• Betty Boop

Jag ska göra köttbullar/biffar på älgfärs. Gör man som vanliga köttbullar?

Jag har aldrig lagat något med älg förrut och har nu fått lite älgfärs. Jag vill göra köttbullar/biffar. Kan jag bara använda mit vanliga köttbulle-recept och tillsätta lite fläskfärs, ägg, ströbröd, lök etc? Ska jag krydda med nåt speciellt? Annat tips? 

Jag funderar på att göra denna såsen till denna gryta till: 
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15379

Tror ni det funkar? 

• Svar på tråden Jag ska göra köttbullar/biffar på älgfärs. Gör man som vanliga köttbullar?
  • Bottis

Det går utmärkt att följa vanligt recept men du bör absolut ha fläskfärs i för annars blir de väldigt torra.

• La Lola

Javisst!

O torra blir då aldrig mina.
    Jag gör alltid på enbart älgfärs.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Haylaine

hej jorde köttbullar på äljfärs häromdagen inte efter nåt recept men som jag brukar

med ägg. krydder,lök å ströbröd och så stekte jag dom i ordenkligt me smör.

lycka till

• lövet2

Jag använder gärna kryddpeppar i älgköttbullar, och det gör jag inte när det är nötfärs.

• poirot

Jag brukar ha i lite gräde eftersom köttet är magrare, å andra sidan brukar jag komma på någon orsak att ha i grädde i nötfärsbiffar med. 

• Betty Boop
    poirot skrev 2011-03-05 14:10:39 följande:
    Jag brukar ha i lite gräde eftersom köttet är magrare, å andra sidan brukar jag komma på någon orsak att ha i grädde i nötfärsbiffar med. 
    Hehe, jag brukar ofta i ha en skvätt grädde när jag gör nötfärsbiffar!
Svar på tråden Jag ska göra köttbullar/biffar på älgfärs. Gör man som vanliga köttbullar?