå liksom...På kvällarna är jag ofta galet törstig, någon som vet vad det kan bero på? Jag dricker bra under dagen, har alltid vatten med mig och dricker mellan 2-3 liter.

• BeanGirl

Än så länge är det bara kostbehandling, ska träffa diabetesläkaren på onsdag så vi får väl se vad de säger. Idag fuskade jag rejält för första gången sedan jag fick diagnosen och kalasade på våfflor som mamma bjöd på. Inte bra men GUD så gott! *ler*

Detta är mitt tredje barn och jag har en väldigt kräsen familj, den ena äter inte det och den andra vill inte ha det så ofta slutar det med att jag lagar 4 olika rätter för att alla ska få vad de vill ha...*sucka* Maken är underviktig och behöver rejäl mat och han ratar grönsaker direkt och jag är lite emot att ge barnen "light-saker" så jag antar att det får vara ett jäkla sjå med maten ett tag framöver.

Det jag saknar allra allra mest är dock kanelbullar som jag älskar över allt annat. Det hjälper ju inte att det bakas varje morgon på mitt jobb och att doften går in överallt!!!

• BeanGirl

Det är väl mest light-läsk, Fun-light och sånt där jag tänker på. Jag har alltid hört att sötningsmedel inte är nyttigt och jag har alltid förespråkat att äta måttligt av de "vanliga" produkterna istället men nu kan jag inte hålla det längre utan måste leva med "light" ett tag. Men jag ska ff försöka skona barnen från sötningsmedel.

• BeanGirl

Det är de direktiv jag fick av diabetessköterskan, före maten ska jag ligga på runt 4 och 2 timmar efter mat mellan 6,5 och 7. Ganska snävt där! Men de allra flesta gånger når jag inte över 6, har som mest haft 9 och då hade jag ätit pizza så jag fick väl skylla mig själv lite!

D 1980: Vad skönt att det var åt det hållet! Men man blir ju lite orolig när man ser hur fel de kan mäta! Det är ett skräckscenario för mig, att de ska mäta fel och säga att bebisen inte är så stor och tvinga mig till vaginal förlossning och sen visar det sig vara en 5,5 kg klump som gör att jag spricker sönder alldeles eller att det blir akutsnitt. Jag vill helst få ett planerat snitt pga att jag är så rädd för detta scenario men det verkar svårt att få till!

• BeanGirl
    Jag förstår din rädsla av att mäta fel genom att säga att det är normalstort och sen är det en stoor bebis =( därför är jag livrädd nästa vecka om de kommer räkna något helt annat, vilket jag inte tror dock. Sist var det +50% så lite felmarginal räknar man ju med, men inte så mycket att det missas med över 1kg hit eller dit. Har du fått TUL än?
    Jag ska dit den fjärde maj så det är ju ett tag till dess, det kan hända mycket. Gjorde förra för vad kan det vara, 3 veckor sedan eller nåt sånt och då var allt helt normalt. Jag ska försöka att inte nojja så mycket men det är jättesvårt!!! Och man är så känslig för folks kommentarer märker jag...ibland kan jag själv tycka att: "det är nog lungt det här, jag är inte så stor och har inte gått upp så mycket" men så träffar man någon som hasplar ur sig: "MEEEEN GUD vad stor du är!!! Ska du verkligen inte ha förrän till midsommar???" och då är man förstörd i flera dagar...önskar att folk bara kunde vara tysta ibland....*ler*
  • BeanGirl

"Vanlig" mat kan man äta oftast, det är ju bara det att det är lite olika vad man kallar "vanlig"! Jag har skurit ner på kolhydraterna _rejält_ är pastagalning annars men nu äter jag i stort sett ingenting. Jag kör kött (protein) och helst så "rent" som möjligt, hellre biff än korv osv...Mycket grönsaker och lite kolhydrater, jag tar kanske en potatis nu mot 3 tidigare och fyller ut med massor med grönsaker. Mjölk stegar upp blodsockret på de flesta dock inte på alla. Du kommer att få en blodsockermätare och då kan man testa lite försiktigt och se vad som funkar för just dig. Annars, tänk GI, låååångsamma kolhydrater och fibrer, fibrer, fibrer...Roligt är det inte och ibland tror jag att jag ska bli galen av längtan efter något som smakar! Säga vad man vill om fibrer men smakar gott gör de inte...Idag testade jag till och med en såndär dietdrink (naturdiet) för jag var helt desperat efter chokladsmak och den var rätt god men jag ska se om några timmar vad den gjorde med mitt blodsocker för jag såg att det är både socker och kolhydrater i den...men den borde ju vara bättre än Oboy! *ler*

• BeanGirl

Jag har BF den 23 juni. I mina två tidigare graviditeter har jag gått över lååång tid men det hoppas jag verkligen jag slipper denna gången. På midsommar vill jag kunna sitta med bebis i famnen och frossa i nypotatis!!!

• BeanGirl

Jag känner aldrig av att jag får lågt socker, däremot kan jag känna mig lite "susig" i huvudet om det blir högt. Just nu har jag inte ätit något på 9 timmar men jag känner inte av det...Jag fick ett skitjobbigt besked nyligen, att jag inte får gravpenning och har nu deppat ihop totalt och fattar inte hur jag ska orka...så mat är liksom inte det jag tänker på nu faktiskt vilket är _väldigt_ ovanligt för mig....

Svar på tråden Graviddiabetes?