• Äldre 4 Mar 19:58
    21244 visningar
    24 svar
    24
    21244

    3 st bakåtvända barnstolar - bil?

    Hej

    Jag och min man har lite huvudbry gällande bil, vår dotter är 2 år och 2 mnd när tvillingarna kommer. Det innebär att det kommer vara 3 bakåtvända barnstolar i bilen, vi föräldrar är längre än genomsnittet.

    Ni som har en liknande situation vad har ni för bil?
    Hur är barnen placerade?
    Vilka bilbarnstolar har ni?

  • Svar på tråden 3 st bakåtvända barnstolar - bil?
  • m med tre stjärn­or
    Äldre 6 Mar 21:11
    #11

    Toyota avensis verso har vi.
    Har inga tvillingar men tre barn på 3,5 år.
    De satt bakåtvända i mittensätet alla tre på rad och så hade vi ett gigantiskt bagageutrymme.
    Nu har vi fyra barn så mittenentjejerna sitter längst bak och stor och liten i mittensätet (flickorna är 9, snart 7 och 5,5år och lilleman snart 2år)

    Jag hade dock valt en bil med skjutdörrar då det är vansinnigt jobbigt varje gång man kommer till en parkeringsplats.

  • Äldre 10 Mar 13:53
    #12

    Eftersom vi känner att det blir obekvämt för passageraren fram när en bakåtvänd Britax Hi-way ligger mot ryggstödet (den andra bilbarnstolen i mitten bak) i vår Ford Focus, skulle det få bli en Ford Galaxy eller S-Max för oss om jag fick barn igen.
    De är trafiksäkra, rymliga (andra får plats längst bak vid behov på plats 6+7) och det är gott om utrymme på längden mellan de främre sätesraderna så inte bilbarnstolarna stjäl plats från ryggstöden framför.

     

  • Äldre 10 Mar 22:38
    #13
    MrsMia skrev 2011-03-10 13:53:03 följande:
    Eftersom vi känner att det blir obekvämt för passageraren fram när en bakåtvänd Britax Hi-way ligger mot ryggstödet (den andra bilbarnstolen i mitten bak) i vår Ford Focus, skulle det få bli en Ford Galaxy eller S-Max för oss om jag fick barn igen.
    De är trafiksäkra, rymliga (andra får plats längst bak vid behov på plats 6+7) och det är gott om utrymme på längden mellan de främre sätesraderna så inte bilbarnstolarna stjäl plats från ryggstöden framför.

     
    Jag skrev det första inlägget (om Chrysler Grand Voyager) och kan bara instämma angående Ford Galaxy. När vi byter bil nästa gång (om ca 2 år) blir det en sådan.
  • Äldre 14 Mar 11:56
    #14

    ska precis köpa bilstolar till tvillingarna (7mån) har även en son på 3 år som åker maxi cosi mobi.....2 sådana till går inte in i chrystlern vi har (grand voyager) . han sitter i en av kaptenstolarna. Ska alltså ha 2 bakåtvända stolar till i "soffan" längst bak....funkar det allstå med britax hi-way???? Har en gammal bil -00 kanske spelar roll....måste med ha tips.....

  • Sol
    Äldre 14 Mar 12:12
    #15
    Puffy75 skrev 2011-03-05 21:01:25 följande:
    Been there
    Var runt hos de flesta bilhandlare och testade att montera stolar, vagn o annat.
    Chrysler voyager såg jag ngn skrivit, tyckte den var lite stor i helhet. Kom fram till att Toyota Verso funkar likabra, 3 fullsäten i baksätet, bagaget stort nog och lite mer bensinsnål än den andra.
    Vi är helnöjda!
    Vi har också Toyota Verso. Jag har under senaste året haft två acta graco cosmic comfort och ett babyskydd i bilen utan problem. Vår 5 åring har suttit bakåtvänt till alldeles nyligen. Han har suttit jättebra då varje säte i baksätet är enskilt och inte en soffa, så att det går att luta mycket bakåt, inga problem med benutrymme alltså.
    Den är ju dessutom rymlig på höjden, men inte längre än en vanlig mellanstor bil. 
    Rekomenderas!
    Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • Äldre 14 Mar 15:16
    #16
    Litenfyra skrev 2011-03-14 11:56:55 följande:
    ska precis köpa bilstolar till tvillingarna (7mån) har även en son på 3 år som åker maxi cosi mobi.....2 sådana till går inte in i chrystlern vi har (grand voyager) . han sitter i en av kaptenstolarna. Ska alltså ha 2 bakåtvända stolar till i "soffan" längst bak....funkar det allstå med britax hi-way???? Har en gammal bil -00 kanske spelar roll....måste med ha tips.....
    Ja vi kör 2 st hi-way i soffan längst bak. Det blir lite trångt i mitten men det går att sitta där med bälte om man vill till och med. Vet inte om det är ngn storleksskillnad mellan årsmodellerna på bilarna. Bor ni i närheten av Sundsvall så kom och kolla (men det är väl inte så troligt...Glad) Finns det ingen stolförsäljare i närheten där ni bor så ni kan åka dit och testa?
  • Äldre 14 Mar 18:08
    #17

    Tack;) bor utanför Kalmar, men borde väl finnas i Kalmar, vet inte vilka återförsäljare som finns, tänkte beställa på nätet men det kanske är dumt utan att testa.....men det borde ju gå om det går i eran;) eller inte hihi....velar o velar så jag borde ju prova först.... Men tack för svaret ;)

