Inlägg från: Johanna 85 |Visa alla inlägg
  • Johanna 85

Graviddiabetes?

D 1980 skrev 2011-03-29 08:00:36 följande:
    Jag ska till sjukhuset idag för kontroller men vet inte riktigt vad de ska titta på, har TUL nästa onsdag så då får jag också se hur stor hon har blivit de här två veckorna. Är i v.36+4 nu. Men jag HOPPAS, HOPPAS, HOPPAS! att hon kommer innan nästa onsdag!!!! Orkar verkligen inte vara gravid längre, börjar kännas som tortyr. Hon är fixerad sen flera veckor tillbaka så varje gång hon försöker vrida på huvudet svider det som satan, som om hon ligger i själva öppningen. Riktigt obehagligt. Trycket mot revbenen är ingen höjdare heller.

Jag börjar nu tycka att det är svårt att hålla mig borta från sötsaker, det är det enda jag tänker på. Men jag vill ju inte att hon ska växa mer än nödvändigt så jag försöker att äta så rätt som jag bara kan.

Men efter förlossningen har jag ändå bestämt mig för att gå ner alla grav.kilon och lite till rätt så omgående så det kanske är bra att man nu tvingas sluta med allt onyttigt för då försvinner suget lite och den här ovanan att småäta skräp (som jag har haft hela mitt liv). Längtar tills man kan röra sig
    Hur stor var din lill sist ni var på TUL? Hoppas att hon kommer innan dess =)

Ja fy sjutton att vara gravid känns inget härligt längre =( tyvärr! Man kan inte sova ordentligt, inte gå promenader, knappt dammsuga hemma. Men främst så längtar man ju till att man får träffa sitt barn såklart =)

Självklart är det inget dumt att få bort sötsug ... vilket inte gynnar någon igentligen. Men jag har under den sista tiden varit såååå sötsugen så det inte är klokt. Tänkt att jag ska skita i allt och låta barnet bli stort och käka en hel nutella burk rakt av. Då har sötsuget varit enormt =P hehe! Men detta gäller även ens egna hälsa som du säger. Så detta är bara nyttigt för oss med. Dock var jag aldrig överviktig innan, BMI 22. Men detta är även en sporre att hålla sin vikt ännu mer efter förlossningen, att man är hälsosam. För vill inte insjukna i vanlig diabates ...
  • Johanna 85
    D 1980 skrev 2011-03-29 20:50:29 följande:

Jag blev så himla ledsen efter besöket på Danderyds sjukhus idag. Det här är tredje gången som jag möter dessa läkare och de har alltid varit avvisande mot mig men den här gången blev jag verkligen helt ställd. Först hade jag tid hos nån sköterska som tog lite prover, sen fick jag vänta 45 min på att träffa dessa dubbelbokade läkare som bara talade om att mina sockervären ser fina ut nu oc att jag kan räkna med att inte ha diabetes efter förlossning.

När jag var där förra tisdagen, när jag hade gjort TUL för första gången och fick reda på att bebisen var större än normalt, träffade jag dessa läkare och när de kom med beskedet började jag storgråta av panik. Kunde inte ens prata för att jag var så rädd och orolig. Min man var med den gången och försökte säga det som han vet jag hade velat veta. Men det enda vi fick som svar var att det kommer gå bra, kejsarsnitt eller planerad förlossning är inget de vill diskutera och så sa de att vi ses nästa vecka. Samtalet tog ett par minuter.

Nu börjar jag fundera över deras hemska bemötande. Kan man verkligen behandla en person med förlossningsrädsla som reagerar på de sätt som jag gjorde? Kan man komma med ett sådant besked och sen inte förklara något, inte ens fråga mig om jag undrar över något.....utan bara säga hejdå, vi ses nästa vecka??? 

Jag har ingen barnmorska eller mvc som jag går till nu i slutet eftersom de skickade mig till spec.mvc på sjukhuset. Men där säger de bara "ja, då får väl vi ta hand om dig om de har avbokat alla dina besök" Är inte man som gravid och rädd/orolig i en tillräckligt utsatt situtation utan att man blir behandlad som skärp. Jag är så himla ledsen just nu iaf. Vet inte vad jag ska göra. 

