• Anonym

Ej fastställd glutenintolerans

Hej Min mamma blev glutenintolerant för ca 10-15 år sedan sen dess har jag testat mig m blodprov ungefär 1gg per år m det har aldrig visat ngt. Jag har även gjort tarmbiopsi gastropi när man stoppar ner en slang genom halsen år 2001 m inget visades. Har i alla år haft ont i magen, varit underviktig m ballongmage. För 2år sedan slutade jag äta gluten o mår mkt bättre. När jag får i mig av misstag blir jag uppsväld o väldigt deprimerad precis som tidigare. Min fråga är kan jag vara glutenintolerant utan att testerna visar det o hur gör jag för att få diagnos?! Mvh Emma

• Svar på tråden Ej fastställd glutenintolerans
  • Allergiexperten

Hej! Det är en intressant fråga och eftersom du testat dig varje år så måste din läkare ha någon form av misstanke att du är glutenallergisk. Om du har besvär när du äter gluten så bör du undvika detta men för att ställa diagnos krävs att du äter gluten. För att säkerställa diagnosen krävs att man förutom blodprover även gör en biopsi för att se om tarmslemhinnan är skadad och om man undvikit gluten hinner tarmslemhinnan läkas.  
    Man kan få negativt provsvar på gluten och senare få positivt svar så ett negativt svar utesluter inte en senare glutendiagnos om besvären kvarstår.
    Många som har besvär med magen är inte glutenintoleranta men tål inte vete så mitt råd är att kontrollera att du inte är veteallergisk.
    Tycker du ska kontakta läkare igen för genomgång och kanske få göra allergitest mot speciellt vete. Magbevär kan ha många orsaker och om du inte mår bra bör du söka läkare för att utreda varför.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Ej fastställd glutenintolerans