  • Jess69
    Äldre 14 Mar 22:41
    #18
    Litenfyra skrev 2011-03-14 18:08:22 följande:
    Tack;) bor utanför Kalmar, men borde väl finnas i Kalmar, vet inte vilka återförsäljare som finns, tänkte beställa på nätet men det kanske är dumt utan att testa.....men det borde ju gå om det går i eran;) eller inte hihi....velar o velar så jag borde ju prova först.... Men tack för svaret ;)
    Åk hit: http://www.bilkompanikalmar.se/
  • Äldre 22 Mar 20:03
    #19

    Tack för tipset om britax hi- way i chrystler Voyager! Funkar kanon med 2 längst bak och ja man kan faktiskt sitta emellan. Lite bökigt är det att få in barnen men men vad ska man göra med 3 stolar!

  • Ejka
    Äldre 11 Apr 13:49
    #20

    Hej!

    Vi har samma problem som många andra. Tvilingar är precis över två år och sitter i vars en Britax High-way. Trean kommer i juli när tvillingarna kommer vara 2½.


    Vi hade en v70, visst babyskydd och barnstolar får plats men hur får man in ett barn i mitten?


    Vi har varit runt i hela Skåne och sökt med ljus och lykta efter en stor bra bil som dricker "lagom". Chrysler föll helt bort för oss av olika skäl. Vi valde mellan Kia Carnivale och Hyundai Trajet. Det blev hyundai. Vi har tagit bort de två bakersta sätena och har numer aett gigantiskt bagageutrymme. Tvillingvagn, enkelvagn och stor handling får lätt plats samtidigt. Tvillingarna sitter i mittenraden vid vars ett fönster och bebisen kommer att sitta fram. Vuxen som inte kär får sitta i mitten bak och fast jag nu är gravid och ganska stor i v. 25+ så går jag in via passagerardörren fram och sätter mig i mitten bak, då Hyundai har stort utrymme även fram och mellan stolarna.


    Kör till en stor bilfirma med många olika bilmärken och modeller hemma. (eller www.bytbil.se)  Ta med alla stolarna och ha barnpassning eller barnvakt med så ni i lugn och ro kan mecka och prova. Vi testade Ford galaxy och s-max, kia carnivale, volvo xc90, chrysler och mazda.

  • Äldre 11 May 21:42
    #21

    Tänkte bara berätta att vårat val föll på en Ford S-max, det känndes minst buss för vår del. Tvillingarna har inte kommit ännu men nu känner vi oss förberedda. Det ska vara tillräcklig plats med 3 bakåtvända stolar.

    Vad jag tycker bäst om bilen hittils är ytan i den och att jag sitter högt upp.

    Tack för alla bra tips!

  • Äldre 12 May 21:49
    #22

    Har inte läst hela tråden men vi har ett barn på 3 år samt tvillingar på 2 mån nu. VI har en Saab 9-5. Nu sitter treåringen fram i en akta cosmic comfort, twinsen bak i  babyskydd och jag i mitten bak. När de små ska byta till bilstolar komer de få varsin Britax highway för de  + en vuxen får plats bak, men det är nog de enda stolarna som får plats... Stora killen får sitta kvar fram tills det är dags för honom att byta till framåtvänt, då får han sitta bak och en twin fram. 

  • Äldre 24 May 11:52
    #23
    Ejka skrev 2011-04-11 13:49:10 följande:

    Hej!

    Vi har samma problem som många andra. Tvilingar är precis över två år och sitter i vars en Britax High-way. Trean kommer i juli när tvillingarna kommer vara 2½.


    Vi hade en v70, visst babyskydd och barnstolar får plats men hur får man in ett barn i mitten?


    Vi har varit runt i hela Skåne och sökt med ljus och lykta efter en stor bra bil som dricker "lagom". Chrysler föll helt bort för oss av olika skäl. Vi valde mellan Kia Carnivale och Hyundai Trajet. Det blev hyundai. Vi har tagit bort de två bakersta sätena och har numer aett gigantiskt bagageutrymme. Tvillingvagn, enkelvagn och stor handling får lätt plats samtidigt. Tvillingarna sitter i mittenraden vid vars ett fönster och bebisen kommer att sitta fram. Vuxen som inte kär får sitta i mitten bak och fast jag nu är gravid och ganska stor i v. 25+ så går jag in via passagerardörren fram och sätter mig i mitten bak, då Hyundai har stort utrymme även fram och mellan stolarna.


    Kör till en stor bilfirma med många olika bilmärken och modeller hemma. (eller www.bytbil.se) Ta med alla stolarna och ha barnpassning eller barnvakt med så ni i lugn och ro kan mecka och prova. Vi testade Ford galaxy och s-max, kia carnivale, volvo xc90, chrysler och mazda.


    Vet du om det är skillnad på de olika årsmodellerna på Trajeten?
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Äldre 21 Nov 12:19
    #24

    Angående bakåtvända mitt stolarna : 
    Går det att bakåtvända mitt stolarna på Chrysler Grand Voyager genom att använda sig samma skena eller räls på golvet. Meningen är att barnen sitter på barnstolarna som i sin tur är surrade till golvet.

Svar på tråden 3 st bakåtvända barnstolar - bil?