• barn2011

Anställd - hur länge jobba 100% för höjd SGI?

Har en undran, jag har just nu en anställning på 75% som började 1a Januari i år. Planerar att försöka bli gravid i år eller nästa år. Min chef har sagt att det finns chans att jag får 100% från nästa årsskifte.

Hur länge måste jag jobba för att få min SGI beräknad på 100%??

Vad jag har förstått kan man gå ner i arbetstid under graviditeten utan att SGI påverkas negativt, hur skulle det funka om jag knappt hinner jobba 100% alls??

Funderar på att söka något typ av extrajobb under året för att få upp min SGI, men om jag inte behöver vore det ju skönt att slippa..

Hoppas nån smart forummedlem vet svaren!

• Svar på tråden Anställd - hur länge jobba 100% för höjd SGI?
  • Queenie70

Så länge du kvalificerar dig för SGI överhuvudtaget så räcker det att du har den nya inkomsten en dag, då du får FP för den inkomst du skulle haft om du jobbat istället för att vara föräldrarledig. Du får ju omedelbart höjd SGI om du exempelvis får löneförhöjning under tiden som du är ledig. När jag fick lönepåslag under min FL så ringde jag FK och den nya inkomsten började omedelbart gälla. Men det är snårigt det där, men så har jag fattat det.

• krompa

6 månader.
    Dock ska du totalt ha arbetat minst 8månader, och det har du ju eftersom du redan är anställd.

Men när jag "bara" hade arbetat 100% i 5månader sa de på fk att jag kunde få mitt sgi räknat på 100% om jag hade planerat att återgå till 100% efter föräldraledigheten. (Det gjorde jag också)

• barn2011
    Queenie70 skrev 2011-03-04 17:29:09 följande:
    Så länge du kvalificerar dig för SGI överhuvudtaget så räcker det att du har den nya inkomsten en dag, då du får FP för den inkomst du skulle haft om du jobbat istället för att vara föräldrarledig. Du får ju omedelbart höjd SGI om du exempelvis får löneförhöjning under tiden som du är ledig. När jag fick lönepåslag under min FL så ringde jag FK och den nya inkomsten började omedelbart gälla. Men det är snårigt det där, men så har jag fattat det.
    Det låter ju jättebra om det är så!!
    krompa skrev 2011-03-04 17:31:55 följande:
    6 månader.
    Dock ska du totalt ha arbetat minst 8månader, och det har du ju eftersom du redan är anställd.

Men när jag "bara" hade arbetat 100% i 5månader sa de på fk att jag kunde få mitt sgi räknat på 100% om jag hade planerat att återgå till 100% efter föräldraledigheten. (Det gjorde jag också)
    Olika besked, typiskt. Förstår inte att FKs regler ska vara så himla krångliga! Vet du hur det blir om man har HP under de 6 månaderna? Det får man nämligen i princip alltid beviljat på mitt jobb. Man vill ju planera så bra som möjligt...
  • She is Me

För att få Sgi fastställd måste man ha arbetat 8 månader, sen om du får fast tjänst el längre vik så får man den förväntade inkomsten.

• She is Me

Du kan gå ner i tjänst 6 mån innan födslen. Hp och sjukskrivning påverkar inte sgi

• Bitchiga bitch

Jag jobbar 75% och har inte så pjåkig pennig när jag har vart mammaledig.

• Carisma95
    barn2011 skrev 2011-03-04 17:39:16 följande:
    Det låter ju jättebra om det är så!!
    krompa skrev 2011-03-04 17:31:55 följande:
    6 månader.

