• Anonym

Frågor om att permanenta håret - frisörer se hit!

Hej på er,

Jag har spikrakt hår. Ni vet, vanligt nordiskt, mellanblont hår. Jag gillar det men vill göra något annorlunda.

Det finnaste hår jag vet är krulligt hår som är ganska långt. Jag har ganska långt hår nu och det håller på att bli längre.

Nu till mina frågor:
    - Kan jag över huvudtaget få lockigt hår?
    - Om jag skulle permanenta håret, går det att permanenta utväxten också?
    - Hur ofta måste jag underhålla håret så att det alltid ser ungefär lika ut?

Lägger in en länk till det hår jag gillar :-
    www.handbag.com/hair/hairstyles/guide/hairstyle-guide-curls-106967

• Svar på tråden Frågor om att permanenta håret - frisörer se hit!
  • AnnelieE

Jag har samma typ av hår som du en bra bit ner på ryggen. Kan knappt locka det med tång. Efter två timmar är det väck.

Jag är dock permanentad och har nu permanentat mig tre gånger tror jag det är. Jag älskar numera mitt hår! Volym och lite stil, utan att behöva anstränga sig det minsta.

Min lockar har suttit i jättelänge om man räknar med att det lockar sig när man duschar. Däremot att vakna med lockigt hår försvann kanske kring ett halvår, strax innan, om jag inte minns fel. Då kunde jag dock blöta upp det på morgonen och "krama" upp lockar.

Så. Jag har för avsikt att permanenta mig en gång i halvåret och klippa mig en gång där emellan.

Nu skaffade vi barn och jag lät bli att permanenta mig på 1,5 år ungefär, därav mitt lite svävande svar. Hade fortfarande lite lockar om jag tvättade håret och lät det självtorka. De försvann dock ganska fort när jag borstade ut håret. 

• Anonym

Hur gör man för att permanenta utväxten? Eller permanentar man hela håret om och om igen regelbundet? Blir det inte väldigt slitet då?

• Anonym
    AnnelieE skrev 2011-03-04 15:42:15 följande:
    Jag har samma typ av hår som du en bra bit ner på ryggen. Kan knappt locka det med tång. Efter två timmar är det väck.

Jag är dock permanentad och har nu permanentat mig tre gånger tror jag det är. Jag älskar numera mitt hår! Volym och lite stil, utan att behöva anstränga sig det minsta.

Min lockar har suttit i jättelänge om man räknar med att det lockar sig när man duschar. Däremot att vakna med lockigt hår försvann kanske kring ett halvår, strax innan, om jag inte minns fel. Då kunde jag dock blöta upp det på morgonen och "krama" upp lockar.

Så. Jag har för avsikt att permanenta mig en gång i halvåret och klippa mig en gång där emellan.

Nu skaffade vi barn och jag lät bli att permanenta mig på 1,5 år ungefär, därav mitt lite svävande svar. Hade fortfarande lite lockar om jag tvättade håret och lät det självtorka. De försvann dock ganska fort när jag borstade ut håret. 
    Tack för ditt svar. Det verkar ju som att det håller ganska länge. Hade du lika mycket lockar som tjejen på bilden jag länkade till? Jag skulle helst vilja ha ännu mer
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-04 15:45:03 följande:
    Hur gör man för att permanenta utväxten? Eller permanentar man hela håret om och om igen regelbundet? Blir det inte väldigt slitet då?
    Ja det undrar jag också. Jag är rädd att håret ska bli väldigt slitet om jag måste permanenta om det hela tiden.
  • Drake

Jag skulle också gärna vilja ha riktigt lockigt hår. Skickar med en bild på mitt "drömhår"
    Ska bli intressant att höra om du får svar från hårexperterna

• lia76

Nu är inte jag någon frisör.
    Men allt beror på hur tunt/tjockt hår man har.
    Om man klipper upp det lite eller inte.

Min första permanent blev totalt värdelös.
    Hade håret till midjan och ingen uppklippning utan helt spikrakt och jämnt.
    Det var lockigt när jag gick från frisören. Morgonen därpå var håret spikrakt.
    Fick inte tillbaka lockarna vad jag än gjorde.
    Fick tillbaka pengarna från frisören.

Andra permanenten jag gjorde så klippte de upp håret så det inte skulle vara jämnlångt.
    Permanenten blev perfekt

Däremot har jag inte testat om man kan permanenta utväxten, men det borde väl gå att bara permanenta den.

En permannent kan ju hålla i sej ett halvår, vissa längre och för vissa kortare. Beror väl lite på.

(=
  • Anonym
    lia76 skrev 2011-03-04 15:47:21 följande:
    Nu är inte jag någon frisör.
    Men allt beror på hur tunt/tjockt hår man har.
    Om man klipper upp det lite eller inte.

