• Bellini2

Bilbarnstol på resa?

Jag funderar över hur man gör med barn och bilbarnstolar sedan de vuxit ur babyskyddet. Då är ju stolarna enorma och komplicerade att spänna fast ooch det känns inte som något alternativ att ta med på resa. Dessutom kan man ju då (mellan babyskydd och bälteskudde) inte åka taxi utan är hänvisad till buss vilket begränsar resandet rätt mycket. Hur gör eller tänker ni andra?
    Jag tror säkert att det finns lösningar men jag har inte kommit på dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-05 11:07
    Jag menar alltså på resor utanför Sverige och Norden, t ex Thailand, Marocko.

• Svar på tråden Bilbarnstol på resa?
  • MajaVira

Många taxi-bolag har ju bältesstolar, funkar bra om man förbeställer i god tid.

• cicci85

Jag tänker så att om barnen inte kan åka säkert i en bilbarnstol så åker vi inte bil. Ofta kan man ju beställa taxi med bilbarnstol.

• norgesessan

När man lär sig går det rätt så smabbt att montera en bilstol, det jobbiga är att behöva dra förankringsbanden varje gång. Vi har åkt andras bilar med bilstolen i, tåg och buss...(skulle åka bil efteråt).

Taxi har vi inte åkt.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Cecci78

Menar du utomlands? Det är ju lite jobbigare att ta med på flyg o så men skulle vi åka utomlands o veta att vi skulle åka bil skulle jag ta med. Vi väljer att göra sådana resor där vi antingen tar med stol, kör bil själva eller där vi på förhand vet att vi inte behöver åka bil. Alternativt kolla att det finns taxi med bilstolar.

• evaoregon

Vi gjorde som så (nu är mina barn äldre och har bälteskuddar) att vi tog med bilbarnstolar eller lät bli att åka bil (då blev det t ex tåg, buss eller spårvagn istället).  Att åka bil utan bilbarnstol gick bort för oss.

• Bellini2
    Cecci78 skrev 2011-03-04 20:27:43 följande:
    Menar du utomlands? Det är ju lite jobbigare att ta med på flyg o så men skulle vi åka utomlands o veta att vi skulle åka bil skulle jag ta med. Vi väljer att göra sådana resor där vi antingen tar med stol, kör bil själva eller där vi på förhand vet att vi inte behöver åka bil. Alternativt kolla att det finns taxi med bilstolar.
    Tack Cecci78, visst menar jag utomlands, dey glömde jag att säga.

Jag tror att det kan vara svårt att ordna taxi med barnstol i t ex Thailand och många andra länder. Och det är tråkigt att bli så begränsad i resandet som man blir då.
  • evaoregon
    Bellini2 skrev 2011-03-05 11:00:19 följande:

Jag tror att det kan vara svårt att ordna taxi med barnstol i t ex Thailand och många andra länder. Och det är tråkigt att bli så begränsad i resandet som man blir då.
    På större orter i Thailand har jag läst att svenskar har öppnat taxibolag där barnstolar kan beställas.  Annars har jag hört att många tar med sig en bilbarnstol och letar efter en taxi med säkerhetsbälten så att stolen kan sättas fast.  Lite jobbigt att släpa på bilbarnstol, men jag skulle aldrig ha förlåtit mig själv om mina barn råkat ut för en olycka pga min bekvämlighet.  Jag har släpat på bilbarnstolar på flygplan då vi har hyrt bil i andra delar av USA som vi flugit till.
  • MajaVira
    evaoregon skrev 2011-03-05 16:10:50 följande:
    På större orter i Thailand har jag läst att svenskar har öppnat taxibolag där barnstolar kan beställas.  Annars har jag hört att många tar med sig en bilbarnstol och letar efter en taxi med säkerhetsbälten så att stolen kan sättas fast.  Lite jobbigt att släpa på bilbarnstol, men jag skulle aldrig ha förlåtit mig själv om mina barn råkat ut för en olycka pga min bekvämlighet.  Jag har släpat på bilbarnstolar på flygplan då vi har hyrt bil i andra delar av USA som vi flugit till.
    Det finns ett taxibolag i Puket som drivs av svenskar (om jag minns rätt). När vi åkte till Thailand var jag inne på att ta med bilbarnstol, men tack och lov gjorde vi inte det - skulle varit fullständigt meningslöst eftersom transferbussen inte ens hade säkerhetsbälten...
  • Cecci78
    Bellini2 skrev 2011-03-05 11:00:19 följande:

då hade jag köpt en beg. bilstol på blocket eftersom man ändå inte kan vara säker på hur den behandlas i transporten, sen hade jag kanske lämnat kvar den för att slipa släpa på den hem igen
  • morochmer

Vi tar med bakåtvänd stol. Vi tycker inte att dte är besvärligt. Men det är värt besvär om det skulle vara så.

