• Mamma till viljestark dotter

Ni som är Jehovas vittnen...

Hur gör ni när era barn t ex blir bjudna på födelsedagskalas? Eller om de får en födelsedagspresent av en kompis på skolan? När det är skolavslutning i kyrkan? Julfiranden?

Min dotter ville bjuda en kompis till sitt kalas. Men idag ringde pappan och meddelade att "de inte firar födelsedag" och därför kunde inte deras dotter komma. Inte lätt att förklara för min dotter varför hennes kompis inte fick komma på hennes kalas...

Måste uppriktigt säga att jag har svårt att förstå vad som är så "fel" med att fira att ett nytt liv fötts till denna jord. Vad är det för "hedniskt" med födelsedag?

Och vad gör era barn när det är skolavslutning/julfirande eller nåt liknande i skolan? Är hemma????

• Svar på tråden Ni som är Jehovas vittnen...
  • singelsthlm

Läste lite mera om det du skriver, vad jag har förstått så lever JV efter bibeln och det är varje medlems ansvar
    att leva efter den, eller?
    Tanken är väl att man ska leva efter dem krav Gud ställt upp.
    Att bibeln t ex säger att det är fel att ha sex med mer än den man är gift med är väl inget konstigt om man har
    bibeln som sitt rättesnöre.
    Det är väl sådant man går med på när man går med i ett religiöst samfund?
    Det du skriver om krav får mig att fundera på hur du själv har haft det med barndom självkänsla etc inte så
    att vi ska disskutera (dig) det här men inget ovanligt idag att många gör allt för att få bekräftelse, känna att dem duger.
    Det kan vara inom ett samfund men lika gärna på en arbetsplats etc och är symptom på människor som
    inte har förstått känslomässigt vad ens värde som människa ligger i.
    Att det aldrig kommer utav vad vi åstadkommer utan av vilka vi är och att alla har ett egenvärde som är
    lika stort som alla andras, vi är alla lika på den punkten

• enny signatur
    shopgirl75 skrev 2011-03-26 00:04:13 följande:
    Singelstholm.......  För det första är det skillnad på krav och krav...  För det första så är Jehovas vittnen som organsiation en sekt, om man ser utifrån de sju kriterier som oftast sätts upp om en sekt. En sekt manipulerar sina medlemmar. Du skräms till lydnad, vad värre är, du förlorar kontrollen över dina tankar och val och tror att de val församlingen ger dig är dina egna.
    När man vågar lämna är det som att fjäll ramlar från ögonen, först då ser man hur extremt styrd man varit.

Som du skriver finns det krav inom alla föreningar, men de talar inte om för dig hur du ska leva varje liten del av ditt liv... exakt hur du bör uppfostra dina barn, vilken musik du kan lyssna på, vilka filmer du kan se, vilka kläder du får ha på dig, vilken frisyr du får ha... inga tattos så klart....  vilken mat du får äta, vilka människor du får umgås med... ja till och med hur du får ha sex och med vem (alltså bara med den du är gift med och bara om det är hetrosexuellt och det ogillas extremt starkt om du gifter dig utanför jv... )

En vanlig förening ger dig inte så dåligt samvete att du kanske inte kan sova på nätterna om du vet att du sett en film som varit tvivelaktig. Den tvingar dig inte att lägga all ledig tid och kraft på den...inte så till den milde grad att du i vissa fall inte vet hur du ska orka en meter till...  men måste ändå fortsätta en och halv.....
    Visste du att inom hälsovården har man sett att det är en markant skillnad på de som får sådana stress relaterade sjukdom som fibromyalgi inom Jehovas vittnens organsiation. För att kraven är skyhöga...och ändå går väldigt många ändå med ett jätte dåligt samvete för att det inte gör mer...  Det är lite av själva uppbyggnaden i sekten. För har du så mycket att göra att du nästan stupar så hinner du inte tänka på något annat....

Du skrev att det bara är att lämna.....  Det är inte så lätt om det är den enda verklighet du någonsin känt till... Jehovas vittnen är som ett eget litet samhälle....  det är mycket du måste lära om på utsidan. Det är inte så lätt om varenda vän och familjemedlem du har är vittnen och du vet att dessa kommer förneka dig om du lämnar. Du kommer bli helt ensam....  Det är den verklighet som ett vittne måste leva med om den väljer att lämna Jv...

Naturligtvis är jag färgad av det jag varit med om....  men min historia och uppfattning stämmer väldigt väl in på de allra flesta andra som också lämnat eller blivit utsparkade. Den stämmer så väl så att forskare som studerat Jehovas vittnen och de som lämnat blivit övertygade om att vår uppfattning om att det är en manipulativ sekt tror oss...för att våra berättelser säger nästan det samma varje gång....  även om våra livshistorier är olika.

Visste du att en ung flicka som blivit kär och haft sex före hon gift sig, kanske 17-18 år....måste sitta framför tre äldre män och i detalj svara på frågor om samlaget??? Slickade han henne? kysste hon tillbaka? Sög hon honom? Exakt hur tog han på henne??  En ung flicka.... utsatt för detta.... det är ett övergrepp...
    För att dessa män sen ska bestämma om hon ångrar sig tillräckligt mycket för att få vara kvar i församlingen eller om hon ska uteslutat. En ung människa som förmodligen inte får träffa sin familj något mer....

Å när det gäller pedofili så vet jag att jag har rätt...för jag har pratat med många offer själv...
    Å du sätter fingret på något väldigt konstigt....  för de utesluter hellre någon för rökning än för att den förgripit sig på ett barn =((

Jag har till och med sett brev som skulle varit hemliga där det från högsta ledning ges godkännande att hålla en massmördare dold för polisen för att han gjorde det INNAN han blev ett vittne.....

Jag kan bara djupt beklaga att jag varit en del av en så fruktanvsvärd organsiation....  men jag förstod inte hur illa det var, förän jag tillslut fick kraft och mod att våga bryta mig ut!!
    sekt..  jag gillar inte det hela. kan du förklara hur folk manipuleas på ett annat sätt än vanligt? Hur förlorar människor kontrollen över sina tankar? Jag kan vöäl vara ganska rak med att nej jag tror inte det ären sekt och ja jag känner några som varit medlemar och vet vilka konsekvenser det fått. Jag vet också människor som är medlemmar i anra typer av förbund och fått det hårt när de lämnat med. På teologisk (på uppsala universitet men skall vara så generellt i universitetsvärlden) så är man tydlig med att man inte talar om sekter utan nyreligiösa rörelser. Jag orkar inte dra allt här, men mycket lär finnas att läsa på ämnet.
    Och ja jag är medveten om en hel dela v sakerna som förväntas, men som med mycket annat så väljer man själv hur man agerar.
  • shopgirl75

Precis som du skriver så lovar man att leva efter bibeln när man blir ett vittne. Jag kan också hålla med dig om att det att endast ha sex med den man är gift med är ett förhållandevis litet krav under förutsättning att man är lyckliga tillsammans. Även detta kan dock bli ett problem om man faktiskt inte är lyckligt gift efter ett antal år, för man får ändå inte skilja sig. Väljer man ändå skilja sig, måste man om man vill förbli ett Jehovas vittne leva som singel resten av sitt liv, eller iallfall som ens ex lever. Då är det inte lika lätt att följa. Sen kan jag ju bara för att förtydliga säga att även onani är sex och därför fel, gift eller ogift.

Men som sagt, det är egentligen en bagatell jämfört med mycket av de andra krav och regler som finns.

Jag är inte säker på vad som skulle ha med min barndom att göra, de krav och regler jag berättat om är inte bara mina upplevelser, utan jag delar dem med i stort sett alla som lämnar Jehovas vittnens organisation. Så om du vill ha ett bättre svar på det får du precisisera frågan lite mer. Men alla vittnen förväntas lägga igenomsnitt 14-20 timmar i veckan på sin tro, i allfall om man har barn, för då lägger man mycket uppstrukturerad tid på att undervisa dem. Utöver den tid då du själv ska läsa och studera, gå på möten, gå ut och knacka dörr....

• shopgirl75

Nu klippte jag bara in något som jag skrivet i ett anna sammanhang. De sju krierierna kan man söka efter på nätet...orkar ine göra det själv nu i natt.

Sen om jag kallar det en sekt och du kallar det en nyareligös rörelse förändrar det inte det som sker på insidan.
    Å det som sker på insidan kommer du aldrig få veta eller få bekeräftat av någon som är ett aktivt Jehovas vittne. Det är lite av betydelsen av en sluten religös grupp.

Sen vill jag inte trampa någon på tårna här. Men det är min erfarenhet, som jag delar med väldigt många andra människor världen över.

Ibland anger man att det finns sju definitioner på en sekt. Jag tar upp dem här och visar hur Jehovas vittnen uppfyller var och en av dem. Sedan ger jag också några egna tankar om det hela.

Ett: Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.

Jehovas vittnen är en organisation som man värvas att gå med i, även om ett barn som föds in i den naturligtvis har en mindre valmöjlighet än de som kommer med i vuxen ålder. Men oavsett om man kommer med som ny i vuxen ålder, eller växer upp som barn till Jv, så måste man fatta ett eget beslut om att tjäna Gud/Jehova för resten av livet. För att man ska få visa offentligt att man tagit detta beslut måste man uppfylla en rad kriterier. Man måste först och främst ha gått ur svenska kyrkan och inte heller tillhöra någon annan religiös organisation. Man måste också leva som ett Jehovas vittne, vilket bla innebär att man inte röker, dricker sig berusad, lever ihop med eller har en sexuell relation till någon man inte är gift med. Att man tar bort ev piercings och klär sig som det anstår en kristen. För en kvinna innebär det framför allt inga kläder som är utmanande (det ordet används flitigt inom jv... ) Alltså inga kjolar kortare än knät, inga åtsittande överdelar, inte särskilt urringat mm mm....

Man måste också svara på ganska många frågor, som bygger på bibeln. Dessa går man själv igenom hemma först och sedan med en så kallad äldste broder. Eller tre faktiskt, för frågorna delas upp på tre tillfällen. Frågorna finns förtryckta i boken ”Organiserade för att göra Guds vilja”

(Äldste bröder är män som anses extra mogna i församlingen och får därför både ett större ansvar och större makt. Det är framför allt dessa som håller tal i församlingen. Det är också dessa som fattar de viktiga besluten, både om någon ska få bli ett Jehovas vittne och också när någon ska uteslutas.)

Om äldste bröderna tycker att man uppfyller de kriterier som man ska så får man lov att döpa sig och därmed bli ett Jehovas vittne.

Två: Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.

Som du såg ovan är det ju exklusivt så till vida att det krävs mycket för att man ska få bli en medlem. Men som du säkert också vet så kan man som ett Jehovas vittne bli utesluten. Följer man inte de regler som organisationen satt upp så hamnar man i ett så kallat kommitemöte, där tre äldste ska avgöra hur stor din synd är, om du har ångrat dig tillräckligt och vad slags straff du ska få för att du uppfört dig som du gjort. Det värsta straffet är att man blir utesluten. Det meddelas dels till Jehovas Vittnens huvudkontor i Sverige och till församlingen på platsen där man bor och ingen av ens forna vänner och/eller familj kommer att prata med en i fortsättningen. Det sprids också till andra församlingar i Sverige, så att man förlorar sina vänner där med.

Tre: Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.

Detta är verkligen sant. Som ett Jehovas Vittne så tror man sig ju vara Guds utvalda folk, de enda som verkligen tjänar honom som han vill bli tjänad. De enda som verkligen bör få överleva Guds stora krig Harmageddon. Alla andra människor är sämre, för de följer ju i realiteten Satan och hans demoner, även om de inte själva vet om det. Man delar upp människor i ”vittnen” och ”världsliga” Man umgås absolut inte med ”världsliga” människor....(När jag lämnat Jv och faktiskt började umgås med icke vittnen blev jag förvånad över hur fina och normala människor det verkligen var! )

Fyra: Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

Som jag nämnde i frågan över så umgås man inte med så kallade världsliga människor annat än när man behöver det. Har man familj som inte är vittnen umgås man ju så klart en del med dem, men man släpper dem aldrig helt nära. För ”de tjänar ju trots allt inte Jehova”...

Sedan blir det ju en konflikt när man som ett Jehovas vittne inte följer resten av samhällets traditioner och högtider, inte gör militärtjänst, inte röstar.

En annan sak som ju ofta verkligen leder till konflikter med samhället är ju Jehovas vittnens ståndpunkt när det gäller blodtransfusioner. Det finns lagar som nu säger att socialstyrelsen kan ta ifrån föräldrarna vårdnaden tillfälligt för att ge ett barn som behöver blod en transfusion.

Fem: Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.

Detta stämmer till viss del, det är i och för sig männen som är de verkliga lärarna/prästerna i församlingen. Det finns en hierarki. Men alla som är med i församlingen har rätt att hålla mindre tal i den så kallade Teokratiska skolan , som är utformad som en skola för att bli bättre rustad att kunna prata inför folk. Alla i församlingen har också möjligheten ja nästan kravet att svara på frågor, under de två olika möten som hålls i Riket Salen varje vecka. Vaktornstudiet och Bokstudiet.

Alla Jehovas vittnen är också pålagda att gå ”ut i tjänsten” alltså att knacka dörr för att värva nya medlemmar.

Sex: Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.

Som ett Jehovas vittne så har man en helt annan etik att leva efter än den som är i resten av det land där du bor. (Vilket verkligen märks när man lämnar Jv och måste lära om otroligt mycket från grunden. )

Som Jehovas vittne så förväntas man följa bibelns regler, även om biblen först har tolkats av folk i toppen på Jehovas vittnens organisation. Reglerna gäller i stort sätt allt i livet, både ytliga saker som klädsel, piercingar, tatueringar, men också hur man ser på barnuppfostran, sexualitet, det materiella i livet, utbildning. Ja, i stort sett varje del av ett Jehovas vittnes liv har regler.

Man förväntas också lämna frivilliga bidrag, både till den egna församlingens driftkostnader och till den världsvida organisationen av Jehovas vittnen som betalning för bla litteratur, men också för att hjälpa andra länder bygga nya Riket Salar mm.

Man lämnar bidragen anonymt, men pressen på samvetet är stort. ”Din kärlek till Jehova visas ju genom det bidrag du skänker.” Jag och min man lämnade ca 1000 kr i månaden under lång tid.

Sju: Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Denna del går ju ihop med mitt svar på 6:ans påstående. Som ett Jehovas vittne så har man en total styrning på precis allt man gör i livet, och bryter man mot de uppställda reglerna får man ta konsekvenserna. Ett uppriktigt och troende Jehovas vittne skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta ett beslut eller en regel, hur svårt det än är att följa. Inte ens när det handlar om någons liv.

Min egen reflektion är också att en sekt som utövar hjärntvätt har lyckats extremt väl, när de som är medlemmar inte ens inser hur styrda de är. När en människa faktiskt tror att hon fattar sina egna beslut, fast allt hon gör egentligen är styrt uppifrån. För min egen del insåg jag inte hur otroligt styrd jag varit förrän jag lämnade Jv och insåg att jag själv måste forma mina egna åsikter, och det var inte lätt i början!!

En hjärntvätt från en sekt är också enorm när den kan splittra familjer och vänner som känt varandra hur länge som helst. Människor som älskar varandra hindras från att träffas för att den ena inte längre är ett Jehovas vittne. För att organisationen säger att Gud kräver det. OCH det hemskaste av allt, som medlem vågar du inte trotsa det, du funderar ofta inte ens över att trotsa det ens i smyg. Du sörjer någon som lämnat eller blivit utesluten som om denna person har dött, även om ni bor kvar i samma stad och stöter på varandra med jämna mellanrum.

• singelsthlm

jag förstår fortfarande inte problemet.
    vad är problemet med att lägga en relativ stor del av sin tid på sin tro?
    Det är väl det som är en stor mening med att vara troende, att det påverkar hela den personens liv?
    Jag vet lite om både bibeln och olika religioner och att vara kristen betyder om jag har förstått det rätt
    att leva som han levde, eller?
    Jag är aktiv i en förening och det förväntas att vi ska ställa upp det finns t om krav på hur många timmar
    vi måste jobba ideelt varje år annars får vi betala pengar som kompensation. Detta är inget levnadssätt utan bara
    en liten hobby jag har men det tar tid och förväntas av mig att jag ställer upp på olika sätt vilket jag villigt gör.
    Att vara religiös är ett levnadssätt och borde rimligen ta mera tid av en och något man är medveten om när
    man går med i ett religiöst samfund

• Maya82
    shopgirl75 skrev 2011-03-26 00:40:21 följande:
    Du får absolut fråga =)

Jag är en av de som blev sjuk av alla krav, jag fick fibro myalgi och gick till slut in i en depression. Jag levde ett liv jag mådde fruktansvärt dåligt av. Jag hade tappat all mening i livet. Det kvittade hur mycket jag gjorde (la nog ner i allfall 15-20 timmar i veckan på någon form av tillbedjan) så var det aldrig nog.

Jehovas vittnen är emot utbildning och jag mådde dåligt av att vara en hemmafru när jag egentligen ville så mycket mer. Jag gick ut gymnasiet med bäst betyg i klassen och började som städare för att göra så mycket som möjlig i tjänsten för gud.

Sen gifte jag mig och fick barn och då var det ganska givet att jag skulle gå hemma, alternativet var att få tag på ett halvtids jobb som städare eller liknande igen.

Det kändes som att den enda meningen i livet var att uppfostra mina barn till att bli duktiga tjänare av Jehova.

Min räddning blev att jag tog kontakt med en samtals terapeut. Medan jag gick hos henne insåg jag för första gången sedan jag var barn hur mycket jag offrat för min tro, jag började också långsamt ifrågasätta om de verkligen hade sanningen. Men det var en skrämmande tid, för jag visste inte vilket som var rädd och jag var rädd för guds straff om jag gjorde det som var fel.
    Den rädslan bar jag med mig ett tag efter jag lämnade, då jag kunde gråta och säga att jag mördade mina barn genom att ta dem bort från guds beskydd....  men undan för undan kunde jag släppa denna rädsla. Jag har sett hur mycket som faktiskt är falskt i Jehovas vittnens litteratur. Jag har hört hur de förvränger forskares rappoerter för att passa deras egen agenda. Å jag fick veta hur fruktansvärt illa många människor, framför allt kvinnor och barn, har farit inom församlingarna. Detta övertygade mig om att det inte kan vara en organsiation styrd av gud.....

Men när den insikten slog rot, så var det ändå en lång väg till att verkligen våga ta steget och lämna allt som var känt....alla människor jag älskat.... som jag fortfarande älskar och saknar, somliga varje dag...

Funderar du på mer får du bara fråga =) Jag tycker det är så viktigt att människor får veta vad som verkligen händer inom de slutna leden hos Jehovas vitten. Den sanning du aldrig kommer få höra från ett aktivt Jehovas vittne. Sanningar som inte ens min mamma visste innan jag lämnade....
    Va glad jag blir av att få läsa mer! :)

Stannade din man kvar när du lämnade? Har du fått bryta all kontakt med dom andra när du valde att gå?
    Hur går det till när man lämnar en sekt? Försöker dom övertala lr är det bara att gå när man väl bestämt sig?
  • shopgirl75
    enny signatur skrev 2011-03-26 01:03:47 följande:
    sekt..  jag gillar inte det hela. kan du förklara hur folk manipuleas på ett annat sätt än vanligt? Hur förlorar människor kontrollen över sina tankar? Jag kan vöäl vara ganska rak med att nej jag tror inte det ären sekt och ja jag känner några som varit medlemar och vet vilka konsekvenser det fått. Jag vet också människor som är medlemmar i anra typer av förbund och fått det hårt när de lämnat med. På teologisk (på uppsala universitet men skall vara så generellt i universitetsvärlden) så är man tydlig med att man inte talar om sekter utan nyreligiösa rörelser. Jag orkar inte dra allt här, men mycket lär finnas att läsa på ämnet.
    Och ja jag är medveten om en hel dela v sakerna som förväntas, men som med mycket annat så väljer man själv hur man agerar.
    Som sagt, sekt eller inte. Upplevelserna är de samma oavsett ord. Jag läser själv mycket som gäller det här ämnet och även jag läser på högskola.

VIsst alla har ett val, men är du tillräckligt insnärjd i någonting så är det inte bara att promenera iväg en dag. Hur mycket har en ung vuxen som har lärt sig detta sen innan den kunde gå? Som inte känner några andra på utsidan? Hur stort val har du om du är livrädd för att du kommer dö om du lämnar, men ändå inte orkar hålla det tempot du förväntas göra på insidan? Hur gör du om du är gay och tvingas till hetrosexualitet om du ändå tror att du kommer dö om du lämnar vittnena? Hur gör du om du inte kan ta tanken på att aldrig få prata med din mamma igen för att hon är ett vittne? 

Det är inte bara ett val......
  • singelsthlm

En fråga var Jesus en sektledare enligt dig?

• Ljusna
    singelsthlm skrev 2011-03-26 01:34:48 följande:
    En fråga var Jesus en sektledare enligt dig?
    Mja, men Jesus hävdade väl inte direkt att om man inte följde hans lära så fick man inte träffa sin familj om de gjorde det, eller?
  • singelsthlm

Nä men det lär inga religiösa grupper ut heller således inte JV heller.
    Familjen är viktig för alla religiösa oavsett om dem är med i samma religion eller ej

Svar på tråden Ni som är Jehovas vittnen...