Min första permanent blev totalt värdelös.
    Hade håret till midjan och ingen uppklippning utan helt spikrakt och jämnt.
    Det var lockigt när jag gick från frisören. Morgonen därpå var håret spikrakt.
    Fick inte tillbaka lockarna vad jag än gjorde.
    Fick tillbaka pengarna från frisören.

Andra permanenten jag gjorde så klippte de upp håret så det inte skulle vara jämnlångt.
    Permanenten blev perfekt

Däremot har jag inte testat om man kan permanenta utväxten, men det borde väl gå att bara permanenta den.

En permannent kan ju hålla i sej ett halvår, vissa längre och för vissa kortare. Beror väl lite på.
    Aha, jag antar att håret tynger ner sig självt så lockarna rätas ut?
  • lia76
    Anonym skrev 2011-03-04 15:49:24 följande:
    Aha, jag antar att håret tynger ner sig självt så lockarna rätas ut?
    Japp... Jag hade väldig tlångt och väldigt tjockt. Och eftersom det inte blev uppklippt så tyngdes det ner.

Vid andra permanenten fick jag det mer uppklippt (hade dock kvar håret på längden, men klippt i "etapp".
    Blev jätte snyggt!
    Nu har jag dock kort hår så ingen permanent på ett tag
    (=
  • AnnelieE

Jag har ganska krulligt hår, och krulligare blir det ju naturligtvis om man stylar det. Inte är det så jättelångt ifrån bilderna. Jag har även ganska tunt och uppklippt hår.

Sen beror ju krulligheten även på vilka rullar man väljer. Jag ville ha de som var lite större, så jag antar att det skulle blivit ännu krulligare om jag tagit de mindre.

Eftersom det gått ganska länge mellan mina permanenter har jag permanentat om allt. Har från och till använt mig av en hårinpackning för permanentat hår och tycker inte att det känns särskilt slitet. 

• TheresF

Jag har permanentat under många år. Vill du har riktigt krulligt så är det mer krävande än om du har lite större spolar i. Du kan inte bara permanenta utväxten utan det blir så att håret hänger ut sig med tiden så på mig brukar det iallafall se naturligt ut fram till att det är spikrakt igen. Du kan länge krama upp lockarna. Jag brukade permanenta nytt endast var 6-8 månad! Köp ett schampoo som är anpassat till permanentat hår, finns fönar också som hjälper lockarna att kramas upp. Ha inte hårspray och sånt i, det sliter på lockarna. Det kommer säkert bli bra, våga =) Sen är det individuellt hur länge lockarna håller, en del måste permanenta oftare än jag behövt.

• Anonym
    TheresF skrev 2011-03-04 18:27:33 följande:
    Jag har permanentat under många år. Vill du har riktigt krulligt så är det mer krävande än om du har lite större spolar i. Du kan inte bara permanenta utväxten utan det blir så att håret hänger ut sig med tiden så på mig brukar det iallafall se naturligt ut fram till att det är spikrakt igen. Du kan länge krama upp lockarna. Jag brukade permanenta nytt endast var 6-8 månad! Köp ett schampoo som är anpassat till permanentat hår, finns fönar också som hjälper lockarna att kramas upp. Ha inte hårspray och sånt i, det sliter på lockarna. Det kommer säkert bli bra, våga =) Sen är det individuellt hur länge lockarna håller, en del måste permanenta oftare än jag behövt.
    Ja, jag VILL våga

Men det betyder att du permanenter hela håret 1-2 gånger om året ca? Men sliter inte det väldigt på håret?
    Jag vill inte förstöra håret fullständigt, men samtidigt är jag så trött på mitt raka hår som bara hänger där...
  • Barnlängtan88

Man kan inte bara permanenta utväxten man måste permanenta hela håret. Lockarna växer ut som vanlig utväxt alltså det nya håret som växer ut blir rakt som ditt vanliga. Är det för lång är risken att det blir rakt. Tycker att frisören borde vetat bättre som det står om ovan. Jag är utbildad frisör.

• Dotter till frisör

Hej! Det bästa är nog att gå till din frisör eftersom hen vet hur ditt hår är! Hen kan sedan säga hur hen tycker. Det tror jag nog är smartast... För här kan man nog få lite för många svar. Själv har jag lockigt hår, självlockigt dock. Men jag har väldigt tjockt hår vilket gör att mina lockar töjs ut mer och mer. Men mitt tips till alla är att gå till frisören. 

#5/Darke: Rådgör med en frisör och visa bilden. Tror nog att det går att ordna sådant vackert hår!

• wepe

Hej! Kan någon svara mig...

Sist jag permanentade håret. - Håret var upprullat. Frisören gjorde inte som vanligt och tog permanentvätskan på varje rulle utan hällde - sprutade den över allt. Efter denna permanent tycker jag att min hårkvalitet är sämre. Kan det vara en effekt??Eller har hon använt en permanentvätska som inte passade mitt hår.??

Snälla svara någon som vet!

Svar på tråden Frågor om att permanenta håret - frisörer se hit!