Suzy QX skrev 2011-03-04 23:10:44 följande:
Och så har även denna tråden förvandlats till ytterligare en debattråd över ute-innekatter..
Så klart att vi som väljer att släppa ut våra katter när de vill gå ut betraktar dem som slit och släng varor.. Vi skiter ju fullständigt i dem och älskar dem betydligt mindre än alla er förståndiga och ansvarstagande inne-kattsägare.
Vi ser ju gärna att de blir överkörda så vi kan köpa fler bondkatter eller ta av våra många kullar eftersom vi är så ansvarslösa att vi ju struntOar i steriliseringar och får kattungar på löpande band.
Vi är ju dessutom extremt lata och skulle ju aldrig idas aktivera våra slit och släng katter att det enklaste är ju att slänga ut dem. De behöver väl egentligen heller ingen mat eftersom vi förväntar oss att de ska föda sig själva ute genom grannarnas fina fåglar och de ej befintliga skademössen..
Om ni inntekattsägare mår så mycket bättre av att måla upp dessa nidbilder av oss andra kattägare så varsågod. Intala er att era katter är att jämföra med 2 åringar och att de egentligen inte har något som helst behov eller instinkter av uteliv. (trots att de till skillnad från hundar oftast klarar av att vara borta i månader och föda upp egna ungar helt utan hjälp av andra.. mogna tvååringar det där ;)
Jag är bara så extremt less på den formen av (o)resonerande.
Gör ni som ni tycker är bäst för era djur så gör vi som vi tycker är bäst för våra.
En av mina katter var så deprimerad inne så det var inte klokt. Såg hur dåligt hon mådde. Kissade inne varstans. Fick t o m depp-piller för sitt beteende. Inget hjälpte!! Så ef 4 år bestämde jag att hon skulle få bli utekatt. Jag fick en glad harmonisk katt som älskade att komma hem med möss o sorkar o visa upp för oss. Hon slutade kissa inne oxå! Alla lämpar sig inte som innekatter. Så är det bara. Jag har haft flera varianter om man kan säga så. Både innekatter o utekatter.
Men bodde jag inne i stan/centrum, skulle jag aldrig släppa ut en katt. Avskyr att se de springa ut mitt i stan med mycket trafik. Då skulle jag hellre vara utan. Eller skaffa en katt som passar för inneliv.
Senaste herren jag fick var en innekatt o varit det i 5 år. Förra ägaren sa att det ALDRIG skulle gå att få han utekatt. Nä ok, tänkte jag. Satte på han selen, o han var som ett streck på backen. Gillade INTE det alls. Testade i några veckor med selen, men det funkade inte. Han t o m slet sig ur den några ggr. Så jag släppte han lös, och han håller sig runt husknuten o i skogen som vi har bakom huset. Vilke lycka när han tog sin första mus. Tycker inte jag, men så är det ju. Han är nu en duktig jägare o stormtrivs med sitt liv. =)
Lycka till med era val. Ni känner era katter bäst o gör det ni tycker är bäst för dom naturligtvis. =)