Olika besked, typiskt. Förstår inte att FKs regler ska vara så himla krångliga! Vet du hur det blir om man har HP under de 6 månaderna? Det får man nämligen i princip alltid beviljat på mitt jobb. Man vill ju planera så bra som möjligt...
    Nej, egentligen inte olika besked...
    Du kommer ju vara anställd i 8 mån innan du börjar "gravidverkstan" och har du arbetat in en SGI som är baserad på din 75 %-iga tjänst. Därefter höjs SGI:n om du går upp i tid och har som avsikt att jobba heltid i minst 6 mån. Dvs har man en fast tjänst höjs SGI:n från första dagen, för i 99 fall av 100 är ju tanken att man har samma sysselsättning när man kommer tillbaka efter föräldraledigheten (på en fast tjänst).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • barn2011

Tack för alla svar! Nu känns det lite tydligare!

She is Me skrev 2011-03-04 17:44:07 följande:
    För att få Sgi fastställd måste man ha arbetat 8 månader, sen om du får fast tjänst el längre vik så får man den förväntade inkomsten.
    Har arbetat även innan den här anställningen så det borde inte vara några problem!
    She is Me skrev 2011-03-04 17:45:04 följande:
    Du kan gå ner i tjänst 6 mån innan födslen. Hp och sjukskrivning påverkar inte sgi
    Vad bra! Tack för hjälpen!
    Bitchiga bitch skrev 2011-03-04 17:45:55 följande:
    Jag jobbar 75% och har inte så pjåkig pennig när jag har vart mammaledig.
    Jag skulle väl klara mig, men vill som de flesta vara hemma så länge som möjligt och ändå känna att jag inte behöver snåla alltför mycket...
    Carisma95 skrev 2011-03-04 18:44:54 följande:
    Nej, egentligen inte olika besked...
    Du kommer ju vara anställd i 8 mån innan du börjar "gravidverkstan" och har du arbetat in en SGI som är baserad på din 75 %-iga tjänst. Därefter höjs SGI:n om du går upp i tid och har som avsikt att jobba heltid i minst 6 mån. Dvs har man en fast tjänst höjs SGI:n från första dagen, för i 99 fall av 100 är ju tanken att man har samma sysselsättning när man kommer tillbaka efter föräldraledigheten (på en fast tjänst).
    Tack för förtydligandet!
  • MrsEnglund

Jag tänkte gå ner till 80% på mitt jobb till hösten då gossen ska börja förskola. Jag vet ju att man har skyddad föräldrapenning för nästa barn om man blir gravid inom 1 år och 9 månader.

Men om jag väntar....vad behöver jag göra för att få behålla samma föräldrapenning för nästa barn? Kan jag gå upp till 100% bara strax innan födseln, eller måste jag ha jobbat 100% minst ett halvår innan?

Gud vad struligt det är med försäkringskassan. Jag är så trött på skiten med alla konstiga regler.

• Carisma95
    MrsEnglund skrev 2011-03-06 16:07:36 följande:

Jag tänkte gå ner till 80% på mitt jobb till hösten då gossen ska börja förskola. Jag vet ju att man har skyddad föräldrapenning för nästa barn om man blir gravid inom 1 år och 9 månader.

Men om jag väntar....vad behöver jag göra för att få behålla samma föräldrapenning för nästa barn? Kan jag gå upp till 100% bara strax innan födseln, eller måste jag ha jobbat 100% minst ett halvår innan?

Gud vad struligt det är med försäkringskassan. Jag är så trött på skiten med alla konstiga regler.

Det stämmer som du säger att 1 år och 9 mån regeln skyddar din FP. Däremot kan du ju skydda din SGI (och på så sätt även din föräldrapenning) om du efter barnets 1-årsdag fyller ut med 20 % FP (om du jobbar 80%). Då behöver du inte bli gravid inom den tiden. Så länge SGI:n skyddas har du rätt till samma FP.

Sänks din SGI (baseras på ditt 80%-iga arbete) så behöver du ha som AVSIKT att jobba heltid minst 6 månader för att SGI:n ska höjas från första dagen. För att det ska höjas innan BF krävs alltså att du har tänkt att jobba heltid även när du kommer tillbaka efter föräldraledigheten!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Anställd - hur länge jobba 100% för höjd SGI?