• Anonym

Hellre utan vänner än ha kvar dåliga vänner?

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ett fåtal vänner, kanske 4st totalt. Skälet till detta är att jag är väldigt blyg och periodvis deprimerad och håller mig därför i bakgrunden på jobb, fester osv. Jag är en hemmatjej helt enkelt och trivs ofta i mitt eget sällskap. Är inte beroende av andra även om det är trevligt att träffas ibland.

Egentligen tycker jag inte att mina vänner är så bra vänner. Jag kan bli arg och irriterad över deras sätt.

Vän 1
    Snäll men samtidigt osäker och försöker sänka mig framför andra människor. Om jag anförtror henne privata saker så berättar hon det för sin familj, och tror sedan att det är ok så hon döljer inte ens det alltid utan startar diskussioner om det framför dom. Trots att jag sagt att INGEN får veta det jag sagt. Hon har även en tendens att ragga på killar jag träffar för att hon har stort bekräftelsebehov. Jag litar inte på henne eftersom hon stal mitt ragg en gång i tiden. Alltså en kille jag hade det på G med och dejtade lite smått.

Vän 2
    Snäll men lite otacksam. Hon ber mig ofta om hjälp trots att hon sällan hör av sig annars. Hon tackar väldigt sällan för hjälpen utan tar för givet att jag ska göra det. Om jag berättat om något jag mår dåligt över så lyssnar hon då, men frågar aldrig sen hur det går eller hör av sig bara för att kolla att jag är ok. Hon har fullt upp med familjen, vilket jag förstår, men det gör ont när hon alltid har tid att höra av sig när hon mår dåligt och jag ska hjälpa henne. Jag har gått VÄLDIGT långt för att hjälpa henne, no questions asked.

Vän 3
    Hör av sig ofta, men orkar aldrig ta sig till min stad. Jag får alltid åka till henne. Dock vill hon bara prata om sitt eget liv och sina problem. Om jag försöker berätta om något som pågår i mitt liv så lyssnar hon i 3 sekunder och vänder det på något konstigt sätt till att handla om henne igen. Vet inte ens hur hon lyckas.

Vän 4
    Också snäll och faktiskt omtänksam och förstående. Men hon glömmer också bort att fråga andra hur det är med dom och pratar mest om sitt eget. Hon har struntat i sina vänner efter att hon träffat sin pojkvän så hon har inga direkta vänner kvar.

Vi har haft mycket roligt ihopa men saker och ting har ändrat. Och jag har ändrats. Jag tycker inte det är roligt att vara utnyttjad. Jag har också problem och vill också ha stöd, men istället är jag bara den som ska stötta alla andra. Det gör att jag slutat bry mig och känner mig inte som en så bra vän mer. Lyssnar inte så noga när de pratar faktiskt.

Ska jag säga upp vänskapen med dessa fyra så har jag inga vänner alls kvar. Bara min familj. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hellre utan vänner än ha kvar dåliga vänner?
  • Lena

Jag hade räknat dem som bekanta men inte som vänner.

• Anonym
    Lena skrev 2011-03-03 17:33:28 följande:
    Jag hade räknat dem som bekanta men inte som vänner.
    ja egentligen så känns det som att två av dom redan blivit till bekanta redan. De andra två pratar jag inte med för tillfället efter att vi bråkat om just detta. Jag blev irriterad och sa det rakt ut. Egentligen så känner jag att det spelar ingen roll för de är inte riktiga vänner. Men samtidigt har jag fått lite ångestattacker när jag inser att jag är helt ensam. Jag har ingen.
  • Lena
    Anonym skrev 2011-03-03 17:37:06 följande:
    ja egentligen så känns det som att två av dom redan blivit till bekanta redan. De andra två pratar jag inte med för tillfället efter att vi bråkat om just detta. Jag blev irriterad och sa det rakt ut. Egentligen så känner jag att det spelar ingen roll för de är inte riktiga vänner. Men samtidigt har jag fått lite ångestattacker när jag inser att jag är helt ensam. Jag har ingen.
    Då kanske du ska peppa självförtroendet lite och gå ut och försöka prata med folk. Engagera dig i en förening eller så.
  • Anonym (1234)

Säga upp bekantskapen är ganska drastiskt och egentligen onödigt. Låt dig inte utnyttjas och hör av dig om/när du vill. Kanske rinner vänskaperna ut i sanden på ett naturligt sätt. Kanske skulle du lägga fokus på att söka nya vänner? 

• Anonym
    Anonym (1234) skrev 2011-03-03 20:10:12 följande:
    Säga upp bekantskapen är ganska drastiskt och egentligen onödigt. Låt dig inte utnyttjas och hör av dig om/när du vill. Kanske rinner vänskaperna ut i sanden på ett naturligt sätt. Kanske skulle du lägga fokus på att söka nya vänner? 
    Ja alltså jag kommer inte göra det så drastiskt utan mer sluta höra av mig. Och inte försöka fixa relationen med dom två av dom som jag för närvarande har en konflikt med.

Känns konstigt att bli ensam i världen på det sättet men sen inser jag samtidigt att de är energitjuvar som bara tar och inte ger något tillbaka. Men det kanske är normala problem också som jag upplever, att man får stå ut med sånt med vänner. Jag är säkert inte heller någon perfekt vän.
  • Anonym (Blirtrött)

Jag vet inte vad som är bäst, att ha kvar de dåliga vännerna eller på något snyggt sätt göra sig av med dem. Mitt exempel på en dålig vän: Hon svarar inte när jag ringer el sms. Sedan kan hon höra av sig månader senare o vilja träffas. Är man mån om relationen kan man väl skicka ett sms och förklara att man mår dåligt och inte orkar träffas om det är så. Hela tiden är det massa saker jag ska få som jag aldrig får. JAg räknar inte med att få massa saker av mina vänner bara för att jag är gravid men hon kan tex ta mig ut och så kan vi se ut en present i en affär,en present som jag givetvis aldrig får. Hon hade lovat att hjälpa mig flytta men när jag stod där med mina flyttkartonger dök hon aldrig upp.Skickade ett sms flera timmar senare att 'hon glömt'. Jag har funnits där för henne. Tyvärr är det inte ömsesidigt. Jag tror att det bästa är att försöka se vänskapen för vad den är; ytlig. Jag gör samma sak mot henne nu; svarar inte på sms och hänger inte upp hela mitt liv på henne. Skulle hon bli gravid skulle jag inte bry mig så mycket, precis den attityden hon kört mot mig. Jag ångrar att jag tillbringat så mycket tid med henne. Och jag ångrar faktiskt alla presenter jag köpt till henne. Det finns bra vänner också, det tror jag på, jag har bara inte hittat dom än !

• Polly S

"dåliga vänner" låter motsägelsefullt.
    dåliga vänner är inte vänner.

vad skulle du sakna om ni inte umgicks?

• susieq82

Hej!

Jag talar av egen erfarenhet. Hade en vän i ca 16 år. Vi gjorde allt tillsammans hade det skit kul! Sen började vi växa upp(vi är nu 29 år) och jag kände att vi växte ifrån varandra..eller den personligheten som jag drogs till för många år sen blev bara jobbig. Hon är en riktig centrummänniska och gjorde sig ofta rolig på min bekostnad. Jag ställde upp väldigt mkt för henne och hon ibland för mig, men det var jag som alltid åkte till henne för hon hade ju TVÅ barn och jag hade ju bara ett(när vi nu kom upp u den åldern) så det var lättare för mig, trots att hon hade bil och inte jag utan jag fick åka två timmar nästan för att åka till henne. Well tillslut kände jag att jag hade fått nog av vår vänskap..hon tog bara massa onödig energi ifrån mig så jag sa upp vänskapen på stört efter ett tag. Det roliga är efteråt att jag har blivit väldigt öppen för nya relationer ocg på dessa snart 3 åren har jag träffat 3 nya fiina vänner som jag verkligen kan prata med..plus lite annat folk som jag oxå umgås med. Jag tor att det kanske var så att jag höll mig till denna vännen och inte släppte in andra folk. Jag hoppas du har modet att känna vad du själv vill och inte vara med dom bara för att. Sen om du väljer att avsluta är upp till dig...du kan ju som någon annan sa i tråden bara låta det rinna ut i sanden.. jag önskar dig all lycka till, du verkar ha huvudet på skaft så det ska nog inte vara några problem för dig :) Kram! 

• Anonym12345anonym

Hej jag har inga råd direkt för att jag har RIKTIGT dåligt självförtroende men jag har en kompis som är så rolig sväll och ganska omtänksam men det var tills idag jag märkte att hon inte är värd att vara vän med mig jag. Jag vill sluta vara med henne men jag kan inte ens säga nej till henne och om man säger nej en gång så blir hon så sur asså hon är hette känslig jag försöker ignorera henne men hon biter liksom sig fast

• Anonym (HållUT)

Ser att det var cirka 1 år sedan någon svarade. Hur gick det med dina vänner? 

Jag försöker följa ett råd som följer '' Umgås med personer som får dig och må bra ''. Det kan vara svårt till en viss del för man känner osäkerhet att våga släppa taget om vänner som suger ens energi tills man inte orkar någonting. 

Jag har haft oturen att träffa vänner som aldrig hör av sig och då har jag fått lära mig av andra att vissa människor är bara sådana som inte hör av sig och då får man försöka själv men man orkar tillslut inte vara den som ALLTID hör av sig. Det är väldigt vanligt att ett samtal ska enbart handla om den andre. Jag vet inte varför det är så, folk vill ventilera sig och få bekräftelse i guess. I don't know. Man får helt enkelt hugga sig in i samtalet och om inte din vän lyssnar så fortsätt prata om ditt liv..som om du inte märker att din vän försöker avbryta dig. 
    Du kan inte bara vara den som lyssnar och är tyst. ;) 
    Det gäller i stort sett allt om vi ska avrunda det hela. Man måste våga säga ifrån när något inte känns okej. Om din vän bara tjötar om sitt shit , våga säg '' Kan du lyssna på mig nu? Jag var i England förra veckan och det var super najs. Fan va kul vi hade. Vi besökte....'' för om du inte gör det.. så kommer din vän fortsätta för DU tillåter det omedvetet. 

Jag har också haft turen att träffa en vän jag kan prata allt om, vi lyssnar på varandra och ger varandra stöd om det behövs. Vi turas om att höras av och vi brukar träffas någon gång då och då. Vi har alltid jättekul. Jag har aldrig haft en bättre vän än henne. Jag är så tacksam för det. Jag mår också väldigt bra av att umgås med henne. Hon ger mig positiv energi men framför allt vet jag om jag behöver någon och prata med så lyssnar hon och hon vet att det är detsamma om hon har problem. Det behöver inte vara problem.. det kan vara något man vill dela med sig av. 
    Det är så en riktig vänskap ska vara. 

Vän 1. 

Dumpa henne. Hon är ingen bra vän. Jag hoppas verkligen inte du har kvar henne som vän hon verkar väldigt sorglig......  

Mitt sista tips är .. var hellre ensam med din familj än och ha vänner som suger ut din energi. Låt inte dessa människor göra dig arg, besviken och ledsen. Håll ut, vänta på det rätta vännerna, för mig tog det år. Låt guldkornen söka upp dig och ödsla inte energi på dessa jävlar. Kram <3 

Svar på tråden Hellre utan vänner än ha kvar dåliga vänner?