Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?

Kjell2 skrev 2011-03-04 11:15:53 följande:
    Vinsten är försäljningpriset minus köp (dvs 25kkr), försäljningskostnad och kostnad för renvoveringa yngre än 5 år.

Så i praktiken lär er skatt bli drygt 200 000 kr och sen får ni nästan 800 000 kr i handen.

/Kjell
    Men visst finns det en indexreglering när det gäller kronans värde? Är det inte så att 25000 kr räknas upp till dagens penningvärde. Och på detta räknar man ut vinsten?
  • Birgitta2
    Kjell2 skrev 2011-03-04 12:59:30 följande:
    Nu blir jag osäker. Har aldrig hört talas om det men det kanske stämmer. När jag sålt och köpt har det aldrig ingått någon indexreglering.
    Jag tror det finns regler om NÄR man skall börja räkna upp värdet. Om jag inte tar fel så skall skatteverket ha nån sån uppräkningslista. Men - jag kan ju ha fel.

Sen sägs ju ovan att brodern och TS fått stugan till skänks och frågan är hur man gör då vid försäljning?
  • Birgitta2

Så här står det bl a på skatteverkets hemsida: Årtalet är naturligtvis fiktivt. De har som exempel tagit år 1952 som inköpsår: 

Inköpspris

Ditt inköpspris är köpeskillingen för bostaden (inklusive mark) med tillägg för inköpsprovision, lagfartskostnad och eventuell utgift för inteckning i fastigheten.

Om du förvärvat bostaden genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Tillägg får sedan göras för eventuella förbättringsutgifter.

Om du har anskaffat din fastighet före 1952 finns möjlighet att beräkna inköpspriset schablonmässigt. Inköpspriset kan då beräknas till 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Kan du visa att inköpspriset för fastigheten översteg 150 procent av 1952 års taxeringsvärde, får du använda det verkliga inköpspriset.

Om du använder dig av 1952 års taxeringsvärde gånger 150 procent som inköpspris kan du inte göra avdrag för förbättringskostnader före år 1952

• Birgitta2
    Kjell2 skrev 2011-03-04 13:37:07 följande:
    Tackar! Hade jag ingen aning om! Nu har jag lärt mig något nytt - alltid kul!
  • Birgitta2
    Madick skrev 2011-03-04 15:32:04 följande:
    Räknas t.ex. dränering av grund som renovering som får vara max 5 år  för att räknas av? Byte av värmesystem? Byte av tak? Det stod lite luddigt tycker jag.
    Man får dra av renoveringen från vinsten så man skall slippa skatta för det. Dock gäller 5 år bakåt om jag lyckats läsa rätt.
Svar på tråden Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?