Inlägg från: IceJossan |Visa alla inlägg
  • IceJossan

Vad tror ni min katt är allergisk mot?

Det finns de katter som är spannmålsallergiker. Det verkar vara vanligare hos hundar, men även katter kan vara det.

Jag skulle testa att enbart ge blötmat (dock inget som innehåller fisk eller nötkött) och se om besvären försvinner. Inga kostiga ingredienser där i inte, som i torrfodrena. Blötmat är kanonbra mat, och för att förebygga tandsten kan du ge en  kycklingvinge i veckan som katten får tugga i sig och slipa tandsten på.

• IceJossan
    Capt Janeway skrev 2011-03-06 16:41:35 följande:
    Pröva antingen rent kött eller så rent som möjligt.
    Ex;
    Blötfoder: Kattuna (ren tonfisk utan salt och andra tillsatser)

Tonfisk kan vara riktigt olämpligt att ge en katt som eventuellt är foderallergiker eftersom fisk är det allra vanligaste som katter är allergiska mot. Nöt ska visst ligga som nr 2 på den listan.

Jag rekomenderar helt klart endast blötfoder, men sådan som inte innehåller just fisk.

• IceJossan

Hmm, jag tror ändå att det är bra att kastrera henne. Det minskar stressen (det är en mycket stor stress med löp m.m.) och de blir oftast lugnare/mer harmoniska när de kastrerats.

"Allergin" du tror att hon har behöver inte vara allergi, det kan vara stressbetingat också. Eller både och.

• IceJossan
    Habbi skrev 2011-03-06 21:29:51 följande:
    Jo jag vet, ska nog göra det.. men inte för att slippa att hon pissar inne för de har hon aldrig gjort och tror verkligen inte hon kommer börja med det heller. Hon är verkligen jätte duktig på att lyssna när man säger fy.  Ni kan ju kolla på denna video:
    " target="_blank">

hon hade varit uppe i bebisens vagga och sovit under natten och hon visste att hon gjort fel. Tungan ute

Fast det kan tyvärr börja när som helst. Man vet aldrig, tyvärr. En misse kan vara hur duktig som helst, men rätt var det är börjar hon kissa när hon löper. Jag skulle inte vilja ta risken, för rätt var det är får man skylla sig själv att man väntade för länge Tungan ute

P-piller håller visserligen löpen borta, om man inte vill kastrera, men då blir ju risken istället stor för juvertumörer och livmoderinflammation :/

Bättre att ta det säkra före det osäkra, som sagt :P Framförallt om det ändå ska göras.
  • IceJossan
    Lotten 66 skrev 2011-03-07 21:37:42 följande:
    Nej hon blir inte bra utan kortisonspruta.
    Försökte efter inrådan från veterinär att vänta ett par dagar extra efter att jag slängt ut granen för att se om hon blev bättre men blev till slut tvungen till en ny spruta. Då var hon så sårig o osocial att hon gömde sig på de mest konstiga platser i huset. Efter spruta tar det bara några dagar innan hon är sig lik igen.
    Har du testat enbart blötmat och inget annat under några veckor? Där i är det inga konstiga ingredienser. Välj bort all blötmat som innehåller fick och nötkött.
  • IceJossan
    Lotten 66 skrev 2011-03-09 21:33:05 följande:
    Nej har inte testat med enbart blötmat. Med tanke på att hon klarat sig ganska bra ända tills julgran o julblommor kom in så är jag nog mer inne på att det har med sånt o pollen att göra o alltså inte foderallergi men allt är såklart värt att prova. Varför bör jag välja bort nötkött? Du menar att jag ska ge tex kyckling, kalkon o lamm då eller? Fisk har jag ju hört att kan ge allergi.
    Enligt veterinären har dom gjort något med allergifodret som gör att dom inte kan bli allergiska mot just fodret.Skulle dom då ändå visa på allergi under tiden så kan man utesluta att det är foderallergi säger dom. Verkar väldigt komplicerat så nästa gång kommer jag att kräva att dom tar prover på henne.
    Tack för tipset i alla fall :)

Nöt ska tydligen stå som nr 2 på listan över det som katter vanligast blir allergiska mot. Fisk på klar förstaplats, nöt på andraplats.

Okej ja det låter ju mer som någon slags pollenallergi då.

Svar på tråden Vad tror ni min katt är allergisk mot?