• Anonym (hemsk röst)

Hjälp, min röst är hemsk!

Den här veckan har jag fått lyssna på en ljudinspelning av ett möte vi hade på jobbet. Jag vet att alla antagligen känner så här men det är på riktigt: min röst är värst av alla! Nasal, tillgjord, gäll, jobbig. Vad fan ska jag göra? Jag vet hur hårt man dömer folk man inte orkar prata med pga deras hemska röster. Vill inte vara den personen. Har inte råd att lösa problemet genom dyra lektioner.

Inga svar om att jag bara inbillar mig tack, jag vet att det är så här. Folk brukar säga att det direkt hörs om jag är med på en fest, men jag har antagit att det beror på att jag skrattar väldigt högt och gärna håller låda efter några glas vin, dvs saker som jag kan styra själv när det behövs. Men nu har jag ju fattat att det är nåt annat som dessutom även finns på jobbet.

Min man kan inte säga att jag har fel. Han säger bara att han tycker om när vi pratar och annat gulligt som bara bekräftar det jag redan fattat.

• Svar på tråden Hjälp, min röst är hemsk!
  • Sannive

Om du inte har råd med lektioner så får du börja med lektioner hemma.

Tänk dig först hur du vill att du skall låta och försök sedan härma det du hör i fantasin, spela in och upprepa. Men kom ihåg att om du håller på och mixtrar med rösten utan att någon som verkligen KAN röst är med och hjälper till så skall du vara försiktig så du inte skadar stämbanden.

Börjar du känna dig trött i rösten eller börjar känna dig hes, då gör du fel.

• PeeGee

Okej, jag ska inte patronisera dig med att säga att du säkert inbillar dig, men jag vill påpeka att de flesta inspelningsmedia tillgängliga för andra än ljudproffs inte får med alla nivåer och att alla låter mer nasala och högpitchade än de är i verkligheten. Även om du har rätt och din röst är mindre behaglig än dina kollegors, så är den garanterat inte så obehaglig som du tror just nu. Lovis. Dessutom kan nasala röster visst vara behagliga, så oroa dig inte så mycket för näsan. (Om du inte har problem med att andas genom den, då kan du ha polyper.)

Men: det finns massa helt gratis saker du kan göra för att göra din röst behagligare, så det är inget som hindrar att du lägger lite tid på det om du vill. Eftersom du inte planera att lägga ner en massa pengar på detta så, varför inte? Googla "röstövningar"  - jag är säker på att det finns flera youtubes som handlar om just detta dessutom.

Jag hade turen att min amatörteatergrupp hade en professionell röstpedagog som medlem och hon gjorde röstövningar med oss som jag har haft väldigt stor glädje av.

A och O är andning. Lägg handen på solar plexus och känn efter om den stiger när du andas in. För väldigt många människor gör den inte det så det är inget fel på dig isåfall. De flesta av oss andas in i "toppen" av lungorna och bara bröstkorgen höjer sig när vi andas in. När vi andas "bra" höjer sig även solar plexus. Om den inte gör det på dig kan det hjälpa din röst om du övar den på att göra det.

Enklast är att ligga på golvet, med ena handen över solar plexus och andas in och ut i jämna andetag. In genom näsan och ut genom munnen. Du kan använda magmusklerna till att "tvinga" solar plexus att stiga när du andas in - ganska snart lär sig kroppen att göra så av sig själv -  när du andas ut sjunker den automatiskt, så det behöver du inte tänka på. När du börjar andas med solar plexus är det inte ovanligt att du redan där märker en skillnad på din röst.

Det andra: är du nervös på mötena så är det lätt hänt att rösten blir lite pipigare. Andas ordentligt, med magen också, och tvinga dig själv att prata långsammare. Jag lovar att folk inte blir irriterade för att du tar längre tid på dig. Det du har att säga är också viktigt och behöver höras ordentligt.  Mer luft och långsammare tal = automatiskt lägre röst och behagligare ton.

Se om du kan hitta nån beskrivning av yoga-övningen "humlan". Den är egentligen tänkt för ryggen, tror jag, men vi gjorde den regelbundet för att sänka våra röster. (Om du inte redan har starka magmuskler så är det faktiskt till stor hjälp att göra några situps varje dag. Starkare magmuskler hjälper till med rösten.)

• PeeGee

Tillägg: Jag brukar inte rekommendera yoga för annat än träning av smidighet och styrka, men de flesta Pranayama Yoga-övningarna är faktiskt väldigt bra för rösten.

