• HannaAugustsson

Finska släta bullar/bröd

Är det någon som har recept på dom släta bullbröden. Min mormor gjorde alltid detta och det är så himlans gott. Tyvärr har hon gått bort och jag vill minnas henne med det som hon alltid gjorde.

Så är det nån som har recept på detta så vore jag för evigt tacksam..
    Hanna

• Svar på tråden Finska släta bullar/bröd
  • ahhhaa

Kan tyvärr inte hjälpa dej men kan du inte söka på internet efter det, du kanske kan hitta det där!!!!

• HannaAugustsson

ska göra det... Fast jag tänkte om det är någon som har detta.. Eftersom det e inte många som har det uppskrivet eftersom det är något man har lärt sig med tiden utan att använda recept. Så gjorde min mormor iallafall.. Min mor kan inte heller receptet och hon är jättelessen för det.. Hon tycker likadant som mig att det är något man minns ifrån mormor..

• mn75

Är det vetebrödsrecept du efterlyser Eller liknade bullbrödena era frallor

• HannaAugustsson

Lite som limpor fast plattare. Och det inte matbröd utan fikabröd fast dom är släta..

• HannaAugustsson

Är det ingen som har detta recept.. Har suttit o sökt på internet efter detta, men jag hittar inget..
    Hoppas att någon som vet det här eller har någon att fråga om det.

• linnma

Min finska svärmor gör såna, och de e vanlig vetedeg med kardemumma i. Supergott att doppa i kaffet

• mn75

Så här inför jul så kan man dessutom sätta med lite russin i degen, så får vetebrödet en mera julig känsla.

Receptet hittar du enkelt med google

• HannaAugustsson

Alltså är det bara så..
    Hade för mig att dom körde på annat vis..
    Det e så himlans gott...

• Lilla Rus

Är det vetelängd ni pratar om? Den är ju slät men brukar vara flätad ovanpå (svårt å förklara!). Vetelängd kallas den man köper i butiken här i Finland och den man brukar doppa i kaffe. Den är i alla fall godast hembakad - tyvärr har jag tummen mitt i handen när det gäller bakning. :-/

Testa å söka på vetelängd, det kanske dyker upp nåt recept!

Svar på tråden Finska släta bullar/bröd