Sen så sa de förra veckan att jag ska få gå på kontroller 2ggr/vecka nu och de bokade in dessa besök. Idag säger de att en kontroll i veckan räcker, då säger jag att de redan har bokat in två bes./vecka. Och läkarna bara tittar på varandra, skrattar till lite och säger, Ja då får du väl gå 2ggr/vecka.... som om jag vill och har tid och lust för det!! Det är som när de skriver ut vitaminer till en person på recept bara för att den ska "hålla sig lugn och inte besvära dem"

Imorgon ska jag iaf ringa till sjukhuset och ställa in mina bokade kontroller, allt förutom TUL nästa onsdag. Sen ska jag bara säga att jag är otroligt missnöjd med hur jag har blivit behandlad och att om de ändå bara ska skratta åt mig under varje möte är det lika bra att jag inte kommer mer än nödvändigt. Vet inte vad jag annars ska göra.

Ursäkta att det blev så långt, om ni ens orkade läsa! Men det här känns helt sinnessjukt. Det är verkligen katastrof hur sjukvården ser ut

=( vad tråkigt att de behandlar en som "slit å släng" ... att man tar emot information som en robot och inte har känslor. Speciellt när du kände så som du gjorde så tycker man att de borde erbjudit sig att du ska få någon att prata med om den saken. Inte ignorera! skit dåligt!

Jag har haft lite den känslan av att det ska gå fort .. ingen som pratat så mycket om förlossning osv. MEN jag har bett om att få gå på aurora, men ingen har hört av sig. Känns lite sent att bearbeta sin förra förlossning när det bara är ca 5 veckor kvar. Dock så tycker jag att jag inte upplevt det du gjort...vilket inte ska förekomma. Du är gravid, orolig och rädd... det ska de ta på allvar! Oavsett om ditt blodsocker ser bra ut. Hoppas att du får prata med någon. För du är så långt gången, det är ju snart dags. Du borde få någon slags förlossningsplan om det nu snart inte kommer igång av sig självt!
  • Johanna 85

Är nu hemma efter kontroll med TUL m.m. Lite i chocktillstånd! Är i vecka 35 fulla imorgon och bebis är beräknad vikt idag 4 kg... +50% .....

Så ser ut att bli snitt om senast 3 veckor. 

Vad skönt mimsan att du fått prata igenom din förlossningsplan =) för mig vart det idag lite flummigt, men bara prat om kejsarsnitt då barnet är så stort redan. 

Annars gäller det att stå på sig inom vården, vara påläst och inte bara ta emot. Jag höll idag på att inte få TUL för att det missats att skrivits in i datorn. Vilket jag sa emot, tur sjutton var det. Så Keyla 76 så är det klart du ska ha ett TUL. Vore absurt om du inte skulle få, oavsett hur mycket magen följer en viss kurva eller inte.  

• Johanna 85

D1980- vad skönt att göra sista dagen på jobbet =) men förstår att man behöver ett visst socialt liv. Har varit sjukskriven nu i 2 mån. Och då har jag vänner som jag kan träffa på fika ibland på veckorna MEN jag har mått psykiskt dåligt av att inte ha rutin och haft det sociala runtomrking mig som är i det vardagliga arbetet! Hur har det gått för dig med läkarna? och TUL osv?

Jag tycker det är så konstigt för man tycker att sötsuget ska avta när man håller sig borta ett längre tag. Men tycker det nästan blir värre. Jag ser godisreklam överallt! Var desperat nog att pröva sockerfria winergums. hmmm.

Keyla76- Hur har det gått för dig med TUL? hoppas du får det, känns som att det ska vara en rutin för grav.diabetes! just för att bebis kan skutta iväg i tillväxt fas. Som för min "lilla" kaloss jag har i magen =P kanske inte riktigt så pass illa =)

Beangirl - tar du insulin? det ska inte vara att du ska undvika mat att det går så långt. Förstår att det tar mentalt, i början var det det enda jag tänkte på, det minsta lilla´jag stoppa i mun. Men samtidigt få i sig allt bebis behöver. Som kolhydrater, fett å protein. Samtidigt är man bara så trött att man inte orkar laga en hälsorik kost vareviga dag.

mimsan- haha jag chock fick vi, det känns faktiskt bra just nu. Men är nervös att det ska sättas igång typ dagen före snitt och barnet är megastort =P men just nu har vi inget datum. Men väger bebis 5kg om två veckor så kommer jag inte sätta min fot utanför sjukhuset innan jag fått ett datum för kejsarsnitt. Då känner jag att det inte finns tid för flumsnack. Förstår att de inte kan säga nu eftersom dessa två veckor fram kommer vara en hel del avgörande om det händer fort efter det TUL eller någon vecka efter det. Men på läkaren verka det som att de snittar gärna inte innan vecka 37 och att efter vecka 38 så förbereder sig kroppen på förlossning och blir mer resistent mot insulin och då kan bebis växa ännu mer. Det gäller att stå på sig för vad man VILL själv!

• Johanna 85
    mimsan01 skrev 2011-04-04 12:54:07 följande:
    Vad lustigt! Min läkare sade precis tvärt om! Han sa att man kanske kan få sänka insulin-doserna lite eftersom kroppen kan bli känsligare mot insulin längre fram mot förlossningsdags. Eller så missuppfattade jag honom totalt (inte helt omöjligt det heller )
    Vad jag har hört tidigare så snittar de väl helst omkring vecka 38 i de fall när planerat snitt är aktuellt. Men det kanske är olika från län till län, och så klart anledningen till snittet.
    BeanGirl skrev 2011-04-01 20:27:14 följande:
    Än så länge är det bara kostbehandling, ska träffa diabetesläkaren på onsdag så vi får väl se vad de säger. Idag fuskade jag rejält för första gången sedan jag fick diagnosen och kalasade på våfflor som mamma bjöd på. Inte bra men GUD så gott! *ler*

Detta är mitt tredje barn och jag har en väldigt kräsen familj, den ena äter inte det och den andra vill inte ha det så ofta slutar det med att jag lagar 4 olika rätter för att alla ska få vad de vill ha...*sucka* Maken är underviktig och behöver rejäl mat och han ratar grönsaker direkt och jag är lite emot att ge barnen "light-saker" så jag antar att det får vara ett jäkla sjå med maten ett tag framöver.

Det jag saknar allra allra mest är dock kanelbullar som jag älskar över allt annat. Det hjälper ju inte att det bakas varje morgon på mitt jobb och att doften går in överallt!!!
    du det kan vara jag som missuppfatta min läkare kring insulinet =S han prata om just insulin och efter vecka 38 och att man blir mer känslig... men allting går så snabbt, så jag tänkte väll att kroppen och moderkakan inte tar upp insulinet lika bra? men det kan vara så du fatta rätt. För jag fick min första insulin dimp igår. Lite läskigt. Vågar inte köra på med insulinet hur som helst. Ska fråga läkaren på torsdag vad som menas med det jag inte fattade =) Ja för de pratade lite löst om att inte innan vecka 37 och efter vecka 38 börjar kroppen förbereda sig för förlossning... plus att om det här barnet växer i samma takt så kan de inte vänta längre än vecka 38 tycker jag. Får nog veta mer exakt nästa vecka för då har jag gått 37 fulla =)
  • Johanna 85
    D 1980 skrev 2011-04-06 20:53:43 följande:
    Nu har jag varit på ett till TUL. Tydigen har läkaren som mätte förra gången mätt fel! Han uppskattade barnet för två veckor sen till nästan 25% större än normalt och sa till mig att jag ska räkna med en bebis på minst 4 kg om hon kom de närmaste veckorna. Nu är de tydlgen så att jag har ett helt normalstort barn, 2% större vilket inte ens borde räknas eftersom deras felmarginal är på ca 5%.

Självklart blev jag överlycklig och den där paniken försvann men samtidigt blir jag förbannad över att de kan skrämma upp folk på det där sättet. Jag har ju mått jättedåligt de senaste veckorn....

Visst är det sjukt!
    Men vad skönt att det nu visa sig vara normal stort =) det kan ju vara så att bebis inte heller växt massor den senaste tiden efter TUL . Men det måste vara en lättnad, vilken vecka var du nu igen-?
    Keyla76 skrev 2011-04-06 21:05:04 följande:
    Jag har också förstått att insulinkänsligheten ökar precis i slutet av graviditeten, fast jag vet inte varför.

BeanGirl: Hur kommer det sig att du håller dig under 7? Har du fått sådana direktiv? Jag har fått 8.0 som översta godkända gräns och min diabetesbarnmorska sa också att man får unna sig sött ibland och att det är det vardagliga blodsockret som är det viktiga - att man mestadels håller det lågt. Jag brukar unna mig något extra då och då, men i mindre mängd än vad jag äter annars.
    Sockerfritt har jag förstått att man ibland ska akta sig för, då produkterna ändå kan innehålla sötningsmedel (som t.ex. sockeralkoholer) som ändå påverkar blodsockret. Förutom vatten dricker jag i princip bara någon kopp kaffe med mjölk på dagen. Provade Cola light vid ett tillfälle men tyckte inte att det var så gott. Sött blir ju plötsligt väldigt sött när man inte äter/dricker det så ofta.
    =) då är det jag som fattade fel men insulinet, för jag märker nu de sista dagarna att jag inte kan ta lika mycket insulin, har haft en dimp. FAST jag får inte i mig så mycket mat som förut heller, bebisen har växt så mycket och jag har konstant magkatarr och bebisen ligger mot revbenen och magsäcken hela tiden. Jag är bara 1.60 lång ... så en bebis på 4kg är lite tungt

Jag har inte fått några direkta direktiv för vad jag ska ligga, men har förstått att ligga mellan 4-6 är bra och att jag helst inte ska gå över 8. Jag ligger oftast runt 5 på morgon, sen kan det flyga iväg mot 10 efter frukost... men ligger mest runt 7-8 ... kan flyga iväg till 11 ibland... beroende på vad jag ätit såklart... eller för lite insulin.
    BeanGirl skrev 2011-04-06 21:25:06 följande:
    Det är de direktiv jag fick av diabetessköterskan, före maten ska jag ligga på runt 4 och 2 timmar efter mat mellan 6,5 och 7. Ganska snävt där! Men de allra flesta gånger når jag inte över 6, har som mest haft 9 och då hade jag ätit pizza så jag fick väl skylla mig själv lite!

D 1980: Vad skönt att det var åt det hållet! Men man blir ju lite orolig när man ser hur fel de kan mäta! Det är ett skräckscenario för mig, att de ska mäta fel och säga att bebisen inte är så stor och tvinga mig till vaginal förlossning och sen visar det sig vara en 5,5 kg klump som gör att jag spricker sönder alldeles eller att det blir akutsnitt. Jag vill helst få ett planerat snitt pga att jag är så rädd för detta scenario men det verkar svårt att få till!
    Men det är ju jättebra att du oftast inte är över 6, och du är bara kostbehandlad va? vad skönt att dina sockernivåer ändock ser så bra ut =) mina åker upp och ner... men börjar bli stabilare nu.

Jag förstår din rädsla av att mäta fel genom att säga att det är normalstort och sen är det en stoor bebis =( därför är jag livrädd nästa vecka om de kommer räkna något helt annat, vilket jag inte tror dock. Sist var det +50% så lite felmarginal räknar man ju med, men inte så mycket att det missas med över 1kg hit eller dit. Har du fått TUL än?
  • Johanna 85
    BeanGirl skrev 2011-04-07 17:38:11 följande:
    Jag ska dit den fjärde maj så det är ju ett tag till dess, det kan hända mycket. Gjorde förra för vad kan det vara, 3 veckor sedan eller nåt sånt och då var allt helt normalt. Jag ska försöka att inte nojja så mycket men det är jättesvårt!!! Och man är så känslig för folks kommentarer märker jag...ibland kan jag själv tycka att: "det är nog lungt det här, jag är inte så stor och har inte gått upp så mycket" men så träffar man någon som hasplar ur sig: "MEEEEN GUD vad stor du är!!! Ska du verkligen inte ha förrän till midsommar???" och då är man förstörd i flera dagar...önskar att folk bara kunde vara tysta ibland....*ler*
    jo tack varför måste folk kommentera? som man vore allmän egodom! plus att man är mer känslig när man är gravid, tycker jag räcker. Jag har fått flera sånna denna graviditet, frågar när jag ska ha och jag svarar och de kollar med stora ögon och säger JAHAAA! vilket är tydligt menat att du är STOR, om de inte säger det rakt ut vill säga.

En kommentar var på ett me and I party för ca 6 veckor sedan... jaha när ska du ha? jo den 5 maj är det tänkt! OJ så det är bara EN?

Tur för henne att jag inte hade K-pist på mig!

Förra graviditeten var jag ju så liten, och fick höra tvärtom då... liten fågelunge i magen osv. Så hela tiden måse det kommenteras. Är det så svårt att säga, vilken fin mage du har?
  • Johanna 85

Föresten fick jag veta idag att jag får kejsarsnitt antingen dagarna innan påskhelgen eller dagarna efter =) får veta mer exakt nästa torsdag =)

• Johanna 85

Välkommen Billy och jag =) du har fått lite kostrådgivning av de andra ser jag. Förstår att det känns nu när man är in sluttampen att man inte orkar med ytterligare "skit" om man haft en tuff graviditet. Förhoppningsvis kan endast kost"omläggning" ge resultat, så du slipper insulin ocj sånt. Men du ska se till att få en blodsockermätare, du kommer du märka vad ditt blodsocker höjs av. Vitt bröd/mjöl och mjölk, jucie höjer blodsockret snabbt. Hoppas du får den hjälp och stöd du behöver!