• Anonym (hemsk röst)

Tack för era svar!

Okej, det kanske inte är riktigt lika illa som det låter på bandet, men är det hälften så är det illa nog. Av nåt jäkla skäl måste inspelningen med mötet tydligen gås igenom gång på gång och jag vrider mig inombords hela tiden.

Ska göra röstövningar enligt alla era tips och dessutom fråga yogatjejen (jag brukar yoga på fredagar) om hon känner till "humlan". Det här måste få ett slut! Hoppas att jag kan hitta ett bättre läge men jag tror faktiskt det, kan inte sjunga heller utan att bli helt slut i rösten så det känns rimligt att jag gör fel nånstans.

• PeeGee

Om du blir fort trött i rösten av att sjunga så är jag rätt säker på att andningstekniken spelar in. Det är ju super att du redan gör yoga, då kommer du inte att ha några problem att lära in nya övningar som är mer inriktade på rösten.

Min röst är både vek och försiktig till vardags, men om jag hamnar i en situation där jag måste så kan jag plocka fram rösten som vår röstpedagog hittade åt mig och ge mig själv lite mer pondus. Det har större betydelse än man tror - fejk it till you mejk it stämmer till viss del.

• Sannive

Då jag är utbildad operasångerska så kan jag säga att nej, det handlar inte bara om andning, det handlar om muskler kontroll och träning, precis som med allt annat.

Bara för att du har en god andning så betyder inte det automatiskt att du hanterar din röst "rätt". Som jag sade, blir du trött i rösten så gör du fel, det är omöjligt att veta vad du gör fel utan att faktiskt höra och se vad du pysslar med när du pratar.

Om jag vore som du så skulle jag spara ihop lite pengar och gå och träffa en logoped som är certifierad bara för att få några tips. En timme kan göra underverk.

• Anonym (hemsk röst)

Jag gör alltså inte rätt nånstans och har kass andning =). Menade bara att jag redan yogar lite och därför lätt skulle kunna fråga instruktören om hon kan visa fler andningstekniker.

En röstpedagog/logoped kanske skulle vara värt det om det funkar med bara en gång eller möjligen två. Det är flertaliga besök i många månder som jag känner att jag inte riktigt har råd med. Kanske finns genom landstinget, man kan ju kolla.

• Euforia

Du å jag, TS.

Min röst är också kass. Jag är 29 år och låter som ett barn. Ljus, svag röst.
    Jag låter nog ganska mycket som Robyn.

Jag har t.o.m. fått sparken från ett guidejobb pga att chefen tyckte (och nu citerar jag:) att min röst är värdelös.

Min kille påstår också att den är fin.
    BAH! säger jag bara...

Vad gör man? Börjar kedjeröka?

• Sannive

TS; Ta en eller två lektioner hos en logoped, då kan du få övningar och riktlinjer som är rätt för DIG. :)

Eurofia: Istället för att kedjeröka som ju är något som verkligen sabbar rösten, så spara de pengarna som du skulle lägga på ciggen till att ta lektioner istället

• PeeGee
    Sannive skrev 2011-03-07 16:59:23 följande:
    Då jag är utbildad operasångerska så kan jag säga att nej, det handlar inte bara om andning, det handlar om muskler kontroll och träning, precis som med allt annat.

Bara för att du har en god andning så betyder inte det automatiskt att du hanterar din röst "rätt". Som jag sade, blir du trött i rösten så gör du fel, det är omöjligt att veta vad du gör fel utan att faktiskt höra och se vad du pysslar med när du pratar.

Om jag vore som du så skulle jag spara ihop lite pengar och gå och träffa en logoped som är certifierad bara för att få några tips. En timme kan göra underverk.
    Såvitt jag kan se är det ingen som påstår att det handlar "bara" om andning, varken TS eller någon annan. Däremot har jag sagt att det säkert spelar in. Påstår du att det inte gör det?

Men de övningar som handlar om annat än andning är nästan omöjliga att förmedla över nätet, det skulle bli ett helt kompendium, vilket är varför TS behöver leta efter de resurser som finns att tillgå. I trådstarten står det att hon inte planerar att spendera pengar på detta, så då gäller det ju att hitta övningar som är gratis. Och det exempel hon har är ett möte på jobbet - en situation som många kan uppleva som stressig, vilket också påverkar rösten.

TS påstår sig inte vilja sjunga opera, hon vill låta mer behaglig på personalmöten. Det kräver inte tre år på konservatorie och tusentals stålars.
Svar på tråden Hjälp, min röst är hemsk!