• morochmer

Kan tillägga att vi alltid hyr/lånar bil.

• evaoregon
    Cecci78 skrev 2011-03-05 18:48:37 följande:
    då hade jag köpt en beg. bilstol på blocket eftersom man ändå inte kan vara säker på hur den behandlas i transporten, sen hade jag kanske lämnat kvar den för att slipa släpa på den hem igen
    Ja, det är en bra ide att ta med sig en begagnad stol om man inte kan ha stolen inne i kabinen under flygresan för skickas stolen som bagage så kan det bli skador som inte syns.  Om barnet har eget säte så kan det ofta sitta i bilbarnstolen under flygresan och då blir det ju inga skador.
  • JanaLiiN

Här i Thailand är det ingen större idé att ta med bilbarnstol om man inte avser att hyra egen bil, vilket jag aldrig skulle våga.
    Om man hyr egen bil och ser till att det finns bilbälte i baksätet (ingen självklarhet) är det enklaste att köpa en bilbarnstol på plats. De kostar som hemma ungefär.

• JanaLiiN
    evaoregon skrev 2011-03-05 16:10:50 följande:
    På större orter i Thailand har jag läst att svenskar har öppnat taxibolag där barnstolar kan beställas. 

Jodå, visst kan man beställa bilbarnstol på en del ställen . Detta är dock inte någon garanti för att det faktiskt finns en när man kommer dit!!
  • evaoregon
    JanaLiiN skrev 2011-03-06 14:52:28 följande:
    Här i Thailand är det ingen större idé att ta med bilbarnstol om man inte avser att hyra egen bil, vilket jag aldrig skulle våga.
    Om man hyr egen bil och ser till att det finns bilbälte i baksätet (ingen självklarhet) är det enklaste att köpa en bilbarnstol på plats. De kostar som hemma ungefär.
    Nu har jag själv inte varit i Thailand, men jag har hört om de som tagit med egen bilbarnstol och sedan gått ut och letat tills de hittat en taxi med säkerhetsbälten.  Det har funkat bra. 
  • evaoregon
    JanaLiiN skrev 2011-03-06 14:53:55 följande:
    Jodå, visst kan man beställa bilbarnstol på en del ställen . Detta är dock inte någon garanti för att det faktiskt finns en när man kommer dit!!
    Jag tror att det funkar bra om man använder sig av ett svenskt bolag som detta.

www.kids-on-board.se/
  • Cecci78
    JanaLiiN skrev 2011-03-06 14:52:28 följande:
    Finnns det "riktiga" bilstolar, dvs bakåtvända?
  • JanaLiiN
    evaoregon skrev 2011-03-06 17:01:18 följande:
    Jag tror att det funkar bra om man använder sig av ett svenskt bolag som detta.

www.kids-on-board.se/
    Vi använde ett svenskt bolag. Nej, det fanns ingen bilbarnstol när vi kom till flygplatsen. Vi är inte de enda det hänt. Även om bolaget är svenskt så är det thailändare som jobbar och mycket som kan hända på vägen.
  • JanaLiiN
    Cecci78 skrev 2011-03-06 21:43:30 följande:
    Finnns det "riktiga" bilstolar, dvs bakåtvända?
    De jag har sett har varit av märket Graco och ska gå att ha bakåtvända enligt försäljaren.
  • evaoregon
    JanaLiiN skrev 2011-03-07 13:59:20 följande:
    Vi använde ett svenskt bolag. Nej, det fanns ingen bilbarnstol när vi kom till flygplatsen. Vi är inte de enda det hänt. Även om bolaget är svenskt så är det thailändare som jobbar och mycket som kan hända på vägen.
    Usch, vad dåligt.  Rynkar på näsan  Vi har alltid tagit med oss stol eller så har släktingar fixat åt oss (eftersom vi bor i USA så hälsar vi ofta på släkten i Sverige och behöver bilbarnstol där).  Jag har hört om många hyrbilsföretag som haft slut på stolar eller inte haft stolar i rätt storlek då de som förbeställt dykt upp så därför tar vi själva med oss stolar när vi hyr bil.  Bökigt, men ändå bästa lösningen, tycker jag.
Svar på tråden Bilbarnstol på resa?