• EllySixx

Min pojkväns pappa är tvilling, hur stor chans har vi att få tvillingar?

Som frågan löd. Min pojkväns pappa är tvilling, har en tvillingbror och nu undrar jag hur stor % chans har vi att få tvillingar? Har googlat en hel del men inte riktigt hittat någon % del på det där, om någon ens vet hehe. Eller kan kanske förklara för mig hur detta går, ligger till ? :)

Tacksam för vilket svar som ;)

• Svar på tråden Min pojkväns pappa är tvilling, hur stor chans har vi att få tvillingar?
  • mama no1

Det är mamman som bär på anlagen till att kunna få tvillingar, inte pappan. Så chansen är väl 0% skulle jag tro.

• EllySixx
    mama no1 skrev 2011-03-05 23:14:23 följande:
    Det är mamman som bär på anlagen till att kunna få tvillingar, inte pappan. Så chansen är väl 0% skulle jag tro.
    Jaha okej, de kändes lite gott att veta :)
  • Bollen2

Tror också att det är mamman som måste ha det i släkten.
    Men 0% chans är det ju inte för någon. Det finns ju alltid en chans att det blir tvillingar men skulle inte tro att den är större än för någon annan. Inte stor med andra ord.

• Fru Massu

jag har oxå hört att det är mamman som för vidare inte pappan dock om det skulle vara så att mamman för vidare så är de ca 50% chans att man får tvillingar.. vet de för att min mamma är tvilling och hon har även syskon som är tvillingar så för min del kan de antingen bli en ... eller två :) min första blev dock en ensam tjej :)

jag gör död till liv åt dig
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

min farmor brukar prata om att det är var tredje generation (Kvinnorna) får tvillingar,,, inte forsknings bevisat men hitills stämmer det i vårat släcktträd Flört

men det är kvinnorna som bär på dem annlagen när det kommer till 2 äggstvillingar.
    enäggstvillingar är när ett ägg delar sig och de behövs det inga "mutations gener" till

man ska alldrig säga aldrig, vem som hellst kan få det
    lycka till

• Amlin

Precis som många varit inne på så är enäggs inte ärftligt alls. Det enda som på något vis verkar ärftligt när det gäller enäggs är att kvinnor som själva är enäggstvillingar har lite större chans att själva få tvillingar. I övrigt är enäggs en slump. På så vis har ni samma chans som alla andra.

Tvåäggs är till stor del något som hänger samman med förmågan att släppa två ägg, det är ärftlig och förs vidare på mödranet. Män kan dock föra vidare förmågan till sina döttrar som isf då har större chans att få twins.  Det är också något som ökar för varje graviditet, och man verkar med benägen att släppa två ägg om man är lite äldre. Om kvinnan har lätt för att bli gravid är chansen till tvåäggs större och det är också större om kvinnan är storvuxen. (Eller, det är sånt man kan läsa sig till i tex Anne Deans bok. Gravid, om det stämmer eller inte vet jag inte).

Sen finns det alltid de som får tvillingar ändå, helt utan arvsanlagen. Så för alla finns det ju en chans den bara ökar om man har tvåäggs på mammans sida.

Överlag säger man att 1 graviditet på 80 är tvillinggraviditeter så det är ju ändå ett gäng.

Så sammanfattningsvis kan man säga att ni har ungefär samma chans som de flesta att få tvillingar, men om ni får en dotter så har hon större möjlighet att få tvillingar i framtiden pga din sambos pappas tvillingskap, underförutsättning att han och brodern är tvåäggstvillingar.

• Knabbo

det går i arv på mammans sida vad jag förstått...och att det oftast hoppar en generation...så får se om det blir nå tvillingar för min syster då när hon ska ha barn, mamma väntade tvillingar (mf) o båda mina barn är ensambarn :)

• bubblan79
    Amlin skrev 2011-03-06 10:41:11 följande:
    Precis som många varit inne på så är enäggs inte ärftligt alls. Det enda som på något vis verkar ärftligt när det gäller enäggs är att kvinnor som själva är enäggstvillingar har lite större chans att själva få tvillingar. I övrigt är enäggs en slump. På så vis har ni samma chans som alla andra.

Tvåäggs är till stor del något som hänger samman med förmågan att släppa två ägg, det är ärftlig och förs vidare på mödranet. Män kan dock föra vidare förmågan till sina döttrar som isf då har större chans att få twins.  Det är också något som ökar för varje graviditet, och man verkar med benägen att släppa två ägg om man är lite äldre. Om kvinnan har lätt för att bli gravid är chansen till tvåäggs större och det är också större om kvinnan är storvuxen. (Eller, det är sånt man kan läsa sig till i tex Anne Deans bok. Gravid, om det stämmer eller inte vet jag inte).

Sen finns det alltid de som får tvillingar ändå, helt utan arvsanlagen. Så för alla finns det ju en chans den bara ökar om man har tvåäggs på mammans sida.

Överlag säger man att 1 graviditet på 80 är tvillinggraviditeter så det är ju ändå ett gäng.

Så sammanfattningsvis kan man säga att ni har ungefär samma chans som de flesta att få tvillingar, men om ni får en dotter så har hon större möjlighet att få tvillingar i framtiden pga din sambos pappas tvillingskap, underförutsättning att han och brodern är tvåäggstvillingar.
    exakt!Vi har fullt med tvillingar i släkten och precis som föregående skrivare så ärvs inte enäggstvillings-chansen, det är en mutation/delningsfel som skett som det inte finns någon bevisad arvfaktor.
    tvåäggstvillingar däremot eller chansen att släppa två ägg i samma cykel ärvs från fader till dotter. pojkarna bär alltså med sig den genen som kan föras över till deras döttrar som i sin tur kan få två äggstvillingar dock är det inte så att det måste bli så men de bär på genen.
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79
    mama no1 skrev 2011-03-05 23:14:23 följande:
    helt fel, vet inte vart du fått den informationen ifrån
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • redneck girl

min morfar har tvillingsystrar och min farfar har tvillingsystrar. min mans kusin har två tvillingpar....har inte sett röken av tvillingar än;)

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
Svar på tråden Min pojkväns pappa är tvilling, hur stor chans har vi att få tvillingar?