• Anonym (taskig hållning)

Få bättre hållning...

Jag försöker igen..
    Jag efterlyser ett sorts hjälpmedel till att räta upp rygg och axlar.
     Man kan säkert sy själv, men är inte så duktig...

Jag har någon gång sett, antingen i verkligheten eller på typ tvshop..
    Ett band som man sätter runt axlarna och så går det i kors på ryggen, så att man håller tillbaka axlarna och får rakare rygg och bättre hållning!

Jag har ganska kass hållning och kommer på mig själv ibland när jag ser kort på mig själv.
     Någon som har ett sådant band eller vet om det går att köpa och vart...
    alt hur man nu kan göra ett eget?

Vad för övningar kan man annars göra för att bättra på sin hållning? Vilka muskler måste man träna?
    Antar att mina "bröstmuskler" är små och att jag måste stretcha ut dom?
    då mina axlar är mycket framåt...

Tacksam för tips o råd! 

• Svar på tråden Få bättre hållning...
  • Fiyali

Har ingen aning om vad du pratar om tyvärr. Men vill du fysiskt förbättre din hållning är situps i ställningen när du ligger på golvet och drar upp knäna mot brösten en bra övning.
    Då tränar man de inre nedre bukmusklerna och lyfter upp hållningen "underifrån".
    Armhävningar är ju också kanon eftersom de tränar upp skulderbladen bland annat

• Nyfiken gul

andra bra övningar som du kan tänka på i övrigt är ju att tänka ergonomiskt.

man får automatiskt en bättre hållning om man bara tänker sig lite för:

*sitt ordentligt när du sitter i en soffa eller på en stol, båda fötterna på golvet och använd alltid ryggstödet

*ha ordentliga skor, skor du inte kan gå i gör automatiskt att du får kutrygg, svankrygg eller blir en påse potatis, kroppen kompenserar helt enkelt den taskiga balansen eller den felaktiga belastningen.   Skor som avlastar rygg, knän och höfter och som har rejäl sula är vettigast. Skippa platta converse och skyhöga klackar - big no no tills du fått ordning på hållningen.

*ett par bra tofflor inomhus förbättrar belastning och hållning. Jag har ett par scholls tofflor hemma som gör underverk åt båda håll.

*när du är ute och går - se till att du sträcker på dig i ryggen, gå inte med händerna i fickorna - släpp ner händerna och släpp ner axlarna.

*se till att du mjukar upp dig och din kropp... är du stel och spänd se till att göra såna övningar som släpper sånt. För axlarna uppåt och neråt , skaka på kroppen och benen.. gör lite uppmjukningsövningar helt enkelt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (magdansös)

Orientalisk dans är jättebra om man har dålig hållning! Jag har elever som knappt kunnat sträcka på sig som du får med huvudet högt.

• Anonym (taskig hållning)

Nyfiken gul, precis en sån e jag ute efter! Tack!

Självklart är träning A och O oxå, och ergonomiskt tänkande...

Men detta är en bra hjälp på vägen för mig... 

• sextiotalist

Lite andra tips i vardagen, varje gång du går igenom en dörröppning så sträcker du på dig. Jag skjuter gärna upp axlarna så jag fick detta tips av en kiropraktiker.

Någon skrev att höga klackar är no, no, för mig är det precis tvärtom, när jag har höga klackar så får jag en betydligt bättre hållning, men det är ju självklart indviduellt-

Svar på tråden Få bättre hållning...