• Anonym (BH-hataren)

Amma utan att ha BH på sig dygnet runt?

Jag har nog egentligen aldrig vant mig vid att ha BH. I perioder har jag kämpat men det har alltid varit med en lättnadens suck som jag tagit av den. Har testat både med och utan bågar. Utan funkar bättre men inte bra. Mina bröstvårtor blir efter ett par timmar irriterade och kliar även med den mjukaste, sömlösaste BHn jag hittat. Det är helt enkelt trycket som är problemet och samma sak händer även om jag har ett tight linne (utan BH). Hemma går jag alltid i t-shirt utan BH.

Nu är det snart dags för första barnet. Jag vill verkligen amma men våndas inför tanken att bli tvungen att ha BH på mig dygnet runt i flera månader (för att kunna använda amningsinlägg).

Finns det nån som har samma problem som jag? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Amma utan att ha BH på sig dygnet runt?
  • Therese H

Köpa ett amningslinne kanske?

• Anonym (BH-hataren)

Ett amningslinne som är tight nog att hålla kvar inlägg är tyvärr även tight nog för att jag ska få problem.

Har ingen aning om en sån där uppsamlare hjälper, det var för sånna tips som jag startade den här tråden Ska försöka se en sån i verkligheten och räkna ut ifall den skulle vara ett alternativ!

Stora funderingen är väl hur jag ska göra på natten. På dagen löser det sig alltid och i värsta fall kan jag stå ut med kliandet men det finns inte en chans att sova!

• Rödaskor

Ändras inte känslen när man ammar? Du kanske inte alls upplever kliande sen.

• Lyxig

jag slutade använda amningsbehå efter en månad ungefär och började sova naken då... Klart du inte behöver ha bh men det kan ju rinna igenom utan inlägg... Jag slutade med inlägg vid 2 månader (dagtid) och ammar fortfarande utan att det rinner igenom..

• Mysfröken

Alla läcker inte mjölk. Jag hade turen att bara läcka precis i början, när mjölken rann till och så nån enstaka gång efter det, typ när skrutten sov 10 timmar i sträck första gången. Då har jag ändå mycket mjölk. Så det kanske inte blir ett problem för dig heller om du har tur.

• Anonym (1)

Gillar absolut inte bh, försökt flera gånger.

Jag har använt en bekväm sportbh när jag har ammat med inlägg och det har funkat bra.

• lövet2

Du behöver inte sova i BH! Först och främst bör du ha plastfrotté under lakanet för att skydda madrassen. Vik sedan en frottehandduk dubbel och lägg den över brösten när du ska sova. Den ska gärna vara så pass stor att den kläms fast av armarna tillräckligt bra. Blir handduken blöt under natten (det blir den), så byter du bara till en ny från högen du har på nattduksbordet ...

• Dimitra
    Anonym (BH-hataren) skrev 2011-03-05 23:04:48 följande:
    Stora funderingen är väl hur jag ska göra på natten.
    Ta ett lakan som du viker några gånger och ha under överkroppen. Jag kunde verkligen inte sova med behå och inget linne i världen kunde hålla inläggen på plats så det var bara att acceptera mjölkläckaget
    The Dimitra universe.
  • eliten

Första månaden ungefär har jag behövt inlägg och amningsbh dygnet runt sen har kroppen ställt in sej så att jag kunnat sova utan bh som vanligt..

Svar på tråden Amma utan att ha BH på sig dygnet runt?