• Hoppetossan 79

Panik inför hösten redan nu! Ett barn i skola, ett på dagis och ett hemma...

Jag har inte mått så bra det sista året och nu under graviditeten har det blivit ännu värre. Vårat tredje barn är beräknat i april och jag får panik när jag tänker på hur jag ska få ihop pusslet. Våran dotter börjar skolan till hösten och jag misstänker att de går 8-11 där 5 dagar På dagis är tiderna 8.45-13.45 tre dagar. De innebär att jag alltså ska dra upp hela familjen med bebis och allt för att kl 8 vara i skolan. Sen gå hem en halvtimme för att lämna på dagis. Hem igen för att efter en timme hemma hämta i skolan. Hem igen. Knappt två timmar hemma och sen tillbaka till dagis och hämta? Fattar inte hur jag ska få ihop detta med bebisens ät och sovtider + att någonstans däremellan hinna njuta lite av min sista föräldraledighet. Har haft funderingar på att skippa dagis för fyraåringen men han är ett aktivt barn och jag tror han behöver stimulansen han får på dagis. Tror eg han skulle behöva mer än 15 timmar. Funderar på om dottern skulle kunna gå kvar på dagis ett år men då tappar hon ju alla kompisar. Får verkligen panik på hur jag ska lösa detta! Hur har ni andra fått det att funka?

• Svar på tråden Panik inför hösten redan nu! Ett barn i skola, ett på dagis och ett hemma...
  • Hertha

Går de verkligen i skolan bara 8-11? Det låter lite med bara 15 timmar i veckan för skolelever, det är ju lika många timmar som man anser att en 3-åring mår bra av. Min fd grannflicka gick åtminstone 25 tror jag. Kanske kan maken lämna en morgon eller två? Utbyta lite barnvaktstjänster/barnlämningstjänster med andra i samma skola/förskola?

Men jag skulle ta det lugnt till att börja med . Det är långt till hösten, till dess kanske bebisen visar sig gilla stiga upp kl 6 och bara sover dagtid om vagnen rör sig Drömmer.

• Hoppetossan 79

Nej tyvärr inte. De får bara gå tre dagar och det är fasta tider. Däremot får man välja tre av fyra dagar. Måndagar får de inte gå alls. Sen kan man välja vilka tre dagar de ska gå för övrigt.

Om de kan vara lite justa kanske jag kan få lämna på dagis lite tidigare så jag slipper gå fram och tillbaka på morgonen i alla fall. Men tycker fortfarande att det känns jättestressigt!

• Hoppetossan 79

Hertha

Vi är visserligen morgonpigga i familjen men om man inte får sova på natten så blir man ju seg på morgonen.

Tycker också det låter lite men vet att det är de tiderna andra skolor i kommunen har så misstänker att det är samma i alla skolor. Vet inte om man kan få dispens och ha fritids tre dagar 2,5 timme så att det passar med dagistiderna. Det hade ju underlättat en hel del!

• CeciliaSt

Om jag fattat det hela rätt (min börjar förskoleklass i höst) Så får de gå 3 timmar i skolan o sen har de rätt till tre timmar fritids varje dag. Kolla reglerna hos din kommun. Hoppa att det löser sig för dig!

• CeciliaSt

Kollade lite extra, här var det 10 timmar/vecka utöver förskoleklassen om jag förstod rätt...

• Esmiso

kan din man ändra sina tider på något sätt så att det förenklar för dig?

Fick vårt tredje barn i dec, mådde inte(mår inte) särskilt bra, då min pappa gick ort hastigt i okt... Min man har lagt om sitt schema så att han kan köra store sonen till skola och mellansonen till dagis. På så vis är det mindre stress. Man kan få fritidsplats om man har särskilda skäl. Kanske kan det vara något att fråga om för din stora? På så vis kan du hämta de större samtidigt.

Kram ochlycka till!

• Hannajo

Kolla upp skoltiderna så att du vet, det kan ju vara så att det är helt andra tider som gäller, då har du oroat dig i onödan. Bor ni nära skolan? Min dotter går i förskoleklass och har börjat gå hem själv vissa dagar. (Jag är sjukskriven pga en fotoperation just nu.) En personal brukar se till att hon ser sig för när hon går över vägen, sen är hon på vår gata.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Hoppetossan 79

Jojo
    Det blir nog svårt. Det skulle innebära att han inte börjar jobba förrän strax innan 10 (lång restid) och då skulle han få jobba till 29 och inte vara hemma förrän 20 på kvällen! Då kommer han inte se barnen och jag skulle inte få någon avlastning alls. Våran tanke var snarare att han skulle börja tidigare så han kan komma hem tidigt på em och få mer tid med familjen

Sen tror jag inte han kan lägga om sin tid så mycket på eftermiddagen - det finns inget jobb då.

Svar på tråden Panik inför hösten redan nu! Ett barn i skola, ett på dagis och ett hemma...