• bubbelmaja

Baka/fika som på forntiden, snälla hjälp mig!

Jag jobbar som lärare och vi har nu haft forntiden som tema. jag har god koll på ungefär vilka födoämnen som fanns och vi har massor med idéer på vad vi ska bjuda föräldrarjna på när vi har forntidskväll på tisdag. men vad ska vi baka? Någon som har ett bra tips på snacks vi kan göra? Bröd vi kan baka?

Jag älskar att prova mig fram hemma, men ska jag görad et med 17 elever vill jag ha skaplig koll på att det blir bra första gången.

Tänker mig dinkel, honung, nötter, frön, torkad frukt kanske mm. Det måste inte bli "tokgott" men att ha ett sorts bröd och en sorts snacks att bjuda på vore kul. Snacks tänker jag mig något som man blandar ihop, små knyten kanske, eller som små bollar. I övrigt ställer vi fram skålar med bär, nötter, kamutvete, ärtor, kött, frön mm

Snälla tipsa!

• Svar på tråden Baka/fika som på forntiden, snälla hjälp mig!
  • Elsis

Det finns en sortsbröd soma kallas glödhoppor, som man gräddar på heta stenar, alternativt i stekpanna, har dock inget recept tillgängligt. Detta har vi bakat med barn i forntidsbyar.

• Tygtiiger

Vad är forntiden? Menar du medeltid, vikingatid eller rentav stenåldern? Varifrån i världen?

Kolla på biblioteket, det finns kokböcker med recept från förr i världen. Om du ska så långt tillbaka som stenåldern får det bli torkad frukt och nötter, men på vikingatiden hade man ju mjöl och honung så då kan man ju baka kakor. På medeltiden var det fint med kryddor så de öste kryddor i sina bakverk.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Elsis

Jag antog att forntiden betyder hela perioden stenålder - vikingatid i detta fallet.

• arkeologitjejen
    http://www.kokaihop.se/recept/vikinga-brod-2

Servera dem varma med antingen honung på eller kryddsmör gjort på örter och vitlök (ja, vitlök fanns på våra breddgrader).