Mimsan- Tack! =) det är skönt att få veta lite, man har varit så orolig över att de ska låta en gå ytterligare bara för att. Så längtar tills på torsdag nu så man får ett datum. Gärna innan påskhelgen, perfekt med alla röda dagar... hinner man kanske komma hem till efter påsk =) och se den "lilla" knodden med såklart! Lite nervöst är det. För jag hade trott att jag skulle gå över tiden. Att det skulle bli ett maj barn, men nu blir det april barn =D

• Johanna 85
    D 1980 skrev 2011-04-09 18:12:24 följande:
    Nu har Danderyds sjukhus börjat ställa till med mer drama i mitt liv.... Jag var där i onsdags och då var allt helt ok. Jag gjorde ju TUL som visade att bebisen nu är 2% större än normalt och inte 24% och de sa att allt var ok.

Igår runt lunch ringer det en läkare som säger att de har tittat på måtten från ul igen och vill att jag ska komma in akut för att göra ctg.....jag frågar varför och om det inte kan vänta till måndag men hon säger att de inte vill vänta ens ett dygn till för att barnet inte ska ta styk på något sätt. Kan ni förstå vilken panik jag får!!!!!

Åker in akut då, gör ctg och får vänta i en timme för att få prata med en läkare som klarar av vårt samtal på mindre än 3 min och säger bara att ctg såg normalt ut. FÖrklarar att de eventuellt misstänker att barnet har gått ner i vikt under de här två veckorna och så får jag tid för UL på tisdag då de ska mäta flödet i livmodern. Sen sa hon bara hejdå.....

Börjar verkligen tröttna på hur de hela tiden skrämmer livet ur mig och sen har de kortaste samtalen där de bara säger att allt ser ok ut. Nu orkar jag inte ens bry mig längre om någonting, äter massa skräp och sötsaker och ber till alla gudar som finns att det här barnet ska födas vilken dag som helst för att jag ska slippa alla dessa läkare och deras dumheter. Det börjar göra satans ont att ta insulin också, orkar inte sticka mig själv längre! Mina blodsockervärden har  dessutom i över en vecka nu legat lika högt som innan jag började med insulin, förstår inte varför. Eller de här senaste två dagarna gör jag det, men inte innan det. KÄnner mig bara så trött på allting.
    =( nä men ush. Onödigt att de inte tittar noga på saker innan de skickar hem dig. Och förstår att man vill ha mer tid för att prata vad sjutton som händer. Man blir kastad som en vante =( det måste finnas lite empati i vården, annars ska man inte jobba där! Man är gravid och känslig, speciellt när det handlar om ens bebis och förlossning. Om de skrämmer en på det viset måste de ju fatta lite hur den gravida känner. Inte något man  borstar av axlar och inte tänker på mer.

Förstår dej med insulinet och sticka, jag har tröttnat reält nu och äter lite godis och tänker inte jättemycket på att fylla tallriken med hälften grönsaker osv. Jag har börjat tvärtom, jag behöver lite lika mycket insulin då jag dimper ibland, lite läskigt. Samtidigt får jag knappt i mig mat senare på dagar_/kvällar, då jag har sån magkatarr att jag nästan kräks. Nej ush nu får detta vara över för oss tycker jag!

Sen att du måste säga åt de precis hur du känner! hur du mår. För såhär ska du inte må under din graviditet!
  • Johanna 85
    Alcea skrev 2011-04-11 10:31:01 följande:
    Tack för bra svar!

Jag ska faktiskt på tillväxtultraljud redan imorgon, så dår får jag ju reda på lite mer. Det känns bara som att det är många som berättar att ultraljuden visat på det ena, sen har barnen kommit ut och varit mycket större eller mindre. Det känns inte som om de är så exakta de där mätningarna.  

