• Min högsta önskan

Facklig representant, kommunal?

Jag har fått förfrågan om jag vill bli facklg representant på jobbet. De två som är nu, vill avsäga sej uppdraget, då de varit med ganska länge, och en av dom antagligen kommer att gå i pension detta året.
    Har inte tackat ja än, då jag inte riktigt vet vad jag vill..
    Vad innebär det egentligen?
    Har självklart frågat mina kollegor, men är lite osäker om de verkligen är ärliga. Jag menar, de kanske försöker göra det enkalare än vad det är,eftersom de vill att jag ska ta över..

Jag jobbar inom hemvården, så det är kommunal det handlar om.

Någon som själv är faklig representant inom kommunal som vill tala om för mej vad det innebär?
    Tar det mycket tid?
    Enlig mina kollego så gör det inte det.
    Jag får gå på en utbildning, ha samverkan med chefen, och ha kontakt med facket..
    Låter ju enkelt, men är det evrkligen så lätt?
    Vill ju inte att det ska ta för mycket tid, då jag trots allt är småbarnföräldrer, och måste orka vara mamma också..

Tack på förhand!!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Facklig representant, kommunal?
  • Ramborg

Du ska få tid från jobbet för det där så det ska inte betyda mer tid borta från familjen än vanligt, som jag förstått det hela. Iofs kanske på andra tider än vanliga schemat.

• Min högsta önskan

Men vad innebär det då? Vad räknas av mej? Hur mycket måste jag engagera mej?

• V 77

Om det blir en konflikt mellan de som arbetar och ledningen får du vara talesperson för dina medarbetare och ledningen kommer tala mer med dig... Tex om dina medarbetare tycker att det finns någon löneorättvisa kan du tex bli den som får ta upp detta med din chef etc... Och jag gissar att om man tonar ner och förminskar de klagomål som personalen har så blir arbetsgivaren glad. Om man däremot hävdar sin fackliga rätt i varenda detalj är det nog tvärt om, att det missgynnar ens position.

Bara lite spontana tankar

• Min högsta önskan

Tack för era svar!
    Ska bestämma mej den 14 mars, så finns det fler som vill berätta hur det är så är jag tacksam!

• AMC80

Du kan kolla med din kommunalsektion med. Att du blir representant betyder ju inte att du ska kunna och göra allt själv utan sektionen har ombudsmän som kan hjälpa till. De kan också hjälpa dig med hur mycket du får och ska göra, dvs vilka befogenheter du har. Prata med dem innan du bestämmer hur du vill göra med uppdraget (som är ärofullt eftersom dina kamrater vill att du företräder dem i frågor).

Svar på tråden Facklig representant, kommunal?