Inlägg från: Lotten 66 |Visa alla inlägg
  • Lotten 66

Vad tror ni min katt är allergisk mot?

Har också en allergisk katt o vet hur svårt det är. Fick första symptomen i april -10 o då var hon 6 månader.
    Först trodde veterinären pollenallergi men sen blev dom tveksamma o gissade på foderallergi istället.
    Min äter nu Specifik allergifoder som man bara kan köpa hos veterinären. Kostar ca 330kr för 2.5 kg men den varar länge, ca 6-8 veckor. När allergin slår till så blir det sår o hon kliar o slickar sig mycket o blir väldigt osocial o drar sig undan. Går inte över utan kortisonspruta. Nästa gång ska vi göra allergitest.
    I julas blev hon riktigt dålig så då fick jag slänga ut både julblommor o gran. Nu har det gått ca 10 veckor sen förra sprutan så jag håller tummarna hårt men får se hur det blir när det börjar komma pollen.
    Byter gärna tips o råd med dig om du har några :)

• Lotten 66

Nej hon blir inte bra utan kortisonspruta.
    Försökte efter inrådan från veterinär att vänta ett par dagar extra efter att jag slängt ut granen för att se om hon blev bättre men blev till slut tvungen till en ny spruta. Då var hon så sårig o osocial att hon gömde sig på de mest konstiga platser i huset. Efter spruta tar det bara några dagar innan hon är sig lik igen.

• Lotten 66

Nej har inte testat med enbart blötmat. Med tanke på att hon klarat sig ganska bra ända tills julgran o julblommor kom in så är jag nog mer inne på att det har med sånt o pollen att göra o alltså inte foderallergi men allt är såklart värt att prova. Varför bör jag välja bort nötkött? Du menar att jag ska ge tex kyckling, kalkon o lamm då eller? Fisk har jag ju hört att kan ge allergi.
    Enligt veterinären har dom gjort något med allergifodret som gör att dom inte kan bli allergiska mot just fodret.Skulle dom då ändå visa på allergi under tiden så kan man utesluta att det är foderallergi säger dom. Verkar väldigt komplicerat så nästa gång kommer jag att kräva att dom tar prover på henne.
    Tack för tipset i alla fall :)

• Lotten 66

Vi köper det dyra Specific fodret för allergiska katter hos veterinären men det håller jättelänge så det blir inte så dyrt i längden i alla fall.
    Tycker absolut att du ska testa det.

Svar på tråden Vad tror ni min katt är allergisk mot?