D 1980 skrev 2011-04-06 20:53:43 följande:
Nu har jag varit på ett till TUL. Tydigen har läkaren som mätte förra gången mätt fel! Han uppskattade barnet för två veckor sen till nästan 25% större än normalt och sa till mig att jag ska räkna med en bebis på minst 4 kg om hon kom de närmaste veckorna. Nu är de tydlgen så att jag har ett helt normalstort barn, 2% större vilket inte ens borde räknas eftersom deras felmarginal är på ca 5%.
Självklart blev jag överlycklig och den där paniken försvann men samtidigt blir jag förbannad över att de kan skrämma upp folk på det där sättet. Jag har ju mått jättedåligt de senaste veckorn....
Visst är det sjukt!
Men vad skönt att det nu visa sig vara normal stort =) det kan ju vara så att bebis inte heller växt massor den senaste tiden efter TUL . Men det måste vara en lättnad, vilken vecka var du nu igen-?
Keyla76 skrev 2011-04-06 21:05:04 följande:
Jag har också förstått att insulinkänsligheten ökar precis i slutet av graviditeten, fast jag vet inte varför.
BeanGirl: Hur kommer det sig att du håller dig under 7? Har du fått sådana direktiv? Jag har fått 8.0 som översta godkända gräns och min diabetesbarnmorska sa också att man får unna sig sött ibland och att det är det vardagliga blodsockret som är det viktiga - att man mestadels håller det lågt. Jag brukar unna mig något extra då och då, men i mindre mängd än vad jag äter annars.
Sockerfritt har jag förstått att man ibland ska akta sig för, då produkterna ändå kan innehålla sötningsmedel (som t.ex. sockeralkoholer) som ändå påverkar blodsockret. Förutom vatten dricker jag i princip bara någon kopp kaffe med mjölk på dagen. Provade Cola light vid ett tillfälle men tyckte inte att det var så gott. Sött blir ju plötsligt väldigt sött när man inte äter/dricker det så ofta.
=) då är det jag som fattade fel men insulinet, för jag märker nu de sista dagarna att jag inte kan ta lika mycket insulin, har haft en dimp. FAST jag får inte i mig så mycket mat som förut heller, bebisen har växt så mycket och jag har konstant magkatarr och bebisen ligger mot revbenen och magsäcken hela tiden. Jag är bara 1.60 lång ... så en bebis på 4kg är lite tungt
Jag har inte fått några direkta direktiv för vad jag ska ligga, men har förstått att ligga mellan 4-6 är bra och att jag helst inte ska gå över 8. Jag ligger oftast runt 5 på morgon, sen kan det flyga iväg mot 10 efter frukost... men ligger mest runt 7-8 ... kan flyga iväg till 11 ibland... beroende på vad jag ätit såklart... eller för lite insulin.
BeanGirl skrev 2011-04-06 21:25:06 följande:
Det är de direktiv jag fick av diabetessköterskan, före maten ska jag ligga på runt 4 och 2 timmar efter mat mellan 6,5 och 7. Ganska snävt där! Men de allra flesta gånger når jag inte över 6, har som mest haft 9 och då hade jag ätit pizza så jag fick väl skylla mig själv lite!
D 1980: Vad skönt att det var åt det hållet! Men man blir ju lite orolig när man ser hur fel de kan mäta! Det är ett skräckscenario för mig, att de ska mäta fel och säga att bebisen inte är så stor och tvinga mig till vaginal förlossning och sen visar det sig vara en 5,5 kg klump som gör att jag spricker sönder alldeles eller att det blir akutsnitt. Jag vill helst få ett planerat snitt pga att jag är så rädd för detta scenario men det verkar svårt att få till!
Men det är ju jättebra att du oftast inte är över 6, och du är bara kostbehandlad va? vad skönt att dina sockernivåer ändock ser så bra ut =) mina åker upp och ner... men börjar bli stabilare nu.
Jag förstår din rädsla av att mäta fel genom att säga att det är normalstort och sen är det en stoor bebis =( därför är jag livrädd nästa vecka om de kommer räkna något helt annat, vilket jag inte tror dock. Sist var det +50% så lite felmarginal räknar man ju med, men inte så mycket att det missas med över 1kg hit eller dit. Har du fått TUL än?