Inlägg från: Maroschka |Visa alla inlägg
  • Maroschka

Är hon döv?

Nu sitter jag och jagar upp mig själv här. Vi reagerade lite redan för ett tag sedan på att hon inte verkade vrida huvuet efter våra röster men brydde oss inte så mycket men nu är vi där igen och hon verkar ju inte reagera på ljud
    Hon reagerar ingeting på om vi tar en skallra eller pipleksak och låter vid något öra. Hon reagerar heller inte om vi gör högre ljud tex klappar händerna hårt, hon blinkar inte ens.
    Det där testet dom gör redan på BB gick bra men det känns oroväckande.
    Tror ni jag behöver vara orolig?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Är hon döv?
  • Maroschka

Hon ligger i sin korg och sover nu och jag var tvungen att prova så jag tog besticklådan och skrammlade med alldelens intill henne och 2 grytor men hon rörde inte en min utan sov vidare bara Hon ryckte inte alls till ens.

• Maroschka

Grytlocken reagerade hon inte på...

• Maroschka
    Lissy81 skrev 2011-03-03 11:03:16 följande:
    "Vid tre månaders ålder har tinningloben - som är involverad i hörsel, språk och lukt - blivit mer aktiv och mottaglig. Detta gör att bebisen kanske tittar på dig när den hör din röst och eventuellt "pratar" tillbaks genom att jollra eller göra andra ljud. I den här åldern kan det fortfarande kräva mycket koncentration att lyssna och försöka svara, så om ditt barn vänder sig bort eller tappar intresset när ni pratar eller läser så beror det förmodligen snarare på överstimulering än på något problem med hörseln.

Vid fem månader kommer ditt barn att höra varifrån ljud kommer och snabbt vända sig mot nya ljud. Femmånadersbebisar kan också känna igen sitt eget namn - var uppmärksam på hur ditt barn reagerar om du ropar eller nämner hans eller hennes namn i konversation."

Taget från: se.babycenter.com/baby/development/hearing/

Så ta det alltså lugnt, inte förräns vid 5 månader kan man börja räkna med att de vänder sig mot ljud. Och att de inte vaknar när det låtar, var glad för det. Det betyder ju att barnet sover djupt. Bättre det än att det vaknar så fort det hör minsta knyst, och sedan blir övertrött av all stimulering och ingen sömn!
    Tack det hjälpte lite.

Men även om hon sover djupt, borde hon inte ha iallafall reagerat med en rörelse eller nåt när grytlocken slogs ihop strax ovanför henne? Eller alla besticken rasslade alldelens intill i korhen?
  • Maroschka

Ska bli uppringd av barnkliniken om 45 min. Jag hoppas dom tar min oro på allvar och låter mig komma och kolla iallafall.

• Maroschka

Jag måste fröst på BVC här och sedan få remiss från dom. Fick tid på onsdag och det känns just nu jäkligt långt bort med tanke på den enorma oron jag hunnit bygga upp. Sen ska dom då skicka remiss och vet vet hur snabbt vi får komma till öron sen...kan ju dröja.

Nu har jag liksom hakat upp mig på det här och observerar henne hela tiden och bara önskar att hon ska bli rädd eller reagera på något vis på tex sina syskon men ingenting tycker jag.

Dock när jag satt och lekte med henne och slog ihop 2 leksaker så blinkade hon varje gång dom small så där kändes det ju som att hon hörde men varför då inte det enorma ljudet av 2 grytor som slogs ihop intill hennes öron?

• Maroschka
    Takid skrev 2011-03-03 20:17:46 följande:
    Min kille "hörde" inget på hörseltestet när han var nyfödd och jag höll också på att göra alla tänkbara ljud hemma. (Sköterskan frågade om han reagerade på tex en gryta som faller till golvet...) Han reagerade inte heller på dessa ljud, men däremot på sånt som man kanske inte tror att de ska reagera på, tex om någon hostade till eller så. Däremot inte på grytor, telefoner, annat som föll i golvet etc. Antar att det är för att han har en storebror och är van vid en massa ljud från honom. Enligt sköterskan som utförde andra hörseltestet (som han klarade galant) så är de små så vana vid ljuden från syskon redan från fostertiden så de är inte särskilt ljudkänsliga. Storebror kunde gapa och leva rövare 20 cm från lillebror som ammade och han reagerade inte alls. Kanske det är så för din lilla också. Men visst är det oroligt, det förstår jag. Jag var helt övertygad om att lillkillen inte hörde nåt alls och kunde inte tänka på något annat innan vi fick gjort nytt hörseltest. Men om lilla tjejen reagerar på leksakerna så är det nog ingen fara ska du se, och som sagt så reagerade inte min lille plutt heller på grytor och grytlock, kanske lite med en blinkning precis som du skriver...
    Tusen tack!

Jag hoppas vi har sån tur att det ätr så för oss med. Har gråtit en hel del av oro ikväll.
  • Maroschka

Oj så sakta dessa dagar gått. Måndag och tisdag kvar sen äntligen BVC. Dock tar det väl minst en vecka sen från det dom skickat remissen

• Maroschka
    Takid skrev 2011-03-06 09:48:10 följande:
    Ni har inte märkt att hon reagerar på några ljud? Usch, jag lider med dig, det är så hemskt när man oroar sig så för något och det inte går att tänka på något annat !
    Jo det är helt förvirrande. Ibland kan vi se att hon blinkar när man tex slår ihop två saker bredvid örat medans hon inte reagerar alls på grytor som kastas i golvet eller krytlock som slås ihop alldelens intill henne.
    Pallas skrev 2011-03-06 09:53:39 följande:
    Kan det hjälpa dig i din oro att tänka att inget kommer förändras tills torsdag? Det kommer inte bli värre. Även om hon skulle vara döv/hörselskadad, så verkar hon ju må bra i övrigt. Och som hörselskadad kan jag förövrigt meddela att det går alldeles utmärkt att leva ett fullödigt liv ändå.

Jadå jag är helt övertygad om att det går leva hur bra som helst som hörselskadad, det är liksom inte det som är det jobbiga utan ovissheten hurvida hon är hörselskadad elle rinte.
  • Maroschka

Just för tillfället känns det lite bättre nu. De flesta "testerna" har jag gjort när hon sovit men nyss medans maken stod och höll henne så slog pojken ihop 2 grytlock och då knep hon med ögonen ordentligt vid varje smäll. Dock tycker jag det är konstigt att hon inte hör samma ljud då hon sover men hon reagerade iallafall vilket måste vara pos

• Maroschka

Och varför reagerar hon inte ett dugg på natten då hon ligger bredvid mig och jag hostar på som om jag har rökt hela mitt liv?

• Maroschka
    t0va skrev 2011-03-06 11:48:20 följande:
    Fast inte ens min man reagerar på sådana ljud när han sover och han har normal hörsel, så det betyder nog inget alls. Bra tecken att hon reagerade :) 
    Tack
  • Maroschka
    Takid skrev 2011-03-06 17:53:55 följande:
    Min son som är snart 4 månader har för bara en vecka sedan börjat att jollra och han hör alldeles utmärkt . Storebror var lika "sen" och han har pratat non-stop sen han var 1,5 år . Jag var så orolig för att han började jollra först vid 3,5 månaders ålder med det där är ju så olika!
    Tack nu lugnade du mig igen
  • Maroschka
    Takid skrev 2011-03-09 11:12:23 följande:
    Hur har det gått för er idag! Hoppas du blivit lite lugnad efter besöket!
    Vi har inte varit ännu. kl 15.10 har vi tiden men jag har börjat fundera på om dom verkligen behöver skicka oss till öron. Jag har ju sett på henne att hon reagerat när syskon skrikit eller smällt i en dörr så helt döv är hon då inte. Det är oftast på mina egna test hon inte verkar reagera
  • Maroschka

Nu är vi hemma och läkaren ville skicka remiss just för att hon inte reagerar på så kraftiga ljud som grytor osv. Hon kan ju bara sova djupt men som han sa det är ju skitviktigt att kolla det NU så vi fick en remiss som jag hoppas inte dröjer så mycket nu.

Svar på tråden Är hon döv?