• Skehamn2012

Det finns visst FARLIGA hundraser! Eller?

Ja ni ser ju rubriken. Själv är jag övertygad om att det finns raser som kan bli farligare än andra. Då har det inte med ägaren att göra. Visst det kan vara ett ägarproblem men jag tycker ändå att en del raser helst inte ens skulle få avlas fram.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Det finns visst FARLIGA hundraser! Eller?
  • En Åsa

Annat: Det finns hundar som är farliga som inte beror på ägaren men det beror inte på rasen heller.

• MammaTillGuldklimpar

Olika raser är framavlade under längre tid för att få vissa egenskaper. Vissa kallas jakthund, grythund, fågelhund mfl beroende på vilka egenskaper man velat få fram och vilket ändamål man vill ha rasen till. Vissa raser kan lättare bli "farliga" men är det inte från början.

• Helle333
    Skehamn2011 skrev 2011-03-04 17:48:29 följande:
    Ja ni ser ju rubriken. Själv är jag övertygad om att det finns raser som kan bli farligare än andra. Då har det inte med ägaren att göra. Visst det kan vara ett ägarproblem men jag tycker ändå att en del raser helst inte ens skulle få avlas fram.
    En del raser har i sig att ha kortare stubin, men det är ju så fel ägare på fel hund kan bli hur farligt som helst. Däremot vet jag att det finns hundar som föds med aggressionsproblem. En tax här på gården biter ALLA som kommer i hennes närhet. En nära vän till familjen har en bror som föder upp hundar. De fick en valp (schäfer) som var väldigt aggressiv naturligt. Polisen ville köpa henne för åtskilliga tusenlappar, tyvärr fick hon en hjärnhinneinflammation och blev helt personlighetsförändrad så hon inte ens platsade hos polisen längre. Det blev veterinären med henne.
  • h34

Äh, jag var för snabb att rösta där. Skulle ha röstat på 3:e alternativet men klickade i det 1: a.
    Klart det finns raser som är farligare än andra och därmed också mycket svårhanterliga. Men det beror ändå på ägaren om något händer, för då har man missat att passa på hunden osv.
    Men visst är vissa hundraser farligare än andra...... och frågan är ju hur många raser som alls fyller sin gamla funktion längre?

• Aina1990

Annat: Anser att det är som att skaffa barn - alla får skaffa, men inte alla som passar.

Tycker synd om raserna som får dåligt ryckte pga dåliga ägare.

• Joico

Ja och nej... En ovtjarka anses väl kanske vara en av dom "farligare" hundarna där det inte beror på ägaren. Rätt ägare kan säkert påverka en del, men jag tror att just den rasen har det i sig så att säga.

• Aina1990
    Joico skrev 2011-03-04 21:09:23 följande:
    Ja och nej... En ovtjarka anses väl kanske vara en av dom "farligare" hundarna där det inte beror på ägaren. Rätt ägare kan säkert påverka en del, men jag tror att just den rasen har det i sig så att säga.
    Okej, just den rasen vet jag ingenting om.. men jag tänkte mest på dom här "vanliga" raserna som utpekas som "kamphundar" som pitbull osv...
  • Joico
    Aina1990 skrev 2011-03-04 22:04:32 följande:
    Okej, just den rasen vet jag ingenting om.. men jag tänkte mest på dom här "vanliga" raserna som utpekas som "kamphundar" som pitbull osv...
    Mitt svar var menat till trådstarten och hade ingneting med ditt svar att göra...

Googla på rasen vettja, det är intressant.
    Och ja, det är trist att "kamphunds"raserna tyvärr anses som farliga.
Svar på tråden Det finns visst FARLIGA hundraser! Eller?