Sen känns det som att barnmorskor generellt vill dela med sig av så lite information som möjligt för att inte "skrämma upp en". Men jag blir uppskrämd av att INTE veta. Jag förstår att de flesta klarar sig med kostförändringar, och det känns helt ok. Jag är bara så orolig att bebisen ska ha skenat iväg nåt helt otroligt i omfång. Jag har redan nu platsbrist där inne, och då är jag ändå bara i v.28. Fast egentligen är det väl inte det största problemet om barnet är lite "fet", utan det är väl huvudets omkrets som kan orsaka mest problem.    

Sen är jag väldigt stickrädd, så att ta insulinsprutor på mig själv känns som en omöjlighet. Fast riktigt där är jag ju inte än...   
    det är jättebra att du får göra glukosbelastning , då kommer det nog visa sig hur din kropp bryter ner sockret. Dock kan man ju även få större barn om man inte har diabetes. MEN om du är orolig, så be om ett TUL oavsett om det visar att det inte är diabetes.

Jag fick reda på min grav.diab. för 6 veckor sedan. Jag fick börja med insulin direkt, och de gör regelbundna TUL. Samtidigt kan jag också känna att de inte går in direkt på förlossning... vilket jag tyckte är det jag VILL veta. Alla diabetiker behöver inte få stora barn. Men jag har inte fått mitt blodsocker helt under kontroll och bebis har skenat iväg i vikt.

Det som är om bebis är större, som jag tror räknas när de är ca 4,5-5 kilo eller mer så är det inte direkt huvudet som är risken utan att axlar fastnar.

Sedan beror det nog mycket på om det är första förlossning eller inte, vad har man tidigare haft för förlossning. Så det är himla olika! jag hade en tuff förlossning med min första, vägde inte mer än 3,6kg. Så nu när denna bebis visar sig vara runt 5 kg, så har jag fått ett beviljat kejsarsnitt.
  • Johanna 85

Lite tystnad från mig. Då jag fick åka in i tisdags pga. symtom på havandeskapsförgiftning. Visade sig vara ett tidigt stadium, men de ville inte vänta. Bebis uppskattade att väga i tisdags 4350gr. Jag blev inlagd och i onsdags morgon föddes våran underbara dotter Ebba med planerat kejsarsnitt.

Vi kom hem igår och det har gått väldigt bra och har en positiv upplevelse efter denna förlossning =) det var tufft de 24 tim efter KS då morfin och liknande skulle gå ur kroppen. Ställa sig upp för första gången, men sen har det rullat på och vi åkte hem efter 2,5 dygn.

"Lilla" Ebba vägde 4305gr och var 51 cm. Föddes i vecka 36+5 =)

• Johanna 85

Tack för alla grattis =)

Det känns underbart att få ha detta överstökat denna graviditet, men självklart mycket att komma i rutiner, den första tiden som känns både underbar och lite "jobbig". Allt med mjölk och återhämtning. Känner att min kropp tagit mer stryk denna gång då jag inte kunnat rört på mig. Och när man har barn innan, så är det mycket känslor att man inte vill trycka deras kärlek åt sidan. Tänkt mycket på det de här dagarna, då man nästan bara ammar och kollar till bebisen, mycket uppmärksamhet går dit och man blir trött. Storebror märker knappt av lillan för hon sover mest på dagar. MEN man själv vill orka och visa kärlek till alla självklart =)

Sockret börjar stabilisera sig, men de kolla de ett par dagar efter, och sakta men säkert blivit bättre. De sa bara att jag ska inte ta insulin och komma tillbaka om 1 år och göra kontroll. Så det känns skönt =)

De fick tilläggsmata lillan de 2 dygn vi var där, första dygnet var 3:e timma med 10ml. Sen vart det 15 ml 2:a dagen, men hon tutta så bra på bröstet, så glesa vi ur tillägget sista dygnet. Men mjölken rann till så fort vi kom från sjukhuset, så nu behöver hon ingenting. Och hennes blodsocker var stabilt hela tiden.

Hon har lite gulsot, så vi går på kontroller med några dagars mellanrum. Men inte så att hon behöver behandlas, men de vill ha koll så det inte stiger.

• Johanna 85

Kul att få se lite bebisar =D GRATTIS till er!
    Var ett tag sen man var inne =) ni ser ju ut att ha fått normal stora barn =D så diabetes behöver inte alltid betyda stora barn.

Min lilla tjej är två månader nu och väger nu närmare 6 kg =D så hon börjar bli lite stor nu =) herregud känns som det var år och dagar sen man var gravid =P

Svar på tråden Graviddiabetes?