• ica

illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

KlasKristian skrev 2011-03-13 14:38:03 följande:
    Kan vi inte börja med att kasta uttrycket "papperslösa" på soptippen? Varför inte kalla det vid dess rätta namn, "illegala invandrare"? Jag hatar dessa PK-omskrivningar något oerhört.

Och nej, jag tycker inte att barn som vistas här illegalt förtjänar att svälta ihjäl. 
    Ord!
  • ica

Intressant att de som vistas illigalt ska vara de enda som får gratis vård. Vi som är skrivna här betalar ju för vård, skola mm via skatten.

• ica
    JTA skrev 2011-03-14 22:49:35 följande:
    Nåja, det är väl känt från andra länder att när man synar "barnens" påståenden om sin ålder, så dunstar en stor del av den här typen av flyktingar. Det vet antagligen även du.
    Varför synar man inte det här i Sverige?
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-16 20:10:51 följande:
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
    Bara de som vistas här illegalt. De som inte är skrivna här i landet. Det är svårt nog ändå för politiker och tjänstemän att fördela våra resurser så de nyttjas bäst.
    Det kommer att bli problem för kommuner och landsting att tillhandahålla skola och vård till dem de inte vet om.
  • ica
    Manchester skrev 2011-03-16 20:05:05 följande:
    Nja, inte riktigt så väl? Eller har jag missat att barn till arbetslösa slängs ut ur skolan? Att funktionshindrade som aldrig kunnat jobba inte får någon vård? På något sätt måste jag ha missförstått hela poängen med den skattefinansierade välfärden. Jag trodde nämligen att den gick ut på att alla skulle få tillgång till sådant som skola och vård, oavsett om de hade möjlighet att vara med och betala eller inte. Men jag kan förstås ha fel. Eller så var det du som glömde något i hastigheten.
    Arbetslösa har i regel en a-kassa som beskattas. Alltså de har betalat och fortsätter att betala skatt. Skattefinanserad välfärd är till för landets medborgare inte andras länders medborgare. Vitsen med att vara medborgare i ett land är att man är där legalt och får rösta osv.
    paperplanes skrev 2011-03-16 20:10:51 följande:
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
    Nej, men vi klarar inte att fixa allt för hela världens människor. Jag tycker att ska man bo och leva i sverige ska det vara legalt, öppet och ärligt. Jag vill inte ha papperslösa som bor och utnyttjas av skrupellösa individer. Vi har och ska ha en generös flyktingpolitik. Men bara för att man vill bo i sverige har man inte flyktingstatus. Många länder problem löses bäst där inte av att landets unga och arbetsföra flyttar. Afrika behöver sina läkare och sjuksköterskor bättre än vi i den rika världen. Ändå utbildar de läkare och sjuksköterskor åt oss. De gör bäst nytta där.
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-19 14:07:38 följande:
    Det jag vände mig mot var resonemanget: "de som har betalt skatt ska få vård" och mellan raderna "om de inte är pursvenskar förstås". 

Jag tycker inte att det är svårare än så här. Folk vistas illegalt i landet, det är inte rätt. Men de blir sjuka och behöver vård och då kan vi inte bara blunda och säga "nä, du är här illegalt: fortsätt blöda". Även om SD skulle ha majoritet i riksdagen tror jag inte att läkare skulle neka döende människor vård. Vård innan det blir akut är också fullt rimligt. Antibiotika vid exempelvis hjärnhinneinflammation kan spara akutsjukvården enorma resurser. Fulltständigt korkat att skicka hem papperslösa vid ett sådant fall med uppmaningen: vänta till du börjar krampa.
    Bara för att folk har begått lagbrott kan vi inte neka dem vård. Narkotikamissbrukare får vård vid överdoser och jag skulle inte vilja leva i något annat samhälle.
    Vi nekar ingen vård här i Sverige. Men är du inte skriven här får du eller din försäkring betala. Det gäller ju utlandssvenskar. Jag tycker att vi inte ska ha illegala människor här. De måste få vara skrivna här eller bli utvisade. De illegala utnyttjas och behandlas uselt och är rättslösa.
    Vi som bor här har inte gratis vård och skola utan betalar skatt. Jag vill ha fortsatt vård för alla i detta landet. Men vet  att våra skattemedel inte räcker i dagsläget. Hur löser vi det?
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-20 15:01:44 följande:
    Men hur tycker du isåfall att det ska se ut?

1. Ponera att någon ligger och krampar utanför akuten, ska vi fortsättningsvis vårda dessa oavsett om de vistas här illegalt eller?
    2. Någon, utan papper, uppsöker vård. Läkaren konstaterar att personen behöver en del vård, annars har vi ett dödsfall inom en vecka. Vad göra?

Hur vi löser att skattepengarna inte räcker fullt ut till den sjukvård vi vill ha? Jag vet faktiskt inte, det är inte en direkt följd av papperslösas vård. Lite ot men jag har för mig att vi satsar mkt mer pengar än många andra länder men ändå har längre vårdköer. Vet faktiskt inte var det felar, läkare får göra för mkt pappersarbete nämns ibland.   
    De får ju vård men får även betala via en räkning. De flesta landsting får inte igen pengarna. Men de blir inte nekad vård.
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-20 21:14:27 följande:
    Om ditt svar på 1 och 2 är att de ska få vård i bägge fall men vi ska skicka en räkning.... mmm... ja, det är bättre än att neka dem vård. Svårt dock att driva in en skuld hos någon som saknar personnummer. 
    Ja, vilket leder till att de får gratis vård i praktiken. Som det varit hittills.
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-21 11:48:38 följande:
    Men, vad är då problemet med den nya reformen? Om det nu redan är så att papperslösa får gratis vård.
    Problemet är att papperslösa är illegala. De utnyttjas av arbetsgivare, kan inte bråka om arbetsvillkor eller utebliven lön. De är en underklass som får sämsta bostaden. Jag tycker helt enkelt att vi ine ska ha papperslösa. Antingen lever du här öppet, ärligt och legalt eller så flyttar du härifrån.
  • ica
    KlasKristian skrev 2011-03-22 00:47:26 följande:
    Man kan väl dela in folk i sådana som är här lagligt och sådana som myglat sig in och är här illegalt? De allra flesta invandrare hamnar tack och lov i den första gruppen, vilket också skjuter ditt argument om att "invandrarna" ska kastas ut i sank.

Jag menar fortfarande att om man vill åtnjuta ett lands välfärd är det en väldigt bra början att inte mygla sig in i landet det första man gör. 
    Och vi har en generös flyktingpolitik. Men alla som vill komma hit är inte flyktingar utan de vill få det ekonomiskt bättre.
  • ica
    EvelynB skrev 2011-03-22 17:29:39 följande:
    Och den förbättrade ekonomin ska jag stå för?! NEj, tacka faaan för det!!!!!

Det kan du FETGLÖMMA!

Tänk va bra det vore om de som ville ha in invandrare kunde betala den skatt som denna ekonomi skulle täcka, å de som INTE ville (jag) slap!! Tänk om det vore frivilligt, precis som det e att ge bidrag till RK och dylikt! Ja det vore det bästa! Då skulle jag slippa ge mina hushållspengar till parasiterna!

Parasit=Parasitism är en form av symbiotiskt förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett varaktigt sätt. En parasit är en objuden gäst. Ordet kommer från grekiskans para, "vid", och sitos, "mat" eller "föda". Studiet av parasiter kallas parasitologi. Hos forntidens greker användes uttrycket ursprungligen dels om religiösa tjänstemän som betalades genom att de uppbar helpension, dels om medföljare till högre ämbetsmän som medbjöds i officiella sammanhang. Ordet fick med tiden en lägre mening av snyltgäst. 

JAG VILL INTE BETALA FÖR ANDRA! 
    Jag vill inte betala för de som inte är skrivna i sverige via skattsedeln. Vill jag ge andra grupper pengar finns det gott om insamlingar. Jag vill ge av eget val inte tvång. Inte när våra skattepengar inte räcker till oss själva.
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-03-23 20:39:59 följande:
    Nej, och jag vill gärna slippa betala för smällfeta som tar vårdplatser så att alla andra får ställa sig i kö, vill inte betala för svenska alkoholister (Finns en hel del) och en massa annat. Får jag också välja själv?

Jag är dock för minskad skatt och att man tar bort all slags bidrag här i Sverige. Jag hade gladeligen startad en fond för mina landsmän där dom fick söka diverse bidrag. Hade mer än gärna gjort det.
    Är det fler grupper än feta och alkolister som får skylla sig själva. Många alkolister har en anna diagnos som de inte fått hjälp för i botten. Liksom många feta kan vara deprimerade och mycket psykmedisin gör att du går upp i vikt.

Tyvärr riskerar mina skattepengar att gå till såna som du.

Inom sjukvården vårdar vi alla utan hänsyn till om de är bra människor eller inte. Själv betalar jag gärna skatt men tycker att skattepengar ska användas väl.
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-03-24 10:22:21 följande:
    Dina skattepengar riskerar inte att gå till mig. Har aldrig gått på soc. I min grupp ser vi ner på folk som går på soc så skippa skitsnacket.

Ja, det finns fall i alla grupper som man ka ta upp för att få fram sin agenda. Om vi applicerar din argument på invandrare så får dom skylla sig själva att dom hamnar här och varit tvungna att fly från t.ex. krig eller?

Det där låter jättefint men i ett land där avundsjukan är det största folksjukdomen som håller på att ta kål på folk så är ett välfärdssystem rena idioti. Det skapar bara bråk, utanförskap och en massa onödig tjafs.
    Är man flykting så får man uppehållstillstånd i sverige. Men vi har en stor grupp invandrare som saknar flyktingstatus men kommer hit för ett bättre liv. Eller så är de asylsökande i ett annat mottagarland. Dvs det är fortfarande synd om dem men vi kan inte lösa alla problem här i sverige. Andras länders problem löses ofta bäst där.
    Och våra skattepengar går till annat än soc. Så var inte säker på att du inte använt skattepengar. Jag har då gått i skola här i landet och åtnjutit skattepengar.
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-03-25 08:10:41 följande:
    Jag har nog kostad skattebetalarna mycket mindre än vad du har gjort och betalad tillbaka flera gånger om.

Du har åt andra sidan redan vid födsel kostad staten en engångssumma runt 40.000, sen vaccinationer, dagis, skola, tandvård m.m.

Och så säger du samma sak som SD:iter som inte har kunnat ge mig ett vettigt svar och sist jag tvingade en att svara så avregistrerade personen sig.
    Hur löses problemet bäst i ME-länder?
    Jag säger inte samma saker som SD. Men jag är emot att vi har illegala invandrare här i landet. Att de får sjukvård och skola är en del. Men resten att de utnyttjas, får de sämsta boenden och att arbetsgivaren kan sparka dem utan varning och vägra betala lön. Antingen bor du i sverige legalt eller så är du illegal. Det vore fantastiskt om vi kunde fixa allas problem men det kan vi inte.
    Hur problemen löses bäst vet jag inte.
    Men inte genom att vi permanent har illegala flyktingar utan sociala försäkringar och en vettig social situation. De tvingas leva i ett vakum. Nästan som de hemlösa japanerna. Men japanerna har sitt land, grannar osv. Våra illegala flyktingar kan inte direkt bjuda hem vänner. De törs väl inte ha vänner. De lever här i en egen värld.  De ända som gagnas av det är oseriösa företag som utnyttjar dem. Svenskar som får sina hem städade och barn passade. Som vår utrikesminister Bildt som hade en illegal invandrare till det. Men hon och alla andra som inte törs synas öppet och inte får vara med sin familj. De är inga vinnare av att vara illegala.
  • ica
    Rurik skrev 2011-03-26 21:45:03 följande:
    Ett typiskt naivt och fullkomligt världfrånvänt uttalande, arbetslösheten bland den somaliska gruppen i Sverige är närmare 90% och tiotusentals av dessa "pensionsräddare"  kommer hit och går direkt ut i bidragsberoende med svenska skattebetalares pengar, i de stora gettona runt om i landet lever majoriteten av invånarna på svenska skattepengar, detta är  fullständigt orimligt! Tycker du PERSONLIGEN ska tvingas att försörja x-antal av dessa sk "nysvenskar" ur din EGEN kassa istället för att vara generös med andras pengar!
    Och när det gäller anhöriginvandring så är de inte flyktingar.
  • ica
    Linnemo skrev 2011-04-07 23:18:54 följande:
    Gratis vård, javisst! men utbildning, är inte det att ta i??
    Eller varför inte ta bort alla avgifter i vården för oss som är skrivna här och betalar skatt.
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-04-21 14:27:23 följande:
    Har inte sagt att det inte finns några svenskar som är arbetslösa och är högutbildade men det beror knappast på diskriminering. Främlingsfientlig sådan.
    Att vi har invändrad högutbildad arbetskraft som inte får jobb är inte alltid diskriminering. Olika länder har olika krav på t ex en läkarutbildning. Jag är glad att vi har krav på vem som får jobba som läkare. Sen har vi språkkravet som gäller både svenska och engelska i högre yrken. Kan du bara bassvenska så räcker inte det.
    Det finns monteringsjobb i industrin där du tar fram din arbetsorder i datorn på engelska. Där står det vad som ska göras och var grejorna är. Dvs du måste kunna data och skriva och läsa engelska utöver svenskan.
    Och svenska är inget lätt språk.
    Sen är det de som har fel utbildning. 8 år petrokem när det inte finns ett sånt jobb inom pendelavstånd. Hon läste till sjuksköterska.
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-04-22 20:35:26 följande:
    Konstig värre att exakt samma personer kan åka till USA och Canada och få det jobb dom är utbildad till utan några som helst problem. Sverige har jävligt mycket att lära sig av Canada.
    Varför far de inte dit då istället för att köra taxi här? Om jag vore läkare så skulle jag vilja jobba som det. Det är krav i USA med. Sen har vi ju inte alltid haft brist på läkare mm. Så är det inget bristyrke så är det svårare. Men de jag känner har gjort sin svenska och tentat av nåt mindre och börjat jobbat här.
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-04-23 10:34:15 följande:
    Ja, det är ju så himla lätt att flytta till ett tredje land också när man precis flyttat till ett nytt land med en massa förhoppningar som krossas i ansiktet på en.
    Jasså Sverige har inte brist på läkare? Är det därför man importerar läkare från t.ex. Polen men jovisst, deras brytning och utseende är ju rätt Okej om man nu jämför med Hassan från Afghanistan som bryter på Dári. Jag förstår....
    Vi har brist förnärvarande. Men det har inte alltid varit så. Och inte i hela landet.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola