• Brumma

När är det ok att färga/tona håret?

Sonen har lagt i tillfällig färg (grön) sen han var fem (på typ kalas)

Nu är han 7 och funderar på att färga det så det sitter i lite längre. Han kommer att få tona när han känner för det. Håret är en extremt viktig del i hans identitet och så länge han gör det för att han själv vill så är det ngt han kan få välja själv.

När han är tio kommer det förmodligen vara lika självklart som nu att håret är ngt han själv får besluta om (så länge han sköter det).

Min bonusdotter hade absolut fått lägga i färg vid den åldern.

• Brumma
    förvirrande skrev 2011-03-03 21:10:11 följande:

Ja, självklart bara en toning kan jag tänka mig. Och jag vet at hon valdigt gärna vill så om jag inte hjälper och styr lite är jag rädd för att hon som ljusblont kommer hem rödhårig (inte för att det är något fel på rödhårfärg men kontrasten är lite väl stark).JA, att hon färgar "i hemlighet" och att det istället för en mjuk toning blir katastrof...

Svårt att veta när hon är stor nog. Hon är en av de där tjejerna som är fysiskt väldigt tidig i utvecklingen... Ah, det är bara så svårt! Var är den där instruktionsboken i hur det är att ha barn och hur man uppfostrar dem på bästa sätt?

Är inte det själva grejen - att det skall bli en kortast mot vad man har?

Om hon VILL färga/tona håret måste hon väl även ha en åsikt om vilken färg hon vill ha? Varför måste hon ha en "mjuk toning"? Varför inte låta henne uttrycka sig själv på det sätt HON vill, och inte som hennes mamma vill...
Svar på tråden När är det ok att färga/tona håret?