Nu klippte jag bara in något som jag skrivet i ett anna sammanhang. De sju krierierna kan man söka efter på nätet...orkar ine göra det själv nu i natt.
Sen om jag kallar det en sekt och du kallar det en nyareligös rörelse förändrar det inte det som sker på insidan.
Å det som sker på insidan kommer du aldrig få veta eller få bekeräftat av någon som är ett aktivt Jehovas vittne. Det är lite av betydelsen av en sluten religös grupp.
Sen vill jag inte trampa någon på tårna här. Men det är min erfarenhet, som jag delar med väldigt många andra människor världen över.
Ibland anger man att det finns sju definitioner på en sekt. Jag tar upp dem här och visar hur Jehovas vittnen uppfyller var och en av dem. Sedan ger jag också några egna tankar om det hela.
Ett: Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Jehovas vittnen är en organisation som man värvas att gå med i, även om ett barn som föds in i den naturligtvis har en mindre valmöjlighet än de som kommer med i vuxen ålder. Men oavsett om man kommer med som ny i vuxen ålder, eller växer upp som barn till Jv, så måste man fatta ett eget beslut om att tjäna Gud/Jehova för resten av livet. För att man ska få visa offentligt att man tagit detta beslut måste man uppfylla en rad kriterier. Man måste först och främst ha gått ur svenska kyrkan och inte heller tillhöra någon annan religiös organisation. Man måste också leva som ett Jehovas vittne, vilket bla innebär att man inte röker, dricker sig berusad, lever ihop med eller har en sexuell relation till någon man inte är gift med. Att man tar bort ev piercings och klär sig som det anstår en kristen. För en kvinna innebär det framför allt inga kläder som är utmanande (det ordet används flitigt inom jv... ) Alltså inga kjolar kortare än knät, inga åtsittande överdelar, inte särskilt urringat mm mm....
Man måste också svara på ganska många frågor, som bygger på bibeln. Dessa går man själv igenom hemma först och sedan med en så kallad äldste broder. Eller tre faktiskt, för frågorna delas upp på tre tillfällen. Frågorna finns förtryckta i boken ”Organiserade för att göra Guds vilja”
(Äldste bröder är män som anses extra mogna i församlingen och får därför både ett större ansvar och större makt. Det är framför allt dessa som håller tal i församlingen. Det är också dessa som fattar de viktiga besluten, både om någon ska få bli ett Jehovas vittne och också när någon ska uteslutas.)
Om äldste bröderna tycker att man uppfyller de kriterier som man ska så får man lov att döpa sig och därmed bli ett Jehovas vittne.
Två: Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Som du såg ovan är det ju exklusivt så till vida att det krävs mycket för att man ska få bli en medlem. Men som du säkert också vet så kan man som ett Jehovas vittne bli utesluten. Följer man inte de regler som organisationen satt upp så hamnar man i ett så kallat kommitemöte, där tre äldste ska avgöra hur stor din synd är, om du har ångrat dig tillräckligt och vad slags straff du ska få för att du uppfört dig som du gjort. Det värsta straffet är att man blir utesluten. Det meddelas dels till Jehovas Vittnens huvudkontor i Sverige och till församlingen på platsen där man bor och ingen av ens forna vänner och/eller familj kommer att prata med en i fortsättningen. Det sprids också till andra församlingar i Sverige, så att man förlorar sina vänner där med.
Tre: Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Detta är verkligen sant. Som ett Jehovas Vittne så tror man sig ju vara Guds utvalda folk, de enda som verkligen tjänar honom som han vill bli tjänad. De enda som verkligen bör få överleva Guds stora krig Harmageddon. Alla andra människor är sämre, för de följer ju i realiteten Satan och hans demoner, även om de inte själva vet om det. Man delar upp människor i ”vittnen” och ”världsliga” Man umgås absolut inte med ”världsliga” människor....(När jag lämnat Jv och faktiskt började umgås med icke vittnen blev jag förvånad över hur fina och normala människor det verkligen var! )
Fyra: Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Som jag nämnde i frågan över så umgås man inte med så kallade världsliga människor annat än när man behöver det. Har man familj som inte är vittnen umgås man ju så klart en del med dem, men man släpper dem aldrig helt nära. För ”de tjänar ju trots allt inte Jehova”...
Sedan blir det ju en konflikt när man som ett Jehovas vittne inte följer resten av samhällets traditioner och högtider, inte gör militärtjänst, inte röstar.
En annan sak som ju ofta verkligen leder till konflikter med samhället är ju Jehovas vittnens ståndpunkt när det gäller blodtransfusioner. Det finns lagar som nu säger att socialstyrelsen kan ta ifrån föräldrarna vårdnaden tillfälligt för att ge ett barn som behöver blod en transfusion.
Fem: Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Detta stämmer till viss del, det är i och för sig männen som är de verkliga lärarna/prästerna i församlingen. Det finns en hierarki. Men alla som är med i församlingen har rätt att hålla mindre tal i den så kallade Teokratiska skolan , som är utformad som en skola för att bli bättre rustad att kunna prata inför folk. Alla i församlingen har också möjligheten ja nästan kravet att svara på frågor, under de två olika möten som hålls i Riket Salen varje vecka. Vaktornstudiet och Bokstudiet.
Alla Jehovas vittnen är också pålagda att gå ”ut i tjänsten” alltså att knacka dörr för att värva nya medlemmar.
Sex: Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Som ett Jehovas vittne så har man en helt annan etik att leva efter än den som är i resten av det land där du bor. (Vilket verkligen märks när man lämnar Jv och måste lära om otroligt mycket från grunden. )
Som Jehovas vittne så förväntas man följa bibelns regler, även om biblen först har tolkats av folk i toppen på Jehovas vittnens organisation. Reglerna gäller i stort sätt allt i livet, både ytliga saker som klädsel, piercingar, tatueringar, men också hur man ser på barnuppfostran, sexualitet, det materiella i livet, utbildning. Ja, i stort sett varje del av ett Jehovas vittnes liv har regler.
Man förväntas också lämna frivilliga bidrag, både till den egna församlingens driftkostnader och till den världsvida organisationen av Jehovas vittnen som betalning för bla litteratur, men också för att hjälpa andra länder bygga nya Riket Salar mm.
Man lämnar bidragen anonymt, men pressen på samvetet är stort. ”Din kärlek till Jehova visas ju genom det bidrag du skänker.” Jag och min man lämnade ca 1000 kr i månaden under lång tid.
Sju: Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Denna del går ju ihop med mitt svar på 6:ans påstående. Som ett Jehovas vittne så har man en total styrning på precis allt man gör i livet, och bryter man mot de uppställda reglerna får man ta konsekvenserna. Ett uppriktigt och troende Jehovas vittne skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta ett beslut eller en regel, hur svårt det än är att följa. Inte ens när det handlar om någons liv.
Min egen reflektion är också att en sekt som utövar hjärntvätt har lyckats extremt väl, när de som är medlemmar inte ens inser hur styrda de är. När en människa faktiskt tror att hon fattar sina egna beslut, fast allt hon gör egentligen är styrt uppifrån. För min egen del insåg jag inte hur otroligt styrd jag varit förrän jag lämnade Jv och insåg att jag själv måste forma mina egna åsikter, och det var inte lätt i början!!
En hjärntvätt från en sekt är också enorm när den kan splittra familjer och vänner som känt varandra hur länge som helst. Människor som älskar varandra hindras från att träffas för att den ena inte längre är ett Jehovas vittne. För att organisationen säger att Gud kräver det. OCH det hemskaste av allt, som medlem vågar du inte trotsa det, du funderar ofta inte ens över att trotsa det ens i smyg. Du sörjer någon som lämnat eller blivit utesluten som om denna person har dött, även om ni bor kvar i samma stad och stöter på varandra med jämna mellanrum.