Vill desperat gå ner i vikt men ammar - vad göra?
Gick upp ca 30 kg som gravid och är rejält överviktig vilket får mig att må rätt så dåligt. Vill verkligen gå ner i vikt nu. Har avstått från att banta för att jag inte vill riskera att tungmetaller som frigörs när man går ner mycket i vikt går över i bröstmjölken.
Jag är en sådan persons om har svårt att motivera mig till att gå sakta ner i vikt, jag behöver verkligen en snabb start för att sedan gå över till bara bra mat och motion (vill alltså banta några veckor för att gå ner många kilon för att kunna motivera mig att fortsätta).
Nu är min bebis 6 månader men helammas fortfarande. Vi håller dock på att införa ett vällingmål, gröt och lite annat men det kommer ju ta ett tag innan vi kommer upp i sådana mängder att det kan ersätta ett helt mål. Överväger att ge ersättning istället för att amma för att kunna banta. Tänker också att det kanske inte är så skadligt om bebis bara får 1-2 mål bröstmjölk även om dessa innehåller lite mer tungmetaller? Det som får mig att tänka i dessa banor är att det ju är rätt så vanligt att vikten rasar hos kvinnor som ammar och jag har aldrig hört någon avråda en kvinna från amning pga denna "naturliga" viktnedgång som vissa har turen att få av att amma.
Tacksam för feedback!