• Anonym

Vill desperat gå ner i vikt men ammar - vad göra?

Gick upp ca 30 kg som gravid och är rejält överviktig vilket får mig att må rätt så dåligt. Vill verkligen gå ner i vikt nu. Har avstått från att banta för att jag inte vill riskera att tungmetaller som frigörs när man går ner mycket i vikt går över i bröstmjölken.

Jag är en sådan persons om har svårt att motivera mig till att gå sakta ner i vikt, jag behöver verkligen en snabb start för att sedan gå över till bara bra mat och motion (vill alltså banta några veckor för att gå ner många kilon för att kunna motivera mig att fortsätta).

Nu är min bebis 6 månader men helammas fortfarande. Vi håller dock på att införa ett vällingmål, gröt och lite annat men det kommer ju ta ett tag innan vi kommer upp i sådana mängder att det kan ersätta ett helt mål. Överväger att ge ersättning istället för att amma för att kunna banta. Tänker också att det kanske inte är så skadligt om bebis bara får 1-2 mål bröstmjölk även om dessa innehåller lite mer tungmetaller? Det som får mig att tänka i dessa banor är att det ju är rätt så vanligt att vikten rasar hos kvinnor som ammar och jag har aldrig hört någon avråda en kvinna från amning pga denna "naturliga" viktnedgång som vissa har turen att få av att amma.

Tacksam för feedback!

• Svar på tråden Vill desperat gå ner i vikt men ammar - vad göra?
  • Anonym

Ska sova nu men hoppas på att lite svar kommit in när jag loggar in imorgon

• vildovacker1

Kan inte säga att jag har erfarenhet av amning o viktnedgång. Men om du redan nu tänker på vad du äter, mindre kolhydrater o mer grönt o protein samt 45-60 min promenad helst innan frukost så lovar jag att det kommer hända saker. Vad jag förstår så är det när kroppen sätts i ketos dvs inga kolhydrater alls det är då man frigör mest gifter ur fettet som förbränns. Fortast går det såklart när man är i ketos då kroppen enbart förbränner befintligt fett. Går du långsammare fram med bra kost nu så blir det lättare att köra hårt när du slutat amma o kanske dessutom 10 kg mindre att gå ner då :)

• vildovacker1

Kolla in dukandieten här på FL, rek att du inte kör attack nu medans du ammar men andra o tredje skulle kunna gå. Läs o få insperation :) Du kan ge dig den tiden o energin :)

• Anonym

Självklart kan du börja röra på dig. Ät bättre, gå två långpromenader om dagen (minst en timme i rask takt) och försök lägga in något eller några pass i veckan med träning också, så ska du se att du kommer att gå ner.

Det är pulverdieter, svält, LCHF-diet och annat som man ska undvika när man ammar. Men om du vill köra något sådant tycker jag du ska sluta amma helt och ge ersättning på heltid.

• Anonym (hm)

du kan gå ner i vikt när du ammar, 0,5-1 kg i veckan är helt ok. Passa på nu när du får draghjälp från amningen (du gör av med 200-500 kalorier per dag när du ammar). Dra ner på kolhydrater och sötsaker så kommer du se resultat. Jag ammar själv och går ner ca 0,5 i veckan. Har nu gått ner 10 kg Har rådfrågat bm och läkare och alla säger att det är helt ok. Så kör på och lycka till!

• Anonym (lchf)

Har gått ner i vikt med lchf både efter förra graviditeten och just nu, det går utmärkt eftersom man äter bra mat i normala mängder. Om man äter ganska fritt med grönsaker och mejerier så går man inte ner lika fort, sen när du slutat amma kan du köra striktare.

• Border

Du ska ju inte banta när du ammar. Antingen tycker jag att du ska börja försöka ge barnet flaskan så att du kan börja gå ner i vikt, eller så får du helt enkelt vänta tills barnet självmant väljer att sluta att amma.
    När jag ammade gick jag ner massor i vikt, men så är det tyvärr inte för alla.

• Border

Kom bara ihåg: Om du börjar med en diet (ex lchf) bör det vara en diet som du kan leva med resten av livet. Man kan ju inte köra igång med en diet, köra på det ett tag och sen återgå till att äta som innan. Har du då gått ner 10 kg, kanske du går upp 15 kg när du återgår till att äta som du gör innan

• silvermåne
    hallonfot skrev 2011-03-06 14:56:25 följande:
    Du ska ju inte banta när du ammar. Antingen tycker jag att du ska börja försöka ge barnet flaskan så att du kan börja gå ner i vikt, eller så får du helt enkelt vänta tills barnet självmant väljer att sluta att amma.
    När jag ammade gick jag ner massor i vikt, men så är det tyvärr inte för alla.
    Varför ska hon vänta?
    Man kan äta hälsosamt och röra på sig och på så sätt gå ner långsamt i vikt när man ammar. Inget konstigt med det.
Svar på tråden Vill desperat gå ner i vikt men ammar - vad göra?