• Younes

    Vad dog era änglar av?

    Jag fick den 22 november 2010 en pojke som hade ett komplicerat och mycket ovanligt hjärtfel.
    Han blev bara 7 veckor gammal.

    Jag pratade med läkarna i Göterborg, dom är expeter på barnhjärtan ang. Younes (som han heter) obduktion, men också om risken, eller hur ärftligheten ligger i det här hjärtfelet. Hon sa att alla löper en risk på 0.8% att föda ett barn med hjärtfel. När man fått ett barn med hjärtfel ökar risken till 2%. Fel på vänstersida har större ärftlighet. Ser inte så positivt ut alltså.

    Procentsatserna baseras på levande födda barn. Är inte det ganska dumt? 
    Nu när jag via olika forum och bloggar fått kontakt med "änglaföräldrar" tänker jag att de där procentrena är lite missvisande. Jag har ingen statistik, men tror att det säkert kan vara en ganska vanlig dödsorsak.

    Så därför undrar jag vad era änglar dog av, och hur?
    Det behöver inte vara hjärtfel.

    Tack för era svar. 

     


  • Svar på tråden Vad dog era änglar av?
  • Stark Längtan83

    Malte dog av plötslig spädbarnsdöd i magen, somnade in i v 34+, alltså de hittade inget fel på honom, han slutade bara sparka en dag..jag hade skött mig under graviditeten. Mått som en prinsessa.

  • Cinza

    Min son hade något som heter gallgångsatresi. Han dog av sepsis till följd av detta.

  • MinEmPsi

    min dotter dog i magen vecka 31+4  pga att jag fick hellp syndrom - allvarligaste stadiet av havandeskapsförgiftning som aldrig upptäcktes fören det var för sent.
    Hellpen hade även gjort att jag hade fått multiproppar i moderkakan samt att den var lite för liten.

    Jag skulle på vanligt rutin ultraljud den 7mars-08 där de inte hittade något hjärtljud via dopplern. Sen såg man via akut ultraljud att min emmas hjärta hade slutat slå.. dagen innan vi la oss levde hon.
    Jag var väldigt sjuk men de kunde inte diagnosera mig  konkrekt att jag fått hellp fören 3-4dager efter jag åkte in direkt efter det besöket att hennes hjärta hade slutat slå..

  • Tida77

    Vår pojke dog av sepsis. Han var även försvagad av cmv. Vi märkte aldrig att han var sjuk, det hände helt plötsligt när han var 80 dagar gammal.

  • Sockerråtta

    Vår dotter dog i min mage tre dagar innan BF i  min mage utan några fel på mig eller henne. Helt okomplicerad graviditet.

  • PVeraB

    Muskelsjukdom som att musklerna inte utvecklas vidare från hur de ser ut i v.20. Föddes levde 2½ månad dog av en lunginflamation. Orsakad av hans grundsjukdom
    Han dog av ett genfel.

  • Barn6

    Min son dog pga läkarna som gjorde en massa olika fel och misstag vid förlossningen som gjorde att Lucas fick syrebrist och ej klarade sig mer än 2 timmar.

    Enligt lexmarian föll sjukhuset på 15 misstag från början till slut.

  • Shaun the sheep
    Barn6 skrev 2011-03-05 20:01:28 följande:
    Min son dog pga läkarna som gjorde en massa olika fel och misstag vid förlossningen som gjorde att Lucas fick syrebrist och ej klarade sig mer än 2 timmar.

    Enligt lexmarian föll sjukhuset på 15 misstag från början till slut.
    Det är ju alldeles fruktansvärt! Jag kan inte ens tänka mig hur svikna ni måste känna er.

    Jag har själv inte förlorat ett barn, jag ville bara säga till er alla att jag beklagar sorgen,
    och om jag kunde så skulle jag ge er era barn friska, glada och lyckliga. Tänker på er!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
Svar på tråden Vad dog era änglar av?