• JabbaTheHut

Ponny problem, Hjälp!

Jag skulle behöva lite tips angående min ponny. Jag vet inte vad jag ska göra.

Jag köpte henne i November, de är en haflinger, sto 11 år. Hon har haft problem med att vara själv och inte kunnat stå ensam i stallet om de andra hästarna vart ute osv, men de går mycket bättre nu.

Största problemet är att hon får för sej saker, som idag när jag longerade henne så ville hon inte gallopera och då slet hon sej istället och sprang hem. Jag hämtade henne, hon gjorde samma sak igen. och så höll vi på.

Första gången jag skulle rida henne kom jag inte av gårdplanen för att hon ville inte gå ifrån de andra hästarna. (I grupp är hon jättesnäll.)  Ibland så sliter hon sej när jag ska ta in henne från hagen (kedja under hakan brukar lösa de).

Hur ska jag få henne att göra som JAG vill och inte som HON vill? Jag vill ju ha en häst jag kan lita på och rida ut på ensam.

Nu rider jag henne inte alls längre, pga foglossningar och att jag helt enkelt inte litar på henne så jag vågar inte när jag är gravid.

Någon som har några tips innan jag går bet?

• Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!
  • YezzCorner

Jag hade tränat ledarskap i något inhägnat område, sen hade jag börjat från grunden med "inridning" och longering samt tömkörning, låt hästen börja om mentalt lite med andra ord. Sällskap är bra, men jag tror att det är bättre att INTE ha sällskap under tiden du börjar om. Däremot kan du gärna ha någon som sitter på medan du longerar, eller någon som longerar dig, så att hästen inte tar som vana att dra järnet och bete sig illa vid longering utan blir korrigerad. När den gör rätt med ryttare så hoppa av, och nästa steg när hästen gör rätt med bara sadel blir att ta av även den och bara ha inspänning.

Självklart är det bästa om du kan låta någon erfaren hästmänniska kommentera detta och faktiskt SE hästen också, det känns inte som något som man kan lösa över några rader text, utan det bästa är nog att ringa en bra tränare och jobba på di och hästens kommunikation. Det låter för mig som att hästen inte har respekt för dig, och testar dig. Och det kan urarta om det vill sig illa, och bli farligt. Jag vet av erfarenhet att just Haflinger är både starka och FRUKTANSVÄRT envisa när de sätter den sidan till, så det kommer att krävas tålamod oc så får du inte gå in i detta och vara irriterad, rädd eller frustrerad. Hästen läser av dig på en sekund och agerar därefter.
    Tänk bara att nu ska vi börja på noll. Då komme det att gå bäst.
    Lycka till.

Http://yezzcorner.com -Hästnörd i mammaförpackning
  • JabbaTheHut

Idag har jag pratat med en tjej som kan ganska om hästar och ridning. Det enda hon kunde tipsa mej om var att jag skulle ställa ut hinkar med jämna mellanrum efter en väg som jag tänkt rida och lägga godis i hinkarna.
    Först skulle jag leda hästen så att hon förstod att de var nått gott i hinkarna och sen när jag sitter upp menade hon att hästen skulle fokusera mer på hinkarna än på att hon var själv.
    Men hon menade också att jag aldrig kommer bli av med problemet helt, men att de kan bli bättre.

Jag vet inte rikigt om jag tror att det är en bra lösning, för om hästen litar på mej och ser mej som ledare ska de ju inte spela nån roll om jag är framför henne eller på henne, hon ska ju kunna gå ändå eller hur? och om jag är ledare ska hon kunna gå utan dom andra, så länge jag är med.
    Det är vad jag tror iaf..

• isolande
    JabbaTheHut skrev 2011-03-30 13:12:25 följande:
    Idag har jag pratat med en tjej som kan ganska om hästar och ridning. Det enda hon kunde tipsa mej om var att jag skulle ställa ut hinkar med jämna mellanrum efter en väg som jag tänkt rida och lägga godis i hinkarna.
    Först skulle jag leda hästen så att hon förstod att de var nått gott i hinkarna och sen när jag sitter upp menade hon att hästen skulle fokusera mer på hinkarna än på att hon var själv.
    Men hon menade också att jag aldrig kommer bli av med problemet helt, men att de kan bli bättre.

