• Goding72

Hur många gånger ska reglerna prövas?

Har tre barn, 5, 3 och 1 år.
    Vi har några enkla, normala regler som framför allt vår 5 åring måste bara prova om och om igen- om de fortfarande fungerar!!

Reglerna är detsamma som på förskolan dvs.

-man går inomhus ( springalekar sker alltså ute)
    -inget skrikande inne(varsågod att gapa o skrik ute där man inte stör någon-vi bor på landet)
    -sitt eller ligg i soffan (har inte köpt en soffa för att man ska använda den som studsmatta)
    - var rädd om dina saker o andras..dvs trampa inte på dem, kasta dem inte

Det 5 åringen gör härmar 3 åringen också och snart trillar väl även 1 åringen dit inom sinom tid.
    Vi är rätt trötta på att tala om gång på gång att det fortfarande gäller om man så är hemma eller borta.

Tilläggas bör att det inte sker hela tiden utan nån av reglerna provas några gånger i veckan.
    Hur länge ska det hålla på att befästas?
    Vi är båda konsekventa på de få regler vi har. Vi föregår själva med gott exempel eftersom det sägs att  barn gör som de vuxna gör

Våra barn är också väldigt duktiga vid matbordet, tacka, de leker bra tillsammans och med andra barn,hjälper gärna till, inget bråk med kläder, tandborstning mm ( ja, ja normalt 3 års gnäll har man väl just nu men det är helt normalt)

Reglerna är inte nya utan har funnits sen det första barnet kom.
    Men hur många gånger ska vi behöva säga till? Tills de är 20 år-samma regler???!!

• Svar på tråden Hur många gånger ska reglerna prövas?
  • cicci85

Undrar samma sak! Min äldsta är oxå 5 år...

• nyfiken flax

Haha, jag tror att reglerna ska testas ungefär tills de flyttar hemifrån....eller tills de inte tycker det är nån mening med att testa dem längre och hittar nåt annat att testa {#emotions_dlg.djavulsk}

• MammaMajs

Minst 2 000 000 gånger till, det går tyvärr aldrig över, föremålet för trotset bara förändras med tiden!

• woopie
    nyfiken flax skrev 2011-03-07 09:43:27 följande:
    Haha, jag tror att reglerna ska testas ungefär tills de flyttar hemifrån....eller tills de inte tycker det är nån mening med att testa dem längre och hittar nåt annat att testa {#emotions_dlg.djavulsk}
    precis! det är bara att stå på sig och hålla på reglerna! det är ju för att de ska lära sig att det finns regler som är konstanta och om man bryter regler så får man ta konsecvensen av det.
    Jätteviktig livslektion!!! så kämpa på :)
    Det blir inte roligare än vad man gör det till!
  • Goding72

Ja ja, jag får väl kolla om de har rea på hårfärgningsmedel på affären för jag kommer ju bli gråhårig tidigt Obestämd

• morochmer

Det handlar om minne och impulskontroll. De glömmer bort i den åldern och de har ingen impulskontroll.
    Fortsätt att påmånna men det kommer att fortsätta länge.

• Girlinthecity

Du skriver att ni alltid är konsekventa. På vilket sätt?

Svar på tråden Hur många gånger ska reglerna prövas?