• Anonym (mamma)

Vad kan man önska sig i present utan att verka girig?

Det är snart dax att bjuda till födelsedagskalas för dagiskompisar. Ibland frågar föräldrarna om det är något speciellt han önskar sig. Han önskar sig sånna där bakugan gubbar och skulle bli mycket gladare för det än t.ex. logo som är ganska vanligt annnars. Han fick flera lego förra året och jag fick tjata på att han skulle bygga ihop det.

Känns det för girigt att säga att han önskar sig bakugan? Dom kostar ca 80:- styck. Det är ju rätt mycket att förvänta sig. Samtidigt vet jag att många köper så pass dyra presenter.

• Svar på tråden Vad kan man önska sig i present utan att verka girig?
  • Amazina

Ja, 80 spänn tycker jag är i överkanten för barnkalas... Jag har ingen aning om vad bakugan är... Kostar alla så mycket? Kan du inte nämna typ "Ja, han älskar ju bakugangubbar, men de är kanske lite dyra... Annars önskar han sig bla bla bla"...

• Anonym

Eftersom de frågar och du vet att de köper för den summan tycker jag gott att du kan säga vad han önskar sig på ett fint sätt men att de naturligtvis köper vad de vill.. Så att det mer blir som ett tips och inte att du på något vis kräver att han ska få det han önskar sig. Eller att de känner att de ska behöva köpa för den summan.

Om du vill kan du ju tipsa om något i en billigare prisklass också om du vet någonting som han gillar så finns det att välja mellan.

• Leone i Västerås

Jag brukar alltid fråga föräldrarna vad dagiskompisarna önskar sig när det är dags för kalas, och jag uppskattar absolut om de ger några förslag.
    Många barn har ju redan så tidigt riktiga intressen och favoritfigurer, och det är kul att ge nåt de verkligen vill ha.
    Tror inte att 80:- upplevs som särskilt mycket.
    Själv brukar vi handla för ca 100-120:-, och jag tycker det är svårt att hitta nåt "vettigt" som är billigare.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Millans hustru

om det är barn som umgås mycket med varann kan du nämna att det vore mysigt om de gick samman flera stycken om de känner för det, eftersom du vet att han hett önskar sig just backugan o att det är fånigt dyrt. O så ha i bakfickan att säga andra saker för 40-50 kr också som alternativ. jag vet inte hur gammalt ditt barn är men ritgrejer o pysselgrejer? serietidningar? slime? jag brukar försöka komma på sånt som jag själv inte köper till dottern då det blir extra kul för henne då. o då roligt också för de andra barnen att se

• Anonym (mamma)

Jag brukar själv ge för 50 - 80 till dagisbarn och runt 100 till barn jag känner bättre. Det blir böcker eller leksaker jag köpt på rea (eller Ullared) och har hemma. Att hitta nåt vettigt i en vanlig leksaksaffär för 50 känns omöjligt. Därför har jag själv inte några förslag som är billigare. Det skulle vara pysselböcker. Vanliga böcker är ofta dyrare och numera när han är stor nog att inte läsa om samma bok 100 ggr lånar vi mycket på biblioteket.

Att gå samman på barnkalas har jag faktiskt (tyvärr) aldrig varit med om. Känns som en del av grejen att varje barn kommer med en present. :/

• Cia o krabaten

Det är väl toppen om man kan föraslå tex bakugan om de frågar vad han önskar sig.
    Jag brukar försöka hålla mig under 100, men som någon skrev kan det vara svårt att hitta ngt vettigt...

Dessutom är väl Lego dyrare? 

Svar på tråden Vad kan man önska sig i present utan att verka girig?