• undran

presentera ny relation för treåring

Hej Margit,

jag och min kille har träffats i fyra månader och vi båda känner att det är dags att jag får träffa hans dotter på 2,5 år. Hans ex sedan ett år motsätter sig detta och menar att det är väldigt skadligt för dottern och att detta inte får ske på mycket mycket lång tid.
    Min och pojkvännens plan är att presentera mig som en vuxenkompis och sakta men säkert presentera relationen för henne.
    Jag är otroligt rädd för att göra något fel och vill absolut inte skada deras dotters mentala hälsa pga vår nya relation. Jag vet att jag kommer att finnas i deras liv ett bra tag och jag tror inte riktigt heller på mammans skärmmselpropaganda om att hon kommer bli traumatiserad av att jag kommer in i deras liv. Ändå så blir man orolig och jag undrar hur det verkligen påverkar ett litet barn. Hur bör man göra för att det ska bli så naturligt som möjligt? Och finns det något vi borde tänka på?
    Finns det någon litteratur på området som du kan tipsa om?

Jag har en väninna som gått igenom exakt samma sak i samma ålder och det gick hur bra som helst, pappa presenterade henne som nya flickvännen på en gång och dom är glada och lyckliga och mår bra allihopa. Ska det verkligen vara så krångligt det här?

• Svar på tråden presentera ny relation för treåring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Nej, jag tror som du att det inte alls behöver vara så krångligt. Jag vet ju inte vad hennes mammas oro handlar om, men rädsla för konkurrens, att du ska lägga dig i sånt som hon vill bestämma kan det ju vara.
    Nu är det ju så att när man separerat och har barn har man inte full bestämmanderätt om vad barnet får göra eller inte göra hos den andre föräldern.
    Så jag tycker att ni ska fullfölja era planer. Känn efter vad som är lagom för henne. Hon förstår ännu inte skillnaden på tant, kompis, extramamma  eller vad ni vill kalla det. Det hon med bestämdhet vet är vem som är hennes mamma och pappa. Det du kan göra är att bygga upp en god relation med henne på sikt, vilket alla barn är förmögna att göra och mår bra av.
    Så lycka till med det!
    Margit 

Svar på tråden presentera ny relation för treåring