• förvirrande

När är det ok att färga/tona håret?

Min dotter på 10,5 år, går i fyran, har länge tjatat om att hon vill tona håret. Jag har hittills sagt defiitivt NEJ, men börjar tvivla. Jag känner att jag har dålig koll på när "tjejerna i hennes ålder" gör det.

När är det ok att tona håret? Ska de vara tonåring först?

Jag vill inte vara den där hårda mamman som bara säger nej, men jag vill heller inte vara den som tillåter allt. Shit, vad svårt det är...

Råd? Tips?

• Svar på tråden När är det ok att färga/tona håret?
  • Cornellia

När hon är tillräckligt företagsam för att göra det själv utan att fråga skulle jag säga

Har själv ingen aning om när tjejer börjar med hårfärg, har inga egna barn.

• wartinas

Jag piercade mig i näsan när jag var 11 (i hemlighet) så färga håret  runt 11-årsåldern skulle jag se som ganska lindrigt i förhållande till vad jag gjorde.
    Men jag tycker att 11 år en helt okej ålder att låta henne färga sitt hår, det går ju alltid färga tillbaka om hon skulle ångra sig menar jag. Det är ju bara hår.

• a mor

Jag tror jag skulle försöka dra ut det till typ 13 i alla fall. I och för sig är färgning eller toning inget dödligt, så egentligen kanske de små liven skulle kunna få göra det tidigare. Men grejen är väl att se om dom själva är mogna att hantera det. Det kommer ju säkert många frågor och så, dessutom så blir det ju faktiskt en ny färg på håret och frågan är om dom riktigt förstått det. Den går ju inte att bara tvätta bort si så där.
    En skumtoning som håller en vecka eller så kanske är lämplig att börja med.

• La Lola

Alma ska få testa nästa vecka då hon har sportlov.
    Hon går i 4:an.

Jag började permanenta håret när jag var 10 år så en hårtoning känns rätt milt ändå.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • brünnhilde

Jag gick i sexan när jag köpte min första toning.

• förvirrande

Ja, självklart bara en toning kan jag tänka mig. Och jag vet at hon valdigt gärna vill så om jag inte hjälper och styr lite är jag rädd för att hon som ljusblont kommer hem rödhårig (inte för att det är något fel på rödhårfärg men kontrasten är lite väl stark).JA, att hon färgar "i hemlighet" och att det istället för en mjuk toning blir katastrof...

Svårt att veta när hon är stor nog. Hon är en av de där tjejerna som är fysiskt väldigt tidig i utvecklingen... Ah, det är bara så svårt! Var är den där instruktionsboken i hur det är att ha barn och hur man uppfostrar dem på bästa sätt?

• aprilsill

Tycker det är helt okej i hennes ålder. Började själv i lågstadiet/början på mellanstadiet med toningar.

• Busbellan

Min dotter är 11 år och tonade håret för första gången för några veckor sedan.
    Hon hade nog fått göra det tidigare också om hon hade velat
    En toning känns ju inte så farligt.
    Men vi tog en ganska ljus fär eftersom vi inte visst riktigt hur det skulle bli i henne ljusblonda hår, nästa gång ska hon få ta en lite mörkare brun har jag lovat

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden När är det ok att färga/tona håret?