• bubbelmaja

Baka/fika som på forntiden, snälla hjälp mig!

Jag jobbar som lärare och vi har nu haft forntiden som tema. jag har god koll på ungefär vilka födoämnen som fanns och vi har massor med idéer på vad vi ska bjuda föräldrarjna på när vi har forntidskväll på tisdag. men vad ska vi baka? Någon som har ett bra tips på snacks vi kan göra? Bröd vi kan baka?

Jag älskar att prova mig fram hemma, men ska jag görad et med 17 elever vill jag ha skaplig koll på att det blir bra första gången.

Tänker mig dinkel, honung, nötter, frön, torkad frukt kanske mm. Det måste inte bli "tokgott" men att ha ett sorts bröd och en sorts snacks att bjuda på vore kul. Snacks tänker jag mig något som man blandar ihop, små knyten kanske, eller som små bollar. I övrigt ställer vi fram skålar med bär, nötter, kamutvete, ärtor, kött, frön mm

Snälla tipsa!

• Svar på tråden Baka/fika som på forntiden, snälla hjälp mig!
  • Elsis

Det finns en sortsbröd soma kallas glödhoppor, som man gräddar på heta stenar, alternativt i stekpanna, har dock inget recept tillgängligt. Detta har vi bakat med barn i forntidsbyar.

• Tygtiiger

Vad är forntiden? Menar du medeltid, vikingatid eller rentav stenåldern? Varifrån i världen?

Kolla på biblioteket, det finns kokböcker med recept från förr i världen. Om du ska så långt tillbaka som stenåldern får det bli torkad frukt och nötter, men på vikingatiden hade man ju mjöl och honung så då kan man ju baka kakor. På medeltiden var det fint med kryddor så de öste kryddor i sina bakverk.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Elsis

Jag antog att forntiden betyder hela perioden stenålder - vikingatid i detta fallet.

• arkeologitjejen
    http://www.kokaihop.se/recept/vikinga-brod-2

Servera dem varma med antingen honung på eller kryddsmör gjort på örter och vitlök (ja, vitlök fanns på våra breddgrader).

Annars så servera torkat kött eller lite annat. Annars tycker jag du ska släppa lite av "tråkmaten" och leta upp boken "En sås av ringa värde" av Daniel Serra. Den innehåller recept som moderniserats, främst Henrik Harpesträngs recept från ca 1200-tal. Många av dem har mycket äldre vanor. Lite roligare än torkade frukter och nötter.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Veladis

Nöt- och honungskaka (12 bitar)

1½dl (ca 100g hasselnötter)
    50 g torkade äpplen
    1½ dl honung
    4 ägg

Finhacka nötter och äppelbitar. Blanda med honungen i en skål Vispa ner äggen. Bre ut på bakplåtspapper och grädda på plåt i ugnen 175 grader i ca 15 minuter. Blir en ganska tunn, knävkig kaka alltså

Från boken "Vikingars gästabud". Den kan finnas på biblioteket.

• Veladis

Parentesen kom på fel ställe i receptet. Ska vara efter 100 g, inte efter hasselnötter. Men ni fattar.

• Veladis

Förutom boken "Vikingars gästabud" tipsar jag också gärna om kokboken "medeltida mat på modern svenska". Även om det är recept från medeltiden (vad sägs om kokt tumlare?) så kan ju många recept vara äldre till sitt ursprung, och råvarorna ha funnits även i tidigare.

• bubbelmaja

Ja, forntid som i stenålder, bronsålder och järnåler (går ju ihop med vikingatid, men det läser vi separat lite senare) . Den här kvällen kommer att fokusera mest på den tidigaste tiden.... innan det vita mjölet!

Tack för tips. Dessa kakor gör vi imorgon.

Gör nog någon sorts bröd med dinkel, kanske någon variant av glödhoppor.

• bubbelmaja

Boktips är kanon. Just nu blev det dock rätt knappt om tid för just matlagningen. Vi blev lite kort om folk så jag inser att jag kanske behöver handla och planera detta nu i eftermiddag, för att baka imorgon. Så vi försöker hitta på något litet enkelt som vi kan fixa ihop tillsammans på skoltid. Med ingredienser som är lätta att hitta.

Svar på tråden Baka/fika som på forntiden, snälla hjälp mig!