Jag vet inte rikigt om jag tror att det är en bra lösning, för om hästen litar på mej och ser mej som ledare ska de ju inte spela nån roll om jag är framför henne eller på henne, hon ska ju kunna gå ändå eller hur? och om jag är ledare ska hon kunna gå utan dom andra, så länge jag är med.
    WHAT?! eh, näe, det var ett riktigt urlöjligt tips om du frågar mig. Det låter på din beskrivning av problemet att din häst inte ser dig som en ledare, varken på marken (med tanke på longeringssituationen) eller när du sitter på. Jag tror inte för en sekund att din häst är "rädd" eller "osäker", den gör helt enkelt som den själv önskar och är istadig när det inte passar henne.

Ta hjälp av en NH-tränare, det är mitt bästa tips, så ser du hur man kan hantera en häst på hästvis, inte med nå jäkla muthinkar *fniss*. Förstår att du inte vill göra detta själv när du är gravid, men se det som ett tillfälle att börja från grunden med hanteringen av hästen.
  • JabbaTheHut
    isolande skrev 2011-03-30 13:23:19 följande:
    WHAT?! eh, näe, det var ett riktigt urlöjligt tips om du frågar mig. Det låter på din beskrivning av problemet att din häst inte ser dig som en ledare, varken på marken (med tanke på longeringssituationen) eller när du sitter på. Jag tror inte för en sekund att din häst är "rädd" eller "osäker", den gör helt enkelt som den själv önskar och är istadig när det inte passar henne.

Ta hjälp av en NH-tränare, det är mitt bästa tips, så ser du hur man kan hantera en häst på hästvis, inte med nå jäkla muthinkar *fniss*. Förstår att du inte vill göra detta själv när du är gravid, men se det som ett tillfälle att börja från grunden med hanteringen av hästen.
    Ja jag kände också de. De kommer aldrig att fungera så länge som hon anser att hon bestämmer och att hon kan göra som hon behagar! Vilket hon kan för att hon är så jäkla stark!

Jag får nog ta tag i de där och se om jag kan hitta nån som verkligen kan hjälpa mej.
    Var är du ifrån? Tänkte om du bodde i närheten och kände till nån vettig person. :)
  • isolande

Strax utanför Stockholm, västerort. Vi brukar anlita en kille som är från Grödinge senaste 15 åren, men jag är osäker på om han tar "nya kunder".

Viktigt att säga i det här är oxå att man bör kolla hästen grundligt innan man sätter igång, så den inte har ont någonstans och protesterar därför. Detta är särskilt viktigt med äldre hästar som en gång funkat bra och sedan blir "knäppa". Med unghästar 1-3 år kan man vänta lite, de brukar ofta bara behöva fatta vad man menar så löser sig problemen.

De hästar vi haft problem med som vi själva inte kunnat lösa har vi kollat tänder på samt låtit en kiropraktor gå igenom innan vi tagit hjälp. Då vet man att man verkligen tar itu med ett beteendeproblem.

• lelodi
    JabbaTheHut skrev 2011-03-30 13:12:25 följande:

Okej, den här människan du frågat om hjälp kan INGENTING om hästar, rådfråga henne aldrig mer....
    Jag håller med Liminka och det övriga skrivit. Ta hjälp av någon som är i NH svängen eller liknande.
    Vågar du inte ge dig ut och rida eller leda så gör inte det innan någon kan hjälpa dig. Ju fler gånger hästen får möjlighet att vinna över dig genom att dra hem, desto mer befästa blir olaterna. Då är det bättre att låta bli helt!

Hästen är tydligen lite tramsig att ha själv i stallet också? Börja där! Ta in den varje dag, borsta och pyssla och låt den äta lunch inne tex, så att den förknippar stallet med något trevligt.
    Och ring någon som kan hjälpa dig, kolla i typ Ridsport, Bukefalos eller via kontakter.
  • Mothes

Jag skulle ha gjort sâhär:

1. Longera pâ begränsat omrâde, en longercirkel är perfekt om ni inte har tillgâng till det sâ gâr ett avdelat ridhus lr ridbana alldeles utmärkt.

2. Använd inspänningar som är fasta= ingen gummisnodd lr liknande. Löpande läderinspänningar är mina favoriter typ longergarman lr trekantstygel.

3. Om du longerar med kapson byt till träns.

4. Sätt lognerlinan till en början enbart i inre bettringen OBS! För att det ska funka MÂSTE hästen ha inspänning iaf pâ yttersidan.

5. Lât hästen bli trött, förhoppningsvis behöver du bara "köra slut" pâ henne nâgra enstaka gânger (lâter hârt jag vet) men det är mkt lättare att hantera en trött häst som inte orkar brâka för det lâter som att hon brâkar med dig.

6. När hästen är trött sitt upp och rid en KORT runda första gângen räcker det att hon skrittar ett varv pâ gârdsplan, nästa gâng gâr ni ut frân gârden, efter det typ 100m längre osv osv

7. Om det finns möjlighet undvik att komma hem samma väg som ni har gâtt ut rundor är bättre än frân punkt A till B och sen frân B till A hellre rida frân A till Ö sâ att säga Flört

8. Räkna med att du fâr ta nâgra riktiga fights med henne innan allt funkar som du vill. om det känns övermäktigt sâ ta Absolut hjälp av nâgot proffs.

Ofta är det lättare för nâgon som hästen inte redan känner, jag har haft mânga "problemhästar" att korrigera som ryttare har sagt är svâra lr rent av farliga som inte har varit nâgra stora problem för mig att hantera eftersom jag har chansen att ge en häst ett helt nytt intryck= Hästen har inga "förutfattade meningar" och jag kan visa hästen frân första sekunden att det är jag som bestämmer.

Skulle gärna erbjuda min hjälp men jag bor i Tyskland och jag antar att du inte vill skeppa ner hästen hit Drömmer

Lycka till!

Ett nytt sätt att älska.
  • Stor mamma

Min första tanke (har jobbat med problemhästar) är att kolla upp henne

Gör böjprov högt o lågt, kolla hovarna för fång, kolla korset och ryggen.....

90 procent av de problemhästar jag fick in var just såna som var sjuka......

Många av dem skulle man aldrig misstänka ens någon sjukdom, en som såg fullt frisk ut. Fungerade fint att rida i grupp och ha med andra häsár.

Hon blev ett monster själv, kunde inte stå i box själv inne, inte va uppbunden själv inne, jobbig att rida ut själv, kastade sig vid jobb o ville framför allt inte arbeta med alls. Volten ville hon inte vara med på,longera var bara glömma. Men alla trodde det var rena rama tramset och jag fick hästen till slut för dom hatade henne.
    Hon gick en sommar hos mig, jag funderade mkt o lät henne mest vara.....
    Hon fungerade fint med andra men inte ensam.....
    Nej nån måtta fick det va och jag åkte ner till slöinge med henne, vi gjorde böjprov, kollade ryggen och korset, hon gjorde arbetsprov i deras ridhus o där visade hon sin egenhet-vi tog in en ponny o jobbade med bägge o då gick hon fint..... Nej vi såg inget alls med henne.....

Vi fick åka hem men jag gav mig inte- hon var ju ändå min så hon kunde väl gå ett tag till.....
    En dag när jag stog och höll på med min andra häst så lånade min vän denna häst till ridturen, jag såg att hon ville inte gå ner på tygeln o verkligen arbeta utan fuskade ner på tygeln så en som inte kan så mkt inte känner skillnaden.....då funderade jag på om det kan vara något i nacke el halsen på henne.

Boka tid till slöinge o åkte ner....Jag bad om en röntgen o vi fick till o med ta med sällskapsponnyn in dit, för trots lull medlet så ville hon inte vara själv, ja o med tanke på deras dyra utrustningen var lösningen denna som den bästa
    Nåja plåtarna togs o visst 2 kotor var inte som dom skulle-troligtvis har hon stegrat o slagit nacken Hon hade ont

Vart ville jag komma med detta----- Jo många av de problemhästar jag tog hand om hade ont därav deras  beteende..... Flocken betyder trygghet för en sådan häst o fungerar den bra i flock men att man kan ha problem utan flock så kan det betyda att hästen inte mår bra.....

Visst 10 procent av de problemhästarna jag tog hand om var rent ut sagt bara felhanterade från början.....

Eftersom du inte ägt din ponny särskilt länge så känner du den inte så bra än..... Är hon kollad??
    Tidigare skador??
    Fångtendenser (mkt vanlig åkomma pga folks okunnighet tyvärr)

Ja ställ dig själv massa frågor o även den tidigare ägaren om du kan det ,  Bara jag blivit bättre vill jag återgå till att jobba med just problemhästar- det är så kul att få se något fungera

• JabbaTheHut
    lelodi skrev 2011-03-31 08:22:53 följande:
    Okej, den här människan du frågat om hjälp kan INGENTING om hästar, rådfråga henne aldrig mer....
    Jag håller med Liminka och det övriga skrivit. Ta hjälp av någon som är i NH svängen eller liknande.
    Vågar du inte ge dig ut och rida eller leda så gör inte det innan någon kan hjälpa dig. Ju fler gånger hästen får möjlighet att vinna över dig genom att dra hem, desto mer befästa blir olaterna. Då är det bättre att låta bli helt!

Hästen är tydligen lite tramsig att ha själv i stallet också? Börja där! Ta in den varje dag, borsta och pyssla och låt den äta lunch inne tex, så att den förknippar stallet med något trevligt.
    Och ring någon som kan hjälpa dig, kolla i typ Ridsport, Bukefalos eller via kontakter.
    Nje de va lite de jag kände oxå. Hon kommer ju totalt skita i om de finns nått gott i hinkarna eller inte om hon inte vill gå åt de hållet!

Leda henne är hon snäll, hon kan stanna, men då är de bara att peta till henne i sidan med pisk eller pinne eller vad som finns till hands så går hon igen. Efter att hon drog första gången jag skulle rida henne har hon inte dratt när jag lett henne efter de.

I stallet har hon blivit betydligt mycke bättre sen jag har haft henne inne mer och just grejat mer med henne, men sen har hon vissa dagar blir hon helstirrig om hon inte ser mej när hon står på gången, tex om jag gör rent boxen eller så, så kan hon bara vimsa runt och bli helt blöt av svett. men de händer mer och mer sällan som hon blir så stressad.
  • JabbaTheHut
    isolande skrev 2011-03-30 15:29:22 följande:
    Strax utanför Stockholm, västerort. Vi brukar anlita en kille som är från Grödinge senaste 15 åren, men jag är osäker på om han tar "nya kunder".

Viktigt att säga i det här är oxå att man bör kolla hästen grundligt innan man sätter igång, så den inte har ont någonstans och protesterar därför. Detta är särskilt viktigt med äldre hästar som en gång funkat bra och sedan blir "knäppa". Med unghästar 1-3 år kan man vänta lite, de brukar ofta bara behöva fatta vad man menar så löser sig problemen.

De hästar vi haft problem med som vi själva inte kunnat lösa har vi kollat tänder på samt låtit en kiropraktor gå igenom innan vi tagit hjälp. Då vet man att man verkligen tar itu med ett beteendeproblemna äär.
    Okej, jag bor utanför Borås, så de är nog inte aktuellt me den killen då!:)

Tänderna är kollade och böjprov gjordes vid beiktningen när jag köpte henne, men vist kan de finnas andra fel som veterinären inte kände. men hon gickl klockrent i böjbrovet